تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 - 8:50
کد خبر : 149221

اسرائیل با آزادی ۴۰۰ اسیر فلسطینی موافقت کرد

 آتش بس ۴۵ روزه در غزه

 آتش بس ۴۵ روزه در غزه

آرمان شرق-گروه بین الملل:بایدن بامداد سه‌شنبه در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که چه زمانی آتش‌بس در غزه برقرار می‌شود، گفت: مشاور امنیت ملی گفته که ما (به آتش‌بس) نزدیک هستیم البته هنوز کار تمام نشده است. امیداورم که تا دوشنبه آینده آتش‌بس برقرار شود.دوحه پایتخت قطر دیروز دوشنبه، میزبان دور جدیدی از گفت‌وگوها درباره آتش بس در غزه بود که با حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی و نمایندگان حماس و میانجی‌هایی از قطر، مصر و آمریکا برگزار شد.

 آتش بس ۴۵ روزه در غزه

تهران- ایرنا- جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ابراز امیداری کرد که تا دوشنبه هفته آینده آتش‌بس در نوار غزه برقرار شود.

 خبرگزاری فرانسه، بایدن بامداد سه‌شنبه در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که چه زمانی آتش‌بس در غزه برقرار می‌شود، گفت: مشاور امنیت ملی گفته که ما (به آتش‌بس) نزدیک هستیم البته هنوز کار تمام نشده است. امیداورم که تا دوشنبه آینده آتش‌بس برقرار شود.

دوحه پایتخت قطر دیروز دوشنبه، میزبان دور جدیدی از گفت‌وگوها درباره آتش بس در غزه بود که با حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی و نمایندگان حماس و میانجی‌هایی از قطر، مصر و آمریکا برگزار شد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بودند که انتظار می‌رود در این دوره از مذاکرات درباره فهرست اسامی اسرای رژیم اسرائیل و هویت اسیران فلسطینی که آزاد خواهند شد و همچنین شرایط آتش‌بس و بازگشت محدود غیرنظامیان به شمال نوار غزه بحث و گفت‌وگو شود.

شبکه الجزیره قطر بامداد سه‌شنبه گزارش داد که اسرائیل با آزادی ۴۰۰ اسیر فلسطینی موافقت کرده است.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود به الجزیره گفتند که نام افرادی که محکومیت بالا دارند نیز در میان کسانی که اسرائیل با آزادی آنها موافقت کرده، دیده می‌شود.

این منابع افزودند که آزادی این ۴۰۰ نفر در مقابل ۴۰ اسیر زن اسرائیلی و سالمند این رژیم انجام خواهد شد.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس دوشنبه پس از دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در دوحه گفت: حماس به تلاش‌های کشورهای دوست و برادر در زمینه میانجی‌گری برای تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی پاسخ داده و با روند مذاکرات درباره توقف تجاوز رژیم اسرائیل به غزه موافقت کرده است.

رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: دور مذاکرات محدود خواهد بود و اجازه نخواهیم داد رژیم اسرائیل از این موضوع، به عنوان پوششی برای ارتکاب جنایاتش استفاده کند.

تهران-ایرنا-شبکه الجزیره قطر بامداد سه‌شنبه گزارش داد که اسرائیل با آزادی ۴۰۰ اسیر فلسطینی موافقت کرده است.

 این منابع که خواستند نامشان فاش نشود به الجزیره گفته‌اند که آزادی این ۴۰۰ نفر در مقابل ۴۰ اسیر زن اسرائیلی و سالمند این رژیم انجام خواهد شد.

این منابع افزودند ، نام افرادی که محکومیت بالا دارند نیز در  فهرست اسراییل برای آزادی قرار دارند.

شبکه العربیه پبشتر در گزارشی اعلام کرد که دوحه پایتخت قطر روز دوشنبه میزبان دور جدیدی از گفت و گوها درباره آتش بس در غزه بود که با حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی و نمایندگان حماس و میانجی‌هایی از قطر، مصر و آمریکا برگزار شد.
العربیه هدف از این مذاکرات را دستیابی به توافقی در مورد آتش بس در نوار غزه و تبادل اسیران فلسطینی و رژیم صهیونیستی دانست.

بر اساس این گزارش، رسانه‌های رژیم صهیونیستی پیش بینی کردند که در این دوره از مذاکرات درباره فهرست اسامی اسرای رژیم اسرائیل و هویت اسیران فلسطینی که آزاد خواهند شد و همچنین شرایط آتش بس و بازگشت محدود غیرنظامیان به شمال نوار غزه بحث و گفت و گو شود.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش روزنامه « جروزالم پست»، پیشتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل درخواست کرده بود که اسرای فلسطینی که برای آنها احکام حبس طولانی مدت صادر شده است بلافاصله پس از پایان معامله با جنبش حماس، به خارج از فلسطین منتقل شوند.

این روزنامه در عین حال اشاره کرد که درخواست نتانیاهو هنوز با میانجی ها که با هدف دستیابی به توافق بین رژیم اسرائیل و جنبش حماس حضور دارند، مورد بحث قرار نگرفته است.

اوایل ماه جاری میلادی نیز قاهره میزبان مذاکراتی در سطح بالا بین هیأت‌های آمریکایی، قطری و رژیم اسرائیل برای توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه بود اما این مذاکرات به هیچ نتیجه قابل توجهی منجر نشده است.

روز شنبه هفته جاری نیز کابینه جنگ رژیم اسرائیل اجازه داد که هیاتی از سوی این رژیم برای ادامه مذاکراتی که در روزهای اخیر در پاریس با هدف دستیابی به توافق آتش بس در غزه که شامل آزادی اسیران صهیونیست برگزار خواهد شد، به قطر اعزام شود.

پیشتر یک هیأت از رژیم اسرائیل به ریاست « دیوید بارنیا»‌ رئیس موساد روز جمعه گذشته برای پیگیری پروژه آتش بس که در پایان ماه ژانویه ( بهمن ) در پایتخت فرانسه با همتایان آمریکایی و مصری او و نخست وزیر قطر مورد بحث قرار گرفته بود، راهی پاریس شد.

آرمان امروز-سرویس بین الملل: دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل طرحی را به منظور تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری در نوار غزه به کابینه جنگ اسرائیل پیشنهاد کرده است.

این پیشنهاد در بحبوحه افزایش نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به شمار بالای تلفات غیرنظامیان در جریان حملات اسرائیل به غزه و همزمان با گمانه‌ زنی ‌هایی در خصوص احتمال توافق بر سر برقراری آتش ‌بس میان طرفین مخاصمه پیش از ماه رمضان مطرح شده است.

دفتر نخست وزیری اسرائیل روز دوشنبه با تایید این پیشنهاد تاکید کرد که حمله زمینی به رفح واقع در جنوب باریکه غزه ضروری است.

دولت‌های خارجی و سازمان‌ های امدا‌درسان و بشردوستانه بین ‌المللی بارها نسبت به وقوع حمله زمینی به رفح که می ‌تواند تلفات گسترده‌ ای در میان غیرنظامیان به همراه داشته باشد، ابراز نگرانی کرده ‌اند.

بیش از یک میلیون و چهارصد هزار فلسطینی که اغلب آنها از دیگر مناطق غزه آواره شده و به جنوبی‌ترین شهر این باریکه پناه برده‌اند در صورت حمله اسرائیل با خطر مرگ روبرو هستند.

رفح همچنین دروازه اصلی ورود کمک‌های بشردوستانه به آوارگان فلسطینی تحت محاصره در غزه از طریق مصر است و در صورت انجام حمله زمینی به این منطقه، دسترسی به کمک‌های حیاتی برای ساکنان بسیار دشوارتر خواهد شد.

دفتر بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در بیانیه‌ای به زبان عبری اعلام کرد: «ارتش اسرائیل طرحی را برای تخلیه جمعیت از مناطق درگیری در نوار غزه و طرح عملیاتی آتی به کابینه جنگ ارائه کرد.» در بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل جزئیاتی از طرح تخلیه غیرنظامیان در غزه که در اختیار کابینه جنگ این رژیم قرار گرفته، ارائه نشده و مشخص نیست که غیرنظامیان در صورت تخلیه، باید به چه مکانی منتقل شوند.

رسانه‌های مصری همزمان با طرح این پیشنهاد از سوی دولت اسرائیل، به آخرین تلاش‌ های صورت گرفته برای برقراری آتش‌بس در غزه پیش از ماه رمضان پرداخته ‌اند.

بنا به گزارش این رسانه‌ها، هیات‌های کارشناسی به نمایندگی از مصر و قطر و ایالات متحده آمریکا به عنوان میانجی، گفت و گوهایی را با حضور نمایندگان اسرائیل و حماس در دوحه آغاز کرده‌اند.

آمریکا، متحد اصلی اسرائیل به طور ضمنی از حصول توافقی بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان ‌ها در پی تلاش‌های میانجی ‌گرانه مستمر خبر داده درحالی که به گفته یک منبع نزدیک به حماس، این گروه شبه ‌نظامی فلسطینی همچنان بر خروج نیروهای اسرائیلی از غزه اصرار دارد.

این در حالیست که بنیامین نتانیاهو درخواست عقب‌نشینی از غزه را «توهم آمیز» خوانده و تاکید کرده است که حمله زمینی به رفح، اسرائیل را در آستانه «پیروزی کامل» بر حماس قرار خواهد داد.

نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در گفتگو با سی‌بی‌اس تاکید کرد: «در صورت توافق بر سرآتش بس، حمله زمینی به رفح تا حدودی به تعویق خواهد افتاد، اما این اتفاق سرانجام روی خواهد داد.»

وی یادآور شد: «این حمله باید انجام شود زیرا هدف ما دستیابی به پیروزی کامل است و این پیروزی اکنون در دسترس ما است.»

این در حالیست که در بحبوحه بحران انسانی حاکم بر غزه، آژانس اصلی کمک رسانی سازمان ملل به فلسطینیان خواستار اقدام سیاسی برای جلوگیری از وقوع قحطی در این منطقه تحت محاصره از سرزمین‌های فلسطینی شده است. به گفته فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا، کمبود شدید مواد غذایی در شمال غزه «فاجعه‌ای بوجود آمده بدست انسان‌ها» است که دست کم می‌توان از شدت آن کاست.

عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین در این رابطه می گوید: به نظر نمی‌ رسد حملات یکشنبه ‌شب اسرائیل به رفح تداوم داشته باشد و بیشتر با هدف پراکنده کردن ساکنان این منطقه انجام شده است.

وی افزود:  ظاهرا مقامات صهیونیستی به دنبال کوچاندن ساکنان رفح به سایر مناطق غزه هستند تا بتوانند با کم کردن جمعیت غیرنظامیان، راه را برای حملات گسترده و پیوسته خود در این شهر هموار کنند؛ موضوعی که طرف‌های غربی و عربی به دنبال جلوگیری از آن هستند.

وی ادامه داد: اسرائیل امیدوار است در پی تهدید برای حمله به رفح، بخشی از ساکنان آن به سمت مرز مصر بروند و این کشور در اثر فشار مردم غزه، رسانه‌ها و افکار عمومی، مرزهای خود را به سمت مردم غزه باز کند و آن ها را در خاک خود سکنی دهد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مصر در این خصوص به طرف صهیونیستی هشدار داده و جدای از این که چندین دستگاه تانک و نفربر به سمت مرز روانه کرده، اعلام کرده است که در صورت حمله به رفح، قرارداد صلح میان خود و اسرائیل موسوم به کمپ دیوید را ملغی خواهد کرد.

وی افزود: در آخر باید توجه داشت که علی ‌رغم این که مذاکرات برای آتش‌بس در جریان است و اسرائیل نیز آن را دنبال می‌ کند اما ظاهرا برای نتانیاهو دشوار است که بدون کسب دستاوردهایی که در راستای ادعاهای خود در مورد حماس و غزه مطرح کرده به پایان جنگ تن بدهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.