تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 9:01
کد خبر : 133333

نقویان: باید به سؤالات نسل جوان پاسخ بدهیم و پاسخی نداریم

نقویان: باید به سؤالات نسل جوان پاسخ بدهیم و پاسخی نداریم

آرمان شرق-گروه سیاست:حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقویان در مراسم‌ چهل و دومین سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی، گفت: خانمی که روسری‌اش را بر می‌دارد می‌گوید می‌خواهم با ظلم مبارزه کنم. باید به سؤالات نسل جوان پاسخ بدهیم و پاسخی نداریم. باید دقت‌ کنیم که‌ با بگیر و ببند و داغ و درفش کار پیش نمی‌رود. آن نهی از منکری در اسلام به‌ رسمیت شناخته می‌شود که سازنده‌ باشد.

نقویان: باید به سؤالات نسل جوان پاسخ بدهیم و پاسخی نداریم

مراسم چهل و دومین سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی عصر امروز(جمعه‌ ۹ تیر ماه) با حضور خانواده شهدای هفتم تیر و جمعی از شخصیت‌های سیاسی و علمی در کانون‌ توحید برگزار شد.

جماران: حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقویان طی سخنانی در این مراسم‌ گفت: در روزگاری به‌ سر می‌بریم که‌ بسیاری از جوانان‌ اطراف ما دارند تلاش‌ می‌کنند انقلابیون را از انقلاب‌ کردن پشیمان کنند و یکی از معیارهایی که ما را محکم نگه می‌دارد اندیشه‌های شهید بهشتی است.

این کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: همه آرمان‌هایی که امروز عده‌ای به‌ خاطر آنها در حبس هستند، در بیانات و جهت‌گیری‌های شهید بهشتی می‌بینید. من سراغ ندارم‌ که‌ یک کسی همه فریادهایی که‌ دارد را با بلندترین صداها فریاد بکشد، ولی ما نتوانیم مطلبی از شهید بهشتی به‌ او نشان بدهیم. همه فریادهایی که‌ تو می‌زنی ۵۰ سال پیش شهید بهشتی فرموده است.

وی افزود: شهید بهشتی فقیه دانای عالم به‌ شرایط زمان بود و آینده‌نگری که‌ صدها سال جلوتر از خودش را می‌دید و سخن می‌گفت و می‌خروشید و آنجا که‌ باید سکوت‌ کند، سکوت‌ می‌کرد.

نقویان با اشاره‌ به‌ نقش‌ شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی، اظهار داشت: الآن متوجه می‌شویم که یک فقیه قانونمند چه فرقی با یک فقیه قانون‌گریز دارد و اگر فریادهای شهید بهشتی نبود، ما قانون‌های دیگری داشتیم.

وی یادآور شد: مرحوم‌ شهید بهشتی از همه نوع تظاهر و خودنمایی برای‌ نشان دادن زهد و عبادت فراری بود و حتی انگشتری در دست نمی‌کرد و تسبیحی در دست‌ و جیب نداشت. امروز عده‌ای حاضر نیستند نامه‌ای که بدون عناوین و القاب نوشته‌ شده‌ را بخوانند؛ او فراری بود و چقدر ای شهید سعید! امروز ما به شما نیاز داریم.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: به‌ خاطر مسأله حجاب که‌ مدتی که جامعه را گرفتار آن‌ کرده‌ایم، جملاتی از شهید بهشتی بر  در و دیوار زده‌اند و آقازاده‌های ایشان واکنش نشان‌ دادند که این همه تفکر شهید بهشتی نیست؛ این یک انتخاب گزینشی است‌ و ما هم به آن راضی نیستیم.

وی افزود: شهید بهشتی از نادره های دوران بود که هم خوب حرف می‌زد و هم حرف خوب می‌زد. من بسیاری را سراغ دارم‌ که‌ فقط باید از دور با آنها نشست و برخاست کنید و نزدیکشان که‌ شوید از آنها بیزار می‌شوید. شهید بهشتی می‌جوشد که‌ سعی کنید قدری بازار تبلیغات کلامی و قلمی کم رونق شود و توصیه می‌کنم توانمان را بر تبلیغ عملی بگذاریم.

نقویان تأکید کرد: شهید بهشتی با استنادات فراوان قرآنی و بحث‌های شیرین ثابت‌ می‌کند اساسا جامعه‌ای اسلامی است‌ که همه به‌ سمت خیر دعوت‌ کنند و می‌گوید کسی‌ می‌تواند دعوت‌ به خیر کند که عاشق مردم‌ باشد. اگر دیدید در شهر مسابقه‌ پست‌گیری است‌ بدانید دروغ می‌گویند که ما مردم را دوست داریم. اگر احساس کردم‌ کسی‌ بهتر از من سخن می‌گوید و من بر این اریکه نشستم، خیانت کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه شهید بهشتی سال‌ ۵۴ مشکلات امروز ما را می‌گوید، تصریح کرد: ایشان می‌فرماید خیر یعنی هر چیزی که پسندیده و زیبا و برای‌ جامعه‌ خوب است. شهید بهشتی با جسارت می‌گوید شما باید بتوانید به‌ سمت‌ فساد بروید و اگر نرفتید، هنر این است؛ نه اینکه همه جا را ببندید و سر هر کوچه گشت ارشاد بگذارید و بعد بگویید الحمدلله جامعه به‌ سمت‌ فساد نرفت. جامعه‌ای که این مقدار اختلاف طبقاتی در آن باشد، دارای کمبود است؛ ولو همه جای آن را قرآن بگیرید.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: تربیتی که‌ اسلام می‌خواهد، باید روی محور آدمیت دور بزند؛ نه اینکه عنوان چنین و چنان دارد. شهید بهشتی می‌گوید هر چیزی که قدرت‌ و زمینه فرماندهی و بازدارندگی دارد در زیرمجموعه امر و نهی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر معروف و منکر را با زمینه‌ها برای مردم روشن کنید کسی‌ دنبال‌ منکر نمی‌رود. بیش از آمار جنگ، کشته‌های جاده‌ای ما است و از طرف دیگر فشار می‌آورید که بچه‌داری فلان است. یک جامعه سراپا تناقض درست کرده‌اید و آن وقت می‌خواهید همه دنبال معروف باشند؟

وی گفت: خانمی که روسری‌اش را بر می‌دارد می‌گوید می‌خواهم با ظلم مبارزه کنم. باید به سؤالات نسل جوان پاسخ بدهیم و پاسخی نداریم. باید دقت‌ کنیم که‌ با بگیر و ببند و داغ و درفش کار پیش نمی‌رود. آن نهی از منکری در اسلام به‌ رسمیت شناخته می‌شود که سازنده‌ باشد.

نقویان اظهار داشت: شهید بهشتی در جای دیگر می‌فرماید هر حکومتی در معرض خطر انحراف از حق است و لذا بزرگان جامعه و توده مردم‌ وظیفه دارند امر به معروف و نهی از منکر واقعی را متوجه‌ آنجا کنند.

وی در پایان تأکید کرد: امروز مثل اکسیژن به شهید بهشتی و شهید مطهری نیاز داریم و با از دست دادن آنها جامعه ما به شدت آسیب دید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.