تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 8:03
کد خبر : 140508

«تئوری نفوذ» سرویس‌های جاسوسی در انتخابات

«تئوری نفوذ» سرویس‌های جاسوسی در انتخابات

آرمان شرق-گروه سیاست:دست‌های پشت‌پرده و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی می‌توانند برنامه‌هایی را در این بین طراحی کرده باشند که باعث کم رنگ شدن حضور شهروندان در فضای سیاسی می‌شود. توجه داشته باشید که آنچه حاکمیت می‌خواهد و آنچه در عمل و اجرا مشاهده می‌کنیم، زمین تا آسمان متفاوت است. حالا باید بگوییم که سرویس‌های اطلاعاتی خارجی نه‌تنها در به‌سرقت بردن اطلاعات محرمانه، شناسایی و ترور دانشمندان هسته‌ای، ایجاد ناآرامی در برخی نقاط کشور و … به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند بلکه توانسته‌اند در حوزه انتخاباتی هم نفوذ کنند.

«تئوری نفوذ» سرویس‌های جاسوسی در انتخابات

«آرمان امروز» بررسی می‌کند:

آرمان امروز، گروه سیاسی: روزهای انتخاباتی همواره با تئوری‌ها و گمانه‌زنی‌‎های همراه است و هر سیاستمدار و یا جناح سیاسی تلاش می‌کند برای باز شدن فضای سیاسی و برطرف شدن مشکلات و موانع تحرکاتی از خود نشان دهد. در این مورد یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب که از سابقه اجرایی و البته سابقه عضویت در شورای شهر تهران برخوردار است بران نکته باور دارد که تفاوت در آنچه حاکمیت می‌خواهد و آنچه اجرا می‌شود می‌تواند مقدمات طرح تئوری نفوذ باشد. او در این مصاحبه در کنار احتمال نفوذ سرویس‌های جاسوسی در به‌سرقت بردن اطلاعات و همچنین ترور دانشمندان هسته‌ای تاکید دارد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی باید راه نفوذ سیستم‌های جاسوسی را به حوزه انتخابات مسدود کند. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ما را با حسن رسولی می‌خوانید.

 

نهادهای اطلاعاتی مسیر نفوذ را مسدود کنند

«محمد رسولی»، عضو جبهه اصلاحات و تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا «تئوری نفوذ سرویس‌های خارجی» در سیستم‌ سیاسی و انتخاباتی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «قانون اساسی مورد قبول عموم شهروندان، امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و … رسیده است و همه تلاش می‌کنند تا کشور را در این ریل قرار دهند. قانون به‌صورت شفاف در فصول مختلف و ماده‌های ۶ و ۵۶ تاکید کرده است که مشارکت حداکثری در انتخابات سراسری می‌تواند عیار کشور را مشخص کند و به حاکمیت اعتبار، مشروعیت و مقبولیت بدهد. کسی که از کمترین آگاهی قانونی و اجتماعی برخورد باشد هم متوجه اهمیت مشارکت در انتخابات می‌شود.

با توجه به تاکیدات رهبری در مورد مشارکت حداکثری در انتخابات، جای شک و تردیدی باقی نمی‌ماند که حاکمیت هم به‌دنبال راه‌هایی است که باعث افزایش مشارکت شود. ولی با کمال تاسف باید بگوییم که آنچه در روند کار مشاهده می‌کنیم در مسیر افزایش حضور مردم گام بر نمی‌دارد و عملا در جهت عکس در حال پیش‌روی است. با شیوه‌هایی که برخی جریان‌های خاص با تکیه بر آن در حال قوی‌تر شدن هستند باید بگویم که گام‌های محکمی برای تضعیف مشارکت برداشته شده است. یکی از مثال‌هایی که می‌توانیم در جهت کاهش مشارکت از آن یاد کنیم، لایحه شتاب‌زده اصلاح قانون انتخابات بود که در مجلس یازدهم مطرح و در نهایت به تصویب رسید. بی‌‎آنکه از نظرات همه شاخه‌ها و احزاب استفاده کنند. در این قانون نه‌تنها موانع مشارکت عموم شهروندان برداشته نشده است بلکه مشاهده می‌‎کنیم دایره نظارت و سوءاستفاده برخی جریان‌های سیاسی را هم گسترده‌تر کرده‌اند که این مشاهدات می‌تواند مستنداتی را به دست ما دهد. سوال اینجا است که چرا انتخابات، که در ایران از ابتدای انقلاب با مشارکت بالا برگزار می‌شد در دوره‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیر شهروندان در فضای سیاسی هستیم؟» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین مورد و با اشاره به اهمیت تشویق شهروندان برای باز شدن فضای سیاسی ادامه می‌دهد: «توسعه سیاسی زمانی محقق می‌شود که شاهد باز شدن دایره فعالیت رای دهندگان و کاندیداها باشیم.

حاکمیت برای نشان دادن یکپارچگی جامعه و اهمیت مشارکت برای شهروندان و برای سیاستمداران، جهت شرکت در رویدادی مانند انتخابات فرش قرمز پهن کند، نه‌اینکه برخی جریان‌های تنگ‌نظر فضا را تنگ‌تر کنند و یا فضا را برای حضور برخی از شاخه‌ها آماده کنند. با تصویب قانون جدید می‌بینیم که نفوذ نهادهای نظارتی را افزایش داده‌اند، این نمادی از گشایش فضای سیاسی و شاخصی برای امکان مشارکت همه جریان‌های سیاسی محسوب نمی‌شود. دموکراسی هنگامی می‌تواند باعث توسعه‌یافتگی یک جامعه شود که اکثریت بتواند در راس قدرت باشند و اگر دولت یا نماینده‌ای نتوانست وعده‌های خود را عملی کند می‌رود و دولت و مجلس دیگری روی‌کار خواهد آمد. حالا هنگامی که اکثریت حضوری فعال نداشته باشد رفته رفته دموکراسی نقش خود را از دست می‌دهد.» رسولی با مطرح کردن تئوری نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی خارجی در رویدادهایی مانند انتخابات اضافه می‌کند: «در اینجا می‌خواهم در مورد توضیحاتی که ارائه دادم به یک جمع‌بندی برسم. باتوجه به فعالیت‌های اجرایی که هم در دولت و هم در مدیریت شهری داشتم می‌توانیم بگویم آنچه باید در مورد شکاف بین اصول اصلی انقلاب که همانا مشارکت حداکثری است، بگوییم این است که دست‌های پشت‌پرده و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی می‌توانند برنامه‌هایی را در این بین طراحی کرده باشند که باعث کم رنگ شدن حضور شهروندان در فضای سیاسی می‌شود. توجه داشته باشید که آنچه حاکمیت می‌خواهد و آنچه در عمل و اجرا مشاهده می‌کنیم، زمین تا آسمان متفاوت است. حالا باید بگوییم که سرویس‌های اطلاعاتی خارجی نه‌تنها در به‌سرقت بردن اطلاعات محرمانه، شناسایی و ترور دانشمندان هسته‌ای، ایجاد ناآرامی در برخی نقاط کشور و … به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند بلکه توانسته‌اند در حوزه انتخاباتی هم نفوذ کنند. نباید انحراف از آرمان‌های انقلاب و قانون اساسی را تا این حد بپذیریم. باتوجه به اینکه از نظر اشراف اطلاعاتی و رصد لحظه‌ای از توانایی بالایی برخوردار هستیم، از نهادهای اطلاعاتی و نظارتی می‌خواهیم در این مورد شفاف‌سازی کنند تا نظام جمهوری اسلامی را که بر خون شهدا بنا شده است از این نفوذ‌های مخرب نجات دهند و برای شناختن راه‌های نفوذ سرویس‌های بیگانه، روش‌های جدیدی را در دستور کار قرار دهند و مسیرشان را مسدود کنند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.