تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 21:44
کد خبر : 145911

آیا می‌توان مثلا «علی لاریجانی» را با «مجتبی آقاتهرانی» دور یک میز بنشاند؟

«ائتلاف‌های فراجناحی»؛ سورپرایز انتخات اسفند

«ائتلاف‌های فراجناحی»؛ سورپرایز انتخات اسفند

آرمان شرق-گروه سیاست:آیا می‌توان مثلا «علی لاریجانی» را با «مجتبی آقاتهرانی» دور یک میز بنشاند؟ در واقع باید بگوییم که این چالش‌ها مختص به فضای کلی سیاسی ایران است و ربطی به اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد. با این حال جریان معتدل اصولگرایی بی میل نیست که با اصلاح‌طلبان لیست مشترک بدهند. فعالیت سیاسی در ایران محدود شده است و اگر بخواهیم شاهد افزایش تحرکات سیاسی باشیم نیاز است تا فضای فعالیت «روزنامه‌ها»، «دانشجویان»، «وکلا»، «چهره‌های سیاسی» و …  را افزایش دهند و در واقع مانع دیدگاه‌ها و نظرات نباشند.

«ائتلاف‌های فراجناحی»؛ سورپرایز انتخات اسفند

«آرمان امروز» آخرین تحرکات انتخاباتی را بررسی می‌کند:

آرمان امروز، گروه سیاسی: باتوجه به رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۸ که اصولگراها توانستند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند در ماه‌های منتهی به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس تغییرات بسیاری در آرایش انتخاباتی و چگونگی حضورشان مشاهده می‌کنیم. در این مورد باید نگاهی اجمالی به‌تحرکات طیف‌های مختلف سیاسی بیندازیم که رفته رفته خبرها و تحلیل‌های جدیدی از راه می‌رسد. وضعیت چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات هنوز مشخص نشده است و در مقابل و در اردوگاه اصولگراها هم باید به این موضوع تاکید کنیم که راه رسیدن به وحدت یک‌پارچه دور از ذهن است و در سوی دیگر اعتدالیون هم به دلیل مشخص نبودن وضعیت تایید صلاحیت‌ نفراتش مشخص نیست با چه لیستی وارد این رقابت‌ها شود. در دوره‌های اخیر انتخابات ائتلاف بین گروه‌ها و شاخه‌ها افزایش پیدا کرده است و یکی از این ائتلاف‌هایی که مشهور شد لیست واحد اصلاح‌طلبان و اصولگراهایی بود که رفته  رفته با تابلو اعتدالیون شناخته می‌شوند. حالا در هفته‌های منتی به انتخابات پرماجرا باید به زمزمه‌هایی اشاره کنیم که نشان می‌دهد احتمالا ائتلاف‌های فراجناحی دیگری شکل بیگرد که حتی اصولگراهای سنتی را در ائتلاف‌های جدید قرار خواهد داد. یکی از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری که با تسنیم مصاحبه کرده است به ائتلاف‌هایی که شکل خواهد گرفت اشاره کرده است. کوهکن در این مورد و با بیان اینکه اتحاد و وحدت معنایش این نیست که طیفی بگوید شما بیایید و ذیل ما تعریف شوید تا وحدت شکل بگیرد، گفت: «تشکیل ائتلاف‌های فراجناحی در انتخابات با توجه به وضعیت فعلی جریان‌های سیاسی دور از انتظار نیست.»

«محسن کوهکن»، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به آخرین فعالیت‌های انتخاباتی این جبهه گفت: «سابقه جبهه پیروان  خط امام و رهبری نشان می‌دهد که این تشکل همیشه همگام با روحانیت و روی مرز وحدت و اتحاد با روحانیت حرکت کرده است. »

این فعال سیاسی در همین مورد و با بیان اینکه البته اتحاد و وحدت معنایش این نیست که یک طیفی  بگوید که شما بیایید و ذیل ما تعریف شوید تا وحدت شکل بگیرد، ادامه داد: «اگر بخواهیم مبنایی، برخورد کنیم باید ابتدا بر روی معیارها اجماع کنیم که اجماع بر روی معیارها نیز کار ساده‌ای است و قطعاً  مانع شکل‌گیری اختلافات می‌شود. وجه مشترک فعلی جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه پایداری و شورای وحدت تا این لحظه همین مسئله معیارگرایی است که البته در نقطه مقابل این رویکرد، شورای ائتلاف قرار دارد که نسبت به معیارگرایی نقطه نظرات دیگری دارد و فعلاً اختلافاتی در این حوزه وجود دارد. »

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این سوال که اگر چنین اختلافاتی تا هفته‌‌های منتهی به انتخابات نیز استمرار داشته باشد، آیا این امکان وجود دارد که جبهه پیروان  اقدام به ائتلاف با طیف‌های اعتدالی و نمایندگان ادوار نزدیک به آقای لاریجانی کند، اضافه کرد: «نکته‌‌ای که باید در این رابطه مدنظر قرار داد این است که همه نمایندگان ادوار که گفته می‌شود حمایت آقای لاریجانی را هم برای کاندیداتوری دارند، لزوما از نظر گرایشات سیاسی همسو با ایشان نیستند ولی به هر حال تصور من این است که اگر وحدت و اتحاد مدنظر در جبهه انقلاب به هر دلیلی شکل نگیرد، شکل‌گیری ائتلاف‌های تاکتیکی میان طیف‌های سیاسی که ممکن است اختلاف نظراتی هم با هم داشته باشند،‌ دور از انتظار نباشد. البته برخی‌ها این روزها اینگونه تحلیل می‌کنند که با توجه به اهمیت مسئله مشارکت و رقابت در انتخابات پیش رو ممکن است برای تحقق این مسئله شاهد شکل‌گیری چند لیست انتخاباتی در قالب ائتلاف‌های مختلف سیاسی باشیم. بنابراین ائتلافات فراجناحی با توجه به وضعیت فعلی جریان‌های سیاسی دور از انتظار نیست.»

«مهدی آیتی»، سیاستمدار در همین مورد به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «اگر نگاهی به جبهه اصولگریان بیندازیم می‌بینیم که آنها هم وحدت ندارند. در این طیف سیاسی هم «تندروهای جبهه پایداری» حضور دارند و هم چهره‌های متعادلی مانند «علی لاریجانی»، «حسن روحانی» و «علی‌اکبر ناطق نوری» حضور دارند که در سال‌های اخیر مواضعی هم‌سو با اصلاح‌طلبان را در پیش گرفته‌اند. اگر در این طیف سیاسی انسجام وجود دارد آیا می‌توان مثلا «علی لاریجانی» را با «مجتبی آقاتهرانی» دور یک میز بنشاند؟ در واقع باید بگوییم که این چالش‌ها مختص به فضای کلی سیاسی ایران است و ربطی به اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد. با این حال جریان معتدل اصولگرایی بی میل نیست که با اصلاح‌طلبان لیست مشترک بدهند. فعالیت سیاسی در ایران محدود شده است و اگر بخواهیم شاهد افزایش تحرکات سیاسی باشیم نیاز است تا فضای فعالیت «روزنامه‌ها»، «دانشجویان»، «وکلا»، «چهره‌های سیاسی» و …  را افزایش دهند و در واقع مانع دیدگاه‌ها و نظرات نباشند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.