تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 شهریور 1401 - 5:21
کد خبر : 111906

فوری/ تغییر در شرایط داوطلبی خبرگان رهبری

فوری/ تغییر در شرایط داوطلبی خبرگان رهبری

آرمان شرق-گروه سیاست:روزنامه آرمان‌امروزنوشت: دهمین اجلاس رسمی دو روزه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم روز سه‌شنبه ‌(۱۵ شهریور )در محل ساختمان مجلس قدیم برگزار شد. بر اساس این گزارش یکی از مهمترین تصمیم‌های این دوره تعیین حداقل سن ۴۰ سال برای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود.

آرمان شرق-گروه سیاست:روزنامه آرمانامروزنوشت: دهمین اجلاس رسمی دو روزه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم روز سه‌شنبه ‌(۱۵ شهریور )در محل ساختمان مجلس قدیم برگزار شد. بر اساس این گزارش یکی از مهمترین تصمیم‌های این دوره تعیین حداقل سن ۴۰ سال برای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود.

تغییر در شرایط داوطلبی خبرگان رهبری

روزنامه آرمانامروزنوشت: دهمین اجلاس رسمی دو روزه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم روز سه‌شنبه ‌(۱۵ شهریور )در محل ساختمان مجلس قدیم برگزار شد. بر اساس این گزارش یکی از مهمترین تصمیم‌های این دوره تعیین حداقل سن ۴۰ سال برای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود.
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تایین سن حداقل ۴۰ سال برای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان اظهار داشت: یک بخش راجع به شرایط ثبت نام و یک بخش هم در خصوص سن خبرگان بوده است. سابق هرکسی با هر سنی وارد می شد. با توجه به اینکه اعضای مجلس خبرگان رهبری، خبرگان ملت هستند باید در همه امور کارشناس باشند و بحث های سیاسی و اقتصادی مثل عدالت و امثال اینها را بدانند، لازمه اش این است که دوره ای را گذرانده باشند.
آیت‌الله رضا رمضانی در ادامه گفت: با توجه به وظایف سنگینی که بر عهده خبرگان هست، مردم توقع دارند به لحاظ پختگی سنی هم سنی را گذرانده باشند. لذا تصویب شد کسانی که می خواهند در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کنند حداقل ۴۰ سال سن داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه باید مجتهد مجزی باشند و شرایط حداقلی را داشته باشند، باید سطح چهار را گذرانده باشند و بحث های دقیقی که در این زمینه صورت گرفته است. البته صلاحیت جامع افراد طبق قانون بر عهده شورای نگهبان است.

تعیین حدقل سن برای نامزدهای خبرگان منطقی نیست

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» اظهار داشت: مجلس خبرگان جایگاهی فاخر دارد و کسانیکه برای راه‌یابی به این نهاد مهم اعلام آمادگی می‌‌کنند،‌ حتما باید از وزن بالای علمی و اجتماعی برخودار باشند تا بتوانند ماموریت‌های مهم را به خوبی به سرانجام برسانند. یعنی عضو مجلس خبرگان رهبری باید کسی باشد که جامعه حرفش را بخواند و جدی‌اش بگیرد.
هاشم‌ هاشم‌زاده هریسی در ادامه گفت: اعضای خبرگان رهبری در زمان لازم باید رهبری نظام را با رای‌‌های خود انتخاب کنند. این نشان از اهمیت کرسی‌های این مجلس است و به‌همین دلایل کاندیداهای انتخابات هم باید با وسواس زیادی باشد و مجتهد مجزی باشد. یعنی لازم نیست، مجتهد مطلق باشد و در همه حوزه‌ها بتواند اجتهاد کند. مجتهد مجزی به این معنی است که در یکی از حوزه‌های اقتصادی،‌ اجتماعی و … اجتهاد داشته باشد.
این چهره درباره تعیین سن حداقل ۴۰ سال برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان تصریح کرد: این درست که جوانگرایی در امور میدانی لازم است و حضور در  مجلس خبرگان کاری میدانی نیست. اما اگر کسی زیر ۴۰ سال داشته باشد، اما وزن اجتماعی داشته باشد و همچنین از فرهیختگی و خوش‌نامی و سواد بالا برخودار باشد، منطقی نیست که به‌‌دلیل حدنصاب سنی از شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری محروم شود. چرا که در اینصورت کشور و نظام از نیرویی توانمند محروم خواهد شد.
هاشم‌زاده هریسی در پایان گفت: شورای‌نگهبان از نامزدهای انتخاباتی امتحان می‌گیرد و این مهم است، نه اینکه به‌خاطر نرسیدن به سن ۴۰ سالگی از  حضور کسی جلوگیری شود.

نمی‌شود، با مصوبه خبرگان‌رهبری مخالفت کرد

عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» با اشاره به تعیین سن ۴۰ برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر فردی فقیح و صالح باشد ، طبیعتا می‌تواند برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام آمادگی کند. به‌هرحال مهم این است که چهره‌هایی به این مجلس برسند که دفاع از ارزش‌های نظام را برای خود واجب بداند.
محمدتقی‌رهبر در ادامه گفت: پس اینکه کسی را به‌خاطر سن کم محدود کنیم و نگذاریم، در انتخابات ثبت‌نام کند، نمی‌تواند منطقی باشد. با این‌حال به‌این دلیل که اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری مصوب کردند که کاندیداها حداقل باید ۴۰ سال داشته باشند، باید قبول کنیم. چون نمی‌شود با مصوبه خبرگان رهبری مخالفت کرد و اساسا این کار  موجب جایگاه مجلس خبرگان رهبری خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.