تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 8:17
کد خبر : 145848

«قطار انتخابات» در نزدیکی ایستگاه شورای نگهبان

«قطار انتخابات» در نزدیکی ایستگاه شورای نگهبان

آرمان شرق-گروه سیاست:انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و بنابر تقویمی که وزارت کشور منتشر کرده است قطار انتخابات رفته رفته ایستگاه سوم را ترک می‌کند و به سوی یکی از حساس‌ترین ایستگاه‌های انتخاباتی یعنی بررسی‌های «شورای نگهبان» می‌شود. چهار روز دیگر یعنی ۱۳ دی ماه دومین غربالگری انتخاباتی به پایان خواهد رسید.

«قطار انتخابات» در نزدیکی ایستگاه شورای نگهبان

آرمان امروز، گروه سیاسی:  انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و بنابر تقویمی که وزارت کشور منتشر کرده است قطار انتخابات رفته رفته ایستگاه سوم را ترک می‌کند و به سوی یکی از حساس‌ترین ایستگاه‌های انتخاباتی یعنی بررسی‌های «شورای نگهبان» می‌شود. چهار روز دیگر یعنی ۱۳ دی ماه دومین غربالگری انتخاباتی به پایان خواهد رسید. باتوجه به انتقادهایی که در مورد بررسی صلاحیت‌ها در مرشوحله پیشین و توسط هیات‌های اجرایی استانی، صورت گرفت بسیاری در انتظارند تا ببینید آیا هیات‌های نظارت چه نفراتی را تایید و چه نفراتی را رد صلاحیت خواهند کرد. پیشتر «هادی طهان‌نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به انتقادها اعلام کرده بود که بررسی نهایی توسط شورای نگهبان انجام خواهد شد. بنابر ماده قانون جدید انتخابات بررسی صلاحیت‌ها و البته احراز صلاحیت‌ها در کنار شورای نگهبان بر عهده هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی هم گذاشته شده است.

همانطور که اشاره کردیم ایستگاه شورای نگهبان یکی از مهمترین مراحل انتخاباتی محسوب می‌شود زیرا در دهه‌های اخیر بسیاری نوع برخوردها را مورد نقد قرار داده‌اند و معتقدند که شورای نگهبان به‌عنوان نهاد بالادستی باید برای گرم شدن تنور انتخابات با نرمش بیشتری به نامزدهای انتخاباتی برخورد کند. حالا با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و توضیحاتی که در مورد چهارطلعی انتخابات مطرح کردند همه در انتظار مشاهده نتیجه عملکرد شورای نگهبان هستند. بسیاری امیدوارند تا در پایان بررسی‌های ۵۰ روزه این شورا همه اردوگاه‌های سیاسی شناسنامه دار بتوانند در میدان انتخابات حضور داشته باشند. «عباس جوهری»، در پاسخ به شبهاتی که در خصوص رد صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی مطرح می‌شود گفت: «از ۱۱ نفر هیات‌های اجرایی ۸ نفر معتمدین مردم هستند و در استان تهران  در بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی ۷ درصد شامل عدم تایید به‌واسطه استعلام‌های مراجع پنجگانه  و حدود ۱۰ درصد هم مشمول  عدم احراز بواسطه نقص بارگذاری  مدارک توسط خود متقاضیان بوده است که این آمار بسیار پایین تر از میانیگین کشوری است.

رییس ستاد انتخابات استان تهران روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با ایرانا با اشاره به آخرین روزهای بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی استان‌ها گفت: «کار رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات در هیات‌های نظارت استان با کسب نظر از هیات مرکزی انتخابات در حال انجام است و این مهلت ۱۳ دی پایان می‌یابد.  ۱۴ دی نظر در مورد داوطلبان به فرمانداری های حوزه های مراکز انتخابیه ابلاغ می‌شود و در آن نظر تایید، عدم تایید یا عدم احراز اعلام خواهد شد.» به گفته او، فرمانداری‌ها ۲ روز مهلت دارند تا نتایج احراز صلاحیت داوطلبان را به اطلاع آنها برسانند که این کار در روزهای ۱۵ و ۱۶ دی انجام می‌شود. او در همین مورد یادآور شد: «در روزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ دی به مدت سه روز داوطلبانی که عدم احراز یا عدم تایید دریافت کرده‌اند براساس بند ب ماده ۶۳ قانون اعتراض خود را نسبت به عدم احراز یا تایید خود به شورای نگهبان ارائه دهند.»

«محمدتقی شاهچراغی»، رییس ستادانتخابات و معاون سیاسی وزارت کشور در همایش تبیینی «مشارکت قوی» در سالن همایش هلال احمر سمنان با حضور موثران اجتماعی استان، گفت: «درست است که مردم گرفتاری‌هایی دارند به ویژه در حوزه معیشتی، ولی برای عزت کشور و سربلندی نظام باید به وظیفه خود در قبال شهدا عمل کنیم. انتخابات به معنای مردم برای مردم است. هر کدام از این موثران اجتماعی در اقشار مختلف باید ایفای نقش کنند و تاثیرگذاری برای افزایش مشارکت داشته باشند.» او با بیان اینکه در شرایط کنونی خواستن به معنای ایستادگی است، ادامه داد: «اگر مسوولان خسته نشودند، مردم خسته نمی‌شوند و این مساله را تاریخ انقلاب ثابت کرده است. مردم با همه مشکلات و پمپاژهای خبری و رسانه ای دشمن، پای انقلاب ایستاده اند، در حالی که دشمن بر ناامیدی مردم تاکید دارد. همه تلاش ستادهای انتخابات در کشور بر سلامت انتخابات است و هیچ عذری پذیرفته نیست، زیرا قانون بر اجرای سالم تاکید دارد و تامین امکانات و بسترها برای انتخابات شبانه‌روز در حال انجام است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.