تاریخ انتشار : یکشنبه 12 تیر 1401 - 6:35
کد خبر : 106470

افزایش شکایت از رسانه ها ؛ فشار بر رکن چهارم دموکراسی

افزایش شکایت از رسانه ها ؛ فشار بر رکن چهارم دموکراسی

آرمان شرق-گروه سیاست :بی توجهی به نقش بزرگ رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و اینکه آن ها به عنوان یک جزء قدرتمند از جامعه مدنی و موثر بر افکار عمومی دارای نقش نظارتی هستند، رویکرد تنگ سازی فضای نقد رسانه ای را تشدید می کند.باید بپذیریم که رسانه ها، نماینده افکارعمومی در پاسخگو کردن حکومت هستند و باید فضای لازم را برای نقد حکومت و بیان مسائل و مشکلات مردم داشته باشند و حکومت نیز باید آن ها را به رسمیت بشناسد

آرمان شرق-گروه سیاست :بی توجهی به نقش بزرگ رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و اینکه آن ها به عنوان یک جزء قدرتمند از جامعه مدنی و موثر بر افکار عمومی دارای نقش نظارتی هستند، رویکرد تنگ سازی فضای نقد رسانه ای را تشدید می کند.باید بپذیریم که رسانه ها، نماینده افکارعمومی در پاسخگو کردن حکومت هستند و باید فضای لازم را برای نقد حکومت و بیان مسائل و مشکلات مردم داشته باشند و حکومت نیز باید آن ها را به رسمیت بشناسد

افزایش شکایت از رسانه ها ؛ فشار بر رکن چهارم دموکراسی

 

روزنامه آرمان امروز در یادداشتی به قلم هوشمند سفیدی نوشت: اخیراً دادستان تهران از افزایش ۵۰ درصدی شکایت از اصحاب رسانه نسبت به سه ماهه اول سال گذشته خبر داد؛ خبری که پیامد آن، نامه ۲۴ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور و درخواست پس گیری شکایات بود.
گرچه بررسی اظهارات دادستان تهران نشان نمی داد که این شکایات صرفاً مربوط به دولت است، اما نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور و درخواست پس گیری آن دسته از شکایات که مربوط به دولت بود، در جای خود قابل تقدیر و نشان دهنده سهم قابل توجه شکایات مجموعه دولت از
رسانه ها است.
تجربه نشان می دهد وقتی دستگاه‌های اجرایی در ایجاد تعامل با رسانه ها ناتوان هستند، و یا اصلاً تمایلی به تعامل ندارند، شکایت از منتقدین خود را در دستور کار قرار می دهند.
براین اساس، به نظر می رسد می توان رابطه ای معنادار بین شکایات و ضعف تعاملات رسانه ای را نشان داد؛ به این معنی که هر چه تعامل بین رسانه ها و دستگاه‌های اجرایی، ضعیف و نارسا باشد، به همان میزان باید منتظر تبدیل فضای تعاملی فی مابین
آن ها به فضای حقوقی و بسط شکایات بود.
از طرف دیگر، بی توجهی به نقش بزرگ رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و اینکه آن ها به عنوان یک جزء قدرتمند از جامعه مدنی و موثر بر افکار عمومی دارای نقش نظارتی هستند، رویکرد تنگ سازی فضای نقد رسانه ای را تشدید می کند.
باید بپذیریم که رسانه ها، نماینده افکارعمومی در پاسخگو کردن حکومت هستند و باید فضای لازم را برای نقد حکومت و بیان مسائل و مشکلات مردم داشته باشند و حکومت نیز باید آن ها را به رسمیت بشناسد؛ چرا که اولاً امکان طرح مشکلات مردم و بیان خواسته های آنان، مایه آرامش روانی جامعه می شود و مردم به این پندار می رسند که در جامعه، دارای تریبون بوده و صدای آنان به گوش مسئولان می رسد؛ به گفته «ویلیر شرام» رسانه ها، نگهبان منافع عمومی هستند و باید بتوانند از این منافع حمایت کنند.
ثانیاً، باید با تقویت مدارای سیاسی و تحمل پذیری مسئولان و ارتقای درک متقابل بین رسانه ها و دستگاههای اجرایی، زمینه کاهش شکایات از رسانه ها را فراهم ساخت، که این اقدام به معنای احترام به نهادهای جامعه مدنی و در راستای حکمرانی خوب ارزیابی می شود و می تواند در ارتقای مشارکت سیاسی، بهبود فضای سیاسی، ارتقای شفافیت و جلوگیری از فساد، ایجاد همپوشانی کرده و نیز در هم افزایی بین دولت و رسانه ها در تأمین نیازهای اطلاعاتی مردم موثر باشد وگرنه، باید پذیرفت افزایش شکایات از رسانه ها و عدم بهره گیری دستگاه های اجرایی از اصل ۲۳ قانون مطبوعات، نماد فشار بر رکن چهارم دموکراسی است؛ باید بپذیریم که شکایات، سهل ترین نوع مواجهه با نقد رسانه ای هستند؛ اما گام ارزنده در این مسیر، اولاً ایجاد تعامل و ثانیاً استفاده از فرصت قانونی برای پاسخ به نقدها و مطالبی است که خیلی ها آن ها را بر نمی‌تابند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.