تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 دی 1400 - 17:32
کد خبر : 88757

تراژدی کشتی سانچی و اجسادی که هنوز پیدا نشده‌اند

تراژدی کشتی سانچی و اجسادی که هنوز پیدا نشده‌اند

آٰرمان شرق- ۳۲ دریانورد در حادثه آتش گرفتن کشتی غول پیکر سانچی در میان آتش تبدیل به خاکستر شدند، اما با گذشت چهار سال هنوز نه چین حادثه را قبول می‌کند و نه کسی آن را پیگیری می‌کند و و معتقد هستند آن‌ها زنده بوده و تماس‌هایی مشکوک دارند که می‌تواند دلیلی بر زنده بودن اعضای خانواده باشد.

۳۲ دریانورد در حادثه آتش گرفتن کشتی غول پیکر سانچی در میان آتش تبدیل به خاکستر شدند، اما با گذشت چهار سال هنوز نه چین حادثه را قبول می‌کند و نه کسی آن را پیگیری می‌کند.

همه چیز از روز ۲۵ آذر ماه و عسلویه شروع شد. کشتی غول پیکر سانچی پس از بارگیری محموله با ۳۰ خدمه ایرانی و دو خدمه بنگلادشی به سمت کره جنوبی حرکت کرد. همه چیز خوب بود و حتی یکی از کارکنان با همسرش به عنوان ماه عسل سفر را انجام می‌داد، اما ساعت ۲۰ روز شانزدهم دی ماه به وقت محلی کشتی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگ‌های با کشتی کریستال چین که حامل غلات بود، برخورد کرد.

تنها یک روز مانده بود تا سانچی به پایان ماموریت خودش برسد و در بندر داسان کره جنوبی پهلو بگیرد، اما لجبازی و اشتباه کشتی چینی باعث شد تا فاجعه‌ای عظیم رخ بدهد. در یک لحظه کشتی سانچی سوراخ و حریق کل عرشه را گرفت. کشتی در چند دقیقه کاملا شعله ور شد و کشتی چینی که عامل این اتفاق بود، محل حادثه را ترک کرد.

ساعت‌ها به تندی می‌گذشت و آتش هر لحظه بیشتر می‌شد، ۱۷ ساعت بعد از وقوع حادثه سه کشتی چینی برای از بین بردن لکه‌های نفتی و آلودگی دریا به منطقه اعزام شدند، اما هنوز خبری از امداد و نجات نبود و چینی‌ها معتقد بودند حجم آتش به قدری زیاد است که امکان نزدیک شدن به کشتی وجود ندارد.

در همین حال یکی از قایق‌های نجات در محل خودش نبود و همین همه را امیدوار کرده بود که احتمالا سرنشینان سانچی بعد از حادثه از کشتی خارج شده و زنده هستند، اما بعد از گذشت ۳۰ ساعت از وقوع حادثه مسئولان سازمان کشتیرانی اعلام کردند که همه سرنشینان سانچی فوت کرده‌اند و کسی زنده نمانده است، خبری که جامعه را به بهت فرو برد.

درحالی‌که چین تلاشی برای اطفا حریق نمی‌کرد، روز سوم حادثه جسد یکی از ملوانان در چهار مایلی محل حادثه در آب پیدا شد و همین باعث شد همه امیدوار باشند که اجساد دیگر پیدا شود، اما در مجموع فقط سه جسد از ۳۲ خدمه سانچی کشف شد و هیچ وقت جسد دیگری پیدا نشد.

سوختن سانچی روی دریا ادامه داشت و ایران دست به دامن گارد ساحلی و متخصصان ژاپنی شد تا شاید از ادامه سوختن و غرق شدن کشتی سانچی جلوگیری کند، اما بازهم چین اجازه نداد ژاپن به این حادثه ورود کند و نیرو‌های ژاپنی بدون امدادرسانی به بندر خود بازگشتند. روز ۲۴ دی بود که در پخش زنده تلویزیونی همه شاهد یک تراژدی بودند، نفتکش غول پیکر سانچی کاملا در آتش سوخت و غرق شد تا اسرار این حادثه به خاطر عدم پیگیری ایران و پاسخگو نبودن چین برای همیشه به ته دریا برود.

غرق شدن سانچی، اما تازه اول ماجرا بود، چین اعلام کرد مقصر سانچی بوده است و کشتی کریستال تقصیری در حادثه نداشته است. در همین حال خانواده‌ها از ثبت ۱۳۰۰ تماس مشکوک خبر داده و ادعا کردند این تماس‌ها از مناطق مختلف نزدیک حادثه بوده است و حتی چندین تماس از اندونزی داشته و شواهد از زنده بودن سرنشینان دیگر کشتی حکایت دارد.

دو سال بعد سازمان ثبت احوال برای ۹ نفر از کشته شدگان سانچی گواهی فوت صادر کرد که با اعتراض خانواده‌ها روبرو شد. خانواده‌ها به دادگاه شکایت کردند و قاضی مجتمع قضایی باهنر گواهی فوت‌های صادر شده را باطل کرد.

در حالی امروز چهارمین سالگرد حادثه سانچی است که هنوز بسیاری از اعضای خانواده قربانیان فوت عزیزانشان را باور نکرده و معتقد هستند آن‌ها زنده بوده و تماس‌هایی مشکوک دارند که می‌تواند دلیلی بر زنده بودن اعضای خانواده باشد./جامعه ۲۴

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.