تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 18:02
کد خبر : 96264

وضعیت نابسامان اطلاع رسانی مذاکرات وین؛ تناقض،تأخیر و تردید افکنی!؟

وضعیت نابسامان اطلاع رسانی مذاکرات وین؛ تناقض،تأخیر و تردید افکنی!؟

آرمان شرق- گروه سیاست: این روزها، اندکی تأمل و دقت، مبین وضعیت نابسامان اطلاع-رسانی و ضعف، تناقض و تأخیر در این زمینه است که پیامد آن، ایجاد تردید در نزد افکار عمومی و انتقال مرجعیت رسانه های داخلی به سمت رسانه های بیگانه است.

آرمان شرق- گروه سیاست: این روزها، اندکی تأمل و دقت، مبین وضعیت نابسامان اطلاع رسانی و ضعف، تناقض و تأخیر در این زمینه است که پیامد آن، ایجاد تردید در نزد افکار عمومی و انتقال مرجعیت رسانه های داخلی به سمت رسانه های بیگانه است.

بررسی مختصر و سطحی وضعیت اطلاع رسانی در کشور، گویای ناهماهنگی ها، فقدان سامان مناسب و تناقضات بسیار است. روز شنبه اگر رسانه ها را مطالعه کرده باشید، اول صبح سخنگوی وزارت خارجه اعلام می کند که تنها مسئله باقیمانده در مذاکرات وین برای رسیدن به توافق، موضوع قهرمانان ملی یا لغو تحریم افراد و نهادهاست، اما دو، سه ساعت پس از آن، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام می کند مسئله حل نشده در مذاکرات وین، «تضمین» است و مابقی مسائل حل شده است، ضمناً سخنگوی وزارت خارجه همان روز می گوید مسئله تضمین تقریباً حل شده است!

از طرف دیگر، توجه به اخبار مذاکرات وین، گویای مسئله مورد توجه در این یادداشت است؛ یک اینکه، فرد مشخصی به عنوان سخنگوی یا مدیر روابط عمومی برای هیأت مذاکره کننده ایرانی در نظر گرفته نشده است و این باعث می شود تا اخبار مذاکرات در حدی که محرمانه نیست در اختیار ایرانیان و از طریق رسانه های ایرانی قرار نگیرد و اخبار دست اول را رسانه های خارجی مثل المیادین، رویترز، واشینگتن پست و … منتشر کنند، برای مثال خبر بازگشت آقای باقری به وین را ابتدا رسانه های خارجی اعلام کردند و نهایتاً خبرگزاری دولت آن را اعلام کرد؛ همین ضعف از یکسو فعال بودن اولیانوف نماینده روسیه در انتشار اخبار این مذاکرات، این طعنه را در نزد افکار عمومی عینیت بخشید که گویی وی، ایرانیان را از اخبار مذاکرات آگاه می سازد. دوم؛ بنابراین، ضعف کمّی و کیفی اطلاع رسانی در این زمینه و تأخیر در اطلاع رسانی باعث می شود تا افکار عمومی همواره با تردید در زمینه مذاکرات وین مواجه شود؛ این مسئله، صرفاً عوارض سیاسی در پی ندارد، بلکه در زمینه اقتصادی به ویژه نرخ ارز و سکه نیز تأثیری منفی می گذارد که در صورت رفع مسائل مرتبط، می تواند وضعیت روشنی را رقم زند.

البته، این عوارض در سایر زمینه ها و فراتر ازمذاکرات وین هم قابل بحث است و از طرف دیگر، تبیین افکار عمومی در خصوص برجام و مذاکرات وین بی تردید، گامی در راستای جهاد تبیین نیز است./ هوشمند سفیدی – متخصص علوم ارتباطات و جامعه شناس سیاسی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.