تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 9:30
کد خبر : 140822

تحرکات چراغ خاموش در مسیر انتخابات

تحرکات چراغ خاموش در مسیر انتخابات

آرمان شرق-گروه سیاست:باتوجه به اینکه نامزدهای نزدیک به دولت را می‌توانیم در همه لیست‌های اصولگرایی مشاهده کنیم ولی اصولگرایان سنتی را باید حامی‌‌ اصل آنها بدانیم در این جریان روحانیت مبارز به دبیرکلی مصطفی پورمحمدی، و حزب موتلفه اسلامی به دبیرکلی بادامچیان، جامعه اسلامی مهندسین، به دبیرکلی باهنر، و جبهه پیروان خط امام و رهبری به ریاست باهنر از گروه ها و افراد برجسته این طیف به شمار می روند. این گروه ها در انتخابات سال ۱۳۹۶ در جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) متمرکز بودند اما آنان در انتخابات گذشته در قالب دو گروه جدید شورای وحدت نیروهای انقلاب به سخنگویی منوچهر متکی، و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به ریاست حدادعادل جمع شدند .

تحرکات چراغ خاموش در مسیر انتخابات

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: باتوجه به اینکه تنها ۴ روز تا شروع ثبت‌نام رسمی برای حضور در انتخابات ۱۱ اسفند ماه باقی نمانیده است ولی برخی جریان‌ها و طیف‌های سیاسی در سکوت خبری کامل به سر می‌برند و باتوجه به اینکه جریان‌هایی مانند نواصولگراها که لیدری آن را «محمدباقر قالیباف» بر عهده دارد و همچنین طیف نزدیک به دولت که نه‌‌تنها اکنون در مجلس حضور دارند بلکه باید شانس زیادی برای حضور مجددشان در مجلس دوازدهم قائل شویم با این حال در ادامه گزارش به نگرش و نوع تحرک آنها اشاره‌ خواهیم کرد. توجه داشته باشید که باتوجه به اینکه تحرک چندانی از این دو طیف در این روزها مشاهده نمی‌کنیم ولی در نظر بگیرد که تلاش‌ لیدرها و پدرخوانده‌های این جریان‌ها در پشت پرده تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد.

طبق پیشبینی‌ها هر دو جریان با برخی از گروه‌ها در داخل اردوگاه اصولگرایی به ائتلاف خواهند رسید که شانس طیف نزدیک به دولت برای قرار گرفتن در همه لیست‌ها و ائتلاف‌ها حضور داشته باشند. همچنین باید به جریان نزدیک به قالیباف هم اشاره کنیم که نه‌تنها حالا اکثریت بهارستان را در اختیار دارند بلکه باتوجه به ریاست قالیباف باید آنها را در مجلس دوازدهم هم ببینیم. طبق پیش‌بینی تحلیلگران سیاسی به دلیل اختلافاتی که بین سران اصولگرا و شاخه تندروشان یعنی جبهه پایداری شاهد لیست‌های متعددی در انتخابات خواهیم بود.

طیف نزدیک به دولت

باتوجه به اینکه نامزدهای نزدیک به دولت را می‌توانیم در همه لیست‌های اصولگرایی مشاهده کنیم ولی اصولگرایان سنتی را باید حامی‌‎‌‎ اصل آنها بدانیم در این جریان روحانیت مبارز به دبیرکلی مصطفی پورمحمدی، و حزب موتلفه اسلامی به دبیرکلی بادامچیان، جامعه اسلامی مهندسین، به دبیرکلی باهنر، و جبهه پیروان خط امام و رهبری به ریاست باهنر از گروه ها و افراد برجسته این طیف به شمار می روند. این گروه ها در انتخابات سال ۱۳۹۶ در جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) متمرکز بودند اما آنان در انتخابات گذشته در قالب دو گروه جدید شورای وحدت نیروهای انقلاب به سخنگویی منوچهر متکی، و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به ریاست حدادعادل مجتمع شدند . یکی از عناصر کلیدی این جریان را غلامعلی حداد عادل به عنوان مرد پشت پرده انسجام دهنده اصولگرایان بر عهده دارد.حدادعادل با سابقه ریاست مجلس شورای اسلامی در مجالس گذشته عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) نیز هست. او هماهنگ ترین فرد در بین اصولگرایان سنتی در حاکمیت و نظام سیاسی، با ابراهیم رئیسی است. چه آنکه انتخاب بسیاری از نیروهای سیاسی دولت رئیسی با مشورت و هدایت او انجام شده و حالا به‌نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی علیرغم تابلوی اصولگرایی، نیازمند حضور موثر او برای تکمیل پروژه یکدست سازی قوا است.

تلاش نواصولگراها برای حضور در مجلس دوازدهم

اردوگاه اصولگرایی باید مسیر خود را با پایداری‌ها مشخص کند در غیر این صورت نه‌تنها جریان قالیباف بلکه دیگر جریان‌های اصولگرایی هم نمی‌توانند برای ارائه لیست واحد با تندروها به اجماع برسند.

در حال حاضر جریان نواصولگرایی با پایداری‌های زاویه‌های تند و تیزی دارند و حتی در زمان انتخاب رییس مجلس هم دیدیم که به چه مسیر باریکی رسیده بودند.

از این رو قالیبافی‌ها برای حضور در ائتلاف روزهای سخی را دارند. قالیبافی‌ها هم می‌خواهند در شرایطی با پایداری‌ها به ائتلاف برسند که ابتدا به آنها احترام گذاشته شود و اینکه ادعایی در مورد ریاست مجلس نداشته باشند. البته هر دو مورد دور از ذهن است چون پایداری‌ها رفتار خود را تغییر نخواهند داد. در مورد ریاست مجلس هم باید اضافه کنیم که اگر جریان پایداری گزینه بهتری داشتند می‌توانستند قالیباف را هم کنار بزنند.

گزینه‌هایی مانند آقاطهرانی یا نادران برای ریاست مجلس مناسب نیستند. توجه داشته باشید که قالیباف یا جریان نواصولگرا ابزار چندانی در اختیار ندارند به‌غیر از امکاناتی محدود و نفراتی که در حاکمیت جزو حامیان رییس مجلس محسوب می‌شوند.

در مقابل ابزاری که پایداری‌ها بر عهده دارند باید بگوییم که دست قالیبافی‌ها کاملا خالی است. جریان خالص‌ساز در کشور، به مرور زاویه خود را تنگ‌تر می‌کند. در راس این جریان خالص ساز، جبهه پایداری قرار دارد که امروز به لحاظ اجرایی حضور مطلق دارند. شاید تا همین چند سال پیش، آقای قالیباف هم جزو تیم همین جریان خالص‌ساز بود و از خودی‌های این گروه محسوب می‌شد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.