تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 - 9:42
کد خبر : 150317

جریان شناسی مجلس دوازدهم

جریان شناسی مجلس دوازدهم

آرمان شرق-گروه سیاست: سه جریان را در مجلس می‌بینیم. جریان نخست، جریانی که با پایداری‌ها همگام است و به دنبال «حکومت اسلامی» می‌گردند، جریان دوم، جریانی است که به آقای قالیباف و میانه رو‌های مجلس مرتبط می‌شود که جمهوریخواه و به دنبال جمهوری اسلامی و قانون اساسی هستند و جریان سوم، جریانی از فراکسیون اقلیت است که قاعدتا در جریان مجلس به عنوان افرادی عمل خواهند کرد که منتقد شرایط موجود محسوب می‌شوند.

جریان شناسی مجلس دوازدهم

«آرمان امروز» گزارش می‌دهد:

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: بعد از مشخص شدن چهره اکثریت نمانیدگان مجلس دوازدهم بسیاری از تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها در مورد چگونگی فعالیتشان آغاز شده است. برخی معتقدند که این مجلس دنباله روی مجلس یازدهم خواهد بود و بعضی از کارشناسان معتقدند که مجلس دوازدهم همانند مجلس ششم عمل خواهد کرد و سراسر اختلاف خواهد بود. با این حال بعضی از تحلیلگران مانند کنعانی‌مقدم معتقد است که مجلس دوازدهم میدان تندروها خواهد بود.

افزایش تحرک تندروها در مجلس دازدهم

«حسین کنعانی‌مقدم»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که مجلس آینده را چگونه ارزیابی می‌کند و باتوجه به ترکیب موجود چه وضعیتی را پیش‌بینی می‌کند، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «من سه جریان را در مجلس می‌بینیم. جریان نخست، جریانی که با پایداری‌ها همگام است و به دنبال «حکومت اسلامی» می‌گردند، جریان دوم، جریانی است که به آقای قالیباف و میانه رو‌های مجلس مرتبط می‌شود که جمهوریخواه و به دنبال جمهوری اسلامی و قانون اساسی هستند و جریان سوم، جریانی از فراکسیون اقلیت است که قاعدتا در جریان مجلس به عنوان افرادی عمل خواهند کرد که منتقد شرایط موجود محسوب می‌شوند. بر این اساس در مجلس چند صدایی هم وجود خواهد داشت. کاهش مشارکت مردم چند مفهوم دارد. نکته اول این که مردم از وعده و وعید‌هایی که در مجلس یازدهم داده شد و به جای خاصی نرسید، ناراضی هستند.»

او در همین مورد و با اشاره به ترکیب کنونی مجلس ادامه می‌دهد: «ترکیبی که در کل کشور وارد مجلس شده، عمدتا شامل «سوپر انقلابی ها» است.

اگرچه به نظر می‌رسد در مجلس دوازدهم فراکسیون حداکثری شکل نگیرد و اختلافات مشی سیاسی این جریان و اصولگرایان در مجلس همچنان به رقابت خود برای به دست گرفتن کمیسیون‌ها و هیات رئیسه ادامه خواهند داد. اما آن چه مشهود است این است که کار دولت با مجلس آتی بسیار سخت‌تر خواهد بود. اگر در مجلس ائتلافی بین جریان‌های اصولگرای اکثریت شکل بگیرد، شاید بتوانیم بگوییم که مجلس یازدهم به نوعی تکرار می‌شود با این تفاوت که مجلس یازدهم انقلابی بود و مجلس دوازدهم شامل سوپر انقلابی‌ها می‌شود. تا زمانی که هیات رییسه و رییس مجلس مشخص نشوند، بسیار سخت است که بخواهیم به شکل دقیق درباره خط مشی مجلس بعدی صحبت کنیم. اگر آقای قالیباف، یک بار دیگر رئیس مجلس شده و ترکیب هیات رییسه را از افرادی متشکل از جبهه پایداری و دیگران تشکیل دهند، شاید یک تعادل را در هیات رییسه شاهد باشیم، اما اگر قرار باشد هایت رییسه به تنهایی کنترل مجلس را در دست بگیرند، احتمالا شاهد تندروی‌ها و شعار‌های سوپر انقلابی آنان باشیم.»

کنعانی‌مقدم در پایان اضافه می‌کند: «این انتخابات یک پیام جدی به مسوولان نیز دارد که اگر اولویت‌های مردم را در نظر نگیریم، توقع هم نباید داشته باشیم که مردم با مشارکت حداکثری از عملکرد آنان حمایت کنند. اگر همین روند ادامه پیدا کند و جناح‌های سیاسی مختلف نتوانند رضایت مردم را جلب کنند، کاهش مشارکت سریالی خواهد شد.»

اولویتهای مجلس دوازدهم از زبان کوثری

«اسماعیل کوثری»، نماینده مجلس دوازدهم در مورد اولویت‌های مجلس آینده و توجه به مشکلات کشور گفت: «یکی از این اولویت‌ها موضوع مسکن است؛ اینکه وزیر دولت قبل در رابطه با مسکن هیچ اقدامی نکرد و آجری روی آجر دیگر نگذاشت و حتی به این موضوع افتخار کرد و مسکن مهر را مزخرف نامید، باعث شد، قیمت مسکن و اجاره‌بهای آن بالا برود و حتی موجب بیکاری کارگران شد. اگر موضوع مسکن حل شود، بر آرامش خانواده‌ها تأثیر خواهد گذاشت؛ چرا که درصد بالایی از گروه‌های جامعه بیش از ۵۰ درصد درآمد خود را صرف رهن و اجاره منزل خواهند کرد و این مسئله موجب فشار اقتصادی مضاعف بر این گروه شده است.»

یکی دیگر از اولویت‌های مجلس دوازدهم می‌تواند ارائه راهکاری برای ثبات قیمت‌ها باشد و باید در این رابطه با عاملان اصلی افزایش دلار برخورد شود».

کوثری اولویت دیگر مجلس جدید را رونق تولید عنوان کرد و گفت: «با رونق گرفتن تولید، اشتغال و بازار می‌توان به کاهش تورم کمک کرد، همچنین تعیین تکلیف موضوع خودرو باید در اولویت مجلس جدید قرار گیرد.

اجرای تمام این اولویت‌ها و برنامه‌ها کار فردی نیست و اگر نماینده‌ای مدعی شود که من این کار را می‌کنم، بدانید دروغ محض می‌گوید، چرا که کار مجلس جمعی است اما تک‌تک نمایندگان می‌توانند به صورت جزئی از کل در پیشبرد منافع ملی مؤثر باشند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.