طرح توکیو برای مذاکرات زنده می‏‏‌شود؟
دنیای اقتصاد : علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه روز گذشته و در مقصد دوم سفرش به شرق آسیا پس از حضور در پکن، با هدف دیدار با مقامات بلندپایه وزارت خارجه ژاپن به توکیو رفت. باقری بنا به دعوت رسمی همتای ژاپنی خود به این کشور سفر کرد. این سفر در حالی صورت گرفت که توکیو مرداد سال‌جاری، طرحی را برای ازسرگیری و احیای مذاکرات هسته‏‏‌ای ایران و گروه ۱+۵ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا به‌علاوه آلمان) به امیرعبداللهیان پیشنهاد داد. اکنون نیز ممکن است یکی از دستورکارهای این سفر، رایزنی درباره طرح پیشنهادی توکیو باشد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ظهر روز گذشته با یوکو کامیکاوا، وزیر امور خارجه ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.  طبق گفته سفارت ایران در ژاپن، گفت‌وگوها شامل روابط دوجانبه، منطقه‌‌‌ای و بین‌‌‌المللی بود.  در این دیدار هر دو طرف توافق کردند که برای پایان دادن به رنج غیرنظامیان در غزه همکاری کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، قرار است باقری با معاون ارشد سیاسی وزیر خارجه ژاپن فوناکوشی نیز دیدار کند.

رایزنی درباره غزه

اوضاع جاری در غزه از جمله محورهای گفت‌‌‌وگوهای علی باقری با وزیر خارجه ژاپن بود. هفته گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌‌‌هایش در حاشیه دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان در ژنو روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه با خانم «یوکو کامیکاوا» وزیر خارجه ژاپن دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. در این دیدار، وزیر خارجه ژاپن خواستار افزایش تلاش‌‌‌های ایران برای کنترل اوضاع در منطقه شد.

طرح توکیو برای مذاکرات هسته‌‌‌ای

از سوی دیگر مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها هم احتمالا در این سفر مورد بحث قرار بگیرد. پیش‌تر و در تاریخ ۱۶ مرداد وزیر خارجه سفری به ژاپن داشت و با فومیو کیشیدا، نخست‌‌‌وزیر ژاپن دیدار کرد. نخست وزیر ژاپن در این دیدار به امیرعبداللهیان گفت: «‌توکیو از احیای مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و سایر طرف‌‌‌ها برای اجرای کامل تعهدات برجامی حمایت می‌کند و آماده کمک به آن است.» اوایل مهر ماه سال‌جاری نیز حسین امیرعبداللهیان در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری «کیودو» ژاپن تصریح کرد که توکیو طرحی را برای ازسرگیری و احیای مذاکرات هسته‌‌‌ای ایران و گروه ۱+۵ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا به‌علاوه آلمان) پیشنهاد داده است. وزیر خارجه ایران به کیودو گفت که هرگونه طرحی از سوی ژاپن که هم‌‌‌راستا با «منافع ایران» باشد، از سوی جمهوری اسلامی مثبت تلقی خواهد شد.

وی با اشاره به طرح ژاپن برای احیای مذاکرات هسته‌‌‌ای و برجام ادامه داد: «ما از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌‌‌ای حمایت می‌‌‌کنیم.» البته وزیر امور خارجه ایران به جزئیات طرح ژاپن برای احیای مذاکرات هسته‌‌‌ای اشاره‌‌‌ای نکرد. وی در جریان سفر ماه اوت به توکیو و دیدار با «فومیو کیشیدا» نخست‌‌‌وزیر و «یوشیماسا هایاشی» وزیر خارجه وقت ژاپن، پیشنهاد دولت ژاپن در خصوص مذاکرات هسته‌‌‌ای را دریافت کرده است. علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه قبل از ژاپن برای شرکت در نخستین نشست کمیته سه‌‌‌جانبه مشترک ایران، چین و عربستان سعودی به پکن سفر کرده بود و در آنجا نیز با همتای چینی خود درباره مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها گفت‌وگو کرد.

دیدار با مقامات ارشد پارلمانی ژاپن و گفت‌‌‌وگو با اندیشمندان این کشور از دیگر برنامه‌‌‌های باقری در این سفر است. همچنین تسوکادا تاماکی، سفیر جدید ژاپن در ایران روز یکشنبه به مناسبت آغاز مأموریت خود در حساب کاربری خود در فضای مجازی، نوشت: «مایلم رابطه دوستانه دو کشور را که همواره توأم با علاقه و احترام فراوان برای فرهنگ و تاریخ یکدیگر بوده است به ویژه در زمینه تبادلات میان آحاد مردم دو جامعه بیش از پیش گسترش دهم.»