شفقنا-تبلیغات انتخاباتی در ترکیه به شکلهای متنوع نظیر گردهماییهای مردمی، دیدارهای تلویزیونی و مطبوعاتی، حضور در شبکههای اجتماعی، بازدیدهای میدانی و حتی افتتاح پروژهها برای ائتلاف حاکم انجام میشود و هر حزب و ائتلاف انتخاباتی در تلاش برای جلب نظر مردم از طریق بکارگیری روشهای مختلف تبلیغاتی به منظور پیروزی در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است که در چهاردم ماه جاری برگزار خواهد شد.
به گزارش سرویس ترجمه شقفنا به نقل از العربی الجدید، آمادگیها برای انتخابات پیش روی از مدتها پیش آغاز شده است و حتی اپوزیسیون خواهان تعجیل در زمان انتخابات بود به همین خاطر، احزاب در ترکیه مدتی است وارد مرحله تبلیغات، آمادگی و دادن وعدهها و اعلام برنامههای خود شدهاند.
گردهماییهای مردمی: بزرگترین ابزار تبلیغات انتخاباتی
ابزارهای تبلیغات انتخاباتی در ترکیه متعدد و مختلف است که مهمترین آن، گردهماییهای مردمی در استانها و مناطق مختلف به حسب تعداد جمعیت است. به طوری که هر حزبی منطقه مشخصی را به عنوان پایگاه مردمی خود میداند و سعی در جلب نظرشان دارد به طور مثال، حزب حاکم عدالت و توسعه مناطق و استانهای آناتولی مرکزی و شمال دریای سیاه را پایگاه و خاستگاه طرفداران خود میداند و حزب جمهوریخواه خلق هم مناطق دریای اژه و جنوب غرب کشور را به عنوان پایگاه طرفداران خود قلمداد میکند، قومگراها هم ساکنان جنوب ترکیه را طرفداران خود میدانند و گروههای سیاسی کُرد هم مناطق جنوب شرق ترکیه را محل حضور طرفداران خود عنوان میکنند.
احزاب ترکیه با تمرکز بر گردهماییها و تجمعات مردمی در تلاش برای بسیج بیشترین تعداد طرفداران خود به منظور نشان دادن قدرت سیاسی و مردمی خود هستند، در این میان، استانهای بزرگ ترکیه به عنوان مهمترین مقاصد نامزدها مطرح هستند به طوری که حزب عدالت و توسعه طی روزهای گذشته تجمعات مردمی در ازمیر به عنوان دژ سکولاریسم و کمالیسم، آنکارا و استانبول برگزار کردند و حزب جمهوریخواه خلق هم گردهماییهایی در ازمیر، استانبول و مناطق دریای سیاه برگزار کرده است.
در همین ارتباط، احزاب ائتلاف جمهور متشکل از حزب عدالت و توسعه و متحدانش تاکنون گردهماییهای مختلفی در استانهای ترکیه ترتیب دادهاند و معمولا اردوغان به تنهایی در تجمعات این حزب شرکت میکند و متحدانش در استانهای دیگر تبلیغات میکنند، همین وضعیت در جبهه اپوزیسیون (حزب جمهوریخواه خلق، آینده، دموکراسی و پیشرفت، خوب، سعادت و حزب دموکرات) هم جریان دارد اما به ندرت میتوان نامزد اپوزیسیون یعنی «کمال قلیچدار اغلو» را به تنهایی در گردهماییها دید و غالبا «اکرم امام اوغلو»، شهردار استانبول یا «منصور یاواش»، شهردار آنکارا به خاطر محبوبیتشان وی را همراهی میکنند.
تجمعات بزرگ در ازمیر و استانبول شاهد مشارکت رهبران شش حزب اپوزیسیون بوده است؛ «میرال اکشنر» رهبر حزب خوب، «احمد داود اوغلو» رهبر حزب آینده، «تمل قره موللا اوغلو» رهبر حزب سعادت، «گولتکین اویسال» رهبر حزب دموکرات و «علی باباجان» رئیس حزب دموکرات و پیشرفت که در صورت پیروزی پنج معاون قلیچدار اوغلو خواهند بود.
احزاب کُرد هم از طریق ائتلاف «تلاش و آزادی» به رهبری حزب خلق دموکرات در مناطق جنوب شرق ترکیه به بسیج طرفداران خود مشغول هستند و از نامزدی قلیچدار اغلو حمایت می کنند.
افتتاح پروژهها
از دیگر ابزارهای تبلیغاتی، افتتاح پروژههای مختلف یا آغاز ساخت آن است؛ امری که ائتلاف جمهوری به خاطر در دست داشتن قدرت به خوبی آن را بلد است و اردوغان طی چند ماه اخیر چندین پروژه بزرگ بااهمیت را افتتاح کرده است از جمله خودروی بومی توغ، ناو پهپادبر، بزرگترین کشتی جنگی ترکیه، جنگنده بومی، پهپادها و دیگر پروژهها و جادههای حیاتی مختلف و تحویل منازل نو به زلزلهزدگان جنوب ترکیه که همگی میتواند به محل گردهمایی مردمی و ابزار تبلیغاتی تبدیل شود.
اپوزیسیون نیز که شهرداریهای استانبول، آنکارا، ازمیر، آدانا و غیره را در اختیار دارد، پروژههای مواصلاتی، حمل و نقل عمومی و طرحهای خدماتی مختلف را افتتاح و از آن به عنوان فرصتی برای تبلیغات، استفاده کرده است.
تبلیغات تلویزیونی
از دیگر روشهای تبلیغاتی، حضور در شبکههای مختلف و سخن گفتن با مردم در از دریچه تلویزیون و یا رادیو است به طوری که حزب عدالت و توسعه در تبلیغات تلویزیونی به نمایش دستاوردهای خود در عرصههای مختلف برای جلب نظر رای دهندگان میپردازد و اپوزیسیون نیز با تبلیغات مختلف که شامل وعدههایی به خصوص در بهبود اوضاع اقتصادی و بازگرداندن مهاجران و پناهندگان به کشورهایشان است، سعی در جلب آرای مردم دارند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰