تاریخ انتشار : دوشنبه 9 اسفند 1400 - 22:03
کد خبر : 94453

مذاکرات احیای برجام؛ عمان در نقش میانجی ظاهر می‌شود؟

مذاکرات احیای برجام؛ عمان در نقش میانجی ظاهر می‌شود؟

آرمان شرق- گروه بین الملل:به نظر می‌رسد پادشاهی عمان شروع به سرعت بخشیدن به روند بازگشت طرف‌های پرونده هسته‌ای ایران به میز مذاکره کرده است، تا در نهایت توافق در مورد پرونده‌ای حاصل شود که تعداد واسطه‌های های آن افزایش یافته است.

آرمان شرق- گروه بین الملل:به نظر می‌رسد پادشاهی عمان شروع به سرعت بخشیدن به روند بازگشت طرف‌های پرونده هسته‌ای ایران به میز مذاکره کرده است، تا در نهایت توافق در مورد پرونده‌ای حاصل شود که تعداد واسطه‌های های آن افزایش یافته است.

بر کسی پوشیده نیست که ایرانی‌ها اعتماد زیادی به عمان دارند و این مساله در سفر وزیر خارجه ایران به قطر در ژانویه گذشته مطرح شد. در تاریخ ۱۰ ژانویه گذشته، عبداللهیان به عمان رفت و این اولین سفر او به یک دولت خلیج فارس از زمان واگذاری منصب وزارت خارجه به وی بود.

الخلیج انلاین در مطلبی به قلم کامل جمیل نوشت: به نظر می‌رسد پادشاهی عمان شروع به سرعت بخشیدن به روند بازگشت طرف‌های پرونده هسته‌ای ایران به میز مذاکره کرده است، تا در نهایت توافق در مورد پرونده‌ای حاصل شود که تعداد واسطه‌های های آن افزایش یافته است.
به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در همین راستا، وزیر خارجه عمان، بدر بن حمد البوسعیدی، روز چهارشنبه ۲۳ فوریه ۲۰۲۲ به تهران رفت و مورد استقبال وزیر خارجه ایران، حسین امیر عبداللهیان قرار گرفت؛ البوسعیدی حامل پیام پادشاه عمان هیثم به طارق برای ابراهیم رئیسی است.

البوسعیدی طی سفر به ایران با ابراهیم رئیسی دیدار کرده و رئیسی در این باره تصریح کرد که کشورش و پادشاهی عمان، مواضعی متمایز از برخی دولت‌های منطقه اتخاذ کرده اند، بویژه در دو مساله فلسطین و یمن و مسائل منطقه ای.

این سفر در شرایطی صورت گرفت که دور هشتم مذاکرات وین بین دولت‌های غربی و تهران، با برخی موانع مواجه است، بویژه در خصوص ضمانت‌هایی که ایران می‌خواهد و شروطی که ایالات متحده در مورد تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

درخواست میانجیگری

تمام اشاره‌ها حاکی از آن است که عنوان سفر البوسعیدی، به صورت غیر علنی، پرونده هسته‌ای ایران و دخالت پادشاهی بعنوان واسطه برای نزدیک کردن طرفهاست.

بر کسی پوشیده نیست که ایرانی‌ها اعتماد زیادی به عمان دارند و این مساله در سفر وزیر خارجه ایران به قطر در ژانویه گذشته مطرح شد.

در تاریخ ۱۰ ژانویه گذشته، عبداللهیان به عمان رفت و این اولین سفر او به یک دولت خلیج فارس از زمان واگذاری منصب وزارت خارجه به وی بود. عبداللهیان در جریان سفر به مسقط، با بدر بن حمد البوسعیدی دیدار کرده و دو طرف، مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

دوحه ایستگاه دوم اولین دور سفر‌های وزیر خارجه ایران بود و عبداللهیان به روزنامه نگاران گفت که در گفت و گوهایش در قطر مذاکرات هسته‌ای در وین و رفع تحریم‌ها را مورد بررسی قرار داد.

وزیر ایرانی اعلام کرد که میانجیگری عمان در پرونده هسته‌ای بار دیگر فعال شده و عمانی‌ها نیت صادقی برای رساندن مذاکرات به یک نتیجه جدید و مداوم دارند و به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کمک به رسیدن گفتگو‌ها به توافق خوب ادامه می‌دهند.

عبداللهیان گفت که در گفتگو با امیر قطر، آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای وین و مسائل مربوط به پرونده‌ها منطقه مورد بررسی قرار گرفته است.
تهران تلاش می‌کند از طریق واسطه‌ها با دولت آمریکا تماس داشته باشد و برای این مهم، پادشاهی عمان را بهترین گزینه می‌داند، همانطور که دولت قطر هم نقش پر رنگی در رساندن پیام‌های دو طرف به یکدیگر داشت.

به گفته وزیر خارجه ایران، عمانی‌ها سابق بر این نقش مهمی را در رسیدن مذاکرات به توافق هسته ای، بویژه در رابطه با برخی طرف‌های غربی، ایفا کردند.

ایاد الدلیمی، تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که سفر البوسعیدی به تهران، در زمانی انجام شد که اخبار رسیده از وین، نشان دهنده امکان واقعی رسیدن به توافق هسته‌ای جدید بین ایران و غرب، پس از ماه‌ها مذاکرات سخت و طاقت فرساست.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: این توافق با توافق قبلی تفاوتی نخواهد داشت، اما می‌تواند غافلگیری‌هایی برای ایران داشته باشد که آن را خوشحال نمی‌کند، به این دلیل که احتمالا دربردارنده محدودیت‌های بیشتری نسبت به توافق قبلی است.

فشار‌های زیاد، ایران را مجبور می‌کند این محدودیت‌ها را بپذیرد. همانطور که الدلیمی عقیده دارد سفر مسئول عمانی به تهران، به پرونده تنش در اوکراین نیز مرتبط است.

وی می‌افزاید: به دنبال حمله روسیه به اوکراین که موجب بروز بحران انرژی شدیدی در اروپا می‌شود، اروپایی‌ها در اندیشه جدی برای یافتن جایگزینی برای تامین انرژی مورد نیاز خود هستند که احتمالا ایران است.

از سوی دیگر، الدلیمی خاطر نشان می‌کند که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن هم ادامه دارد و ایران، بازیگر اصلی در این زمینه است، که در این باره با عمان نیز مشورت می‌کند، بویژه آنکه صحبت‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه گفتگو‌هایی بین طرف‌های حوثی با عمان انجام شده که هدف از آن، زمینه سازی برای اقدامی بوده است که عمان یک طرف اصلی در آن است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.