تاریخ انتشار : جمعه 19 آذر 1400 - 15:11
کد خبر : 86092

بازدید اصحاب رسانه از پروژه آندسازی

بازدید اصحاب رسانه از پروژه آندسازی

آرمان شرق-در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰ نفر در ساخت کارخانه آندسازی فعال هستند و با باز شدن جبهه‌های کاری جدید به زودی افراد شاغل در پروژه بسیار بیشتر می‌شوند. در صورتی که این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد برای بیش از ۳۰۰ نفر بطور مستقیم ایجاد اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

خبرنگاران و اصحاب رسانه پس از بازدید از محل احداث کارخانه صد هزار تنی آند سازی کربن صنعت امیرکبیر، در نشست خبری با مهندس غفاری مدیر عامل این مجموعه شرکت کردند و سوال‌های خود را از چگونگی روند پیشرفت این پروژه مطرح نمودند.

در این بازدید که با حضور مهندس غفاری مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیر کبیر، آقای عزیزمحمدی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت آلومینیوم ایران، خبرنگاران، نمایندگان روزنامه‌های سراسری، هفته‌نامه‌ها و خبرگزاری‌ها از محل احداث کارخانه صد هزار تنی آند سازی کربن صنعت امیر کبیر به عمل آمد، بازدیدکنندگان با توضیحات مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر، در جریان کم و کیف اقدامات صورت گرفته در این پروژه صنعتی قرار گرفتند.

نشست خبری مهندس غفاری با اصحاب رسانه، پس از بازدید میدانی، انجام شد و خبرنگاران و اصحاب رسانه سوال‌های مورد نظر خود را در ابعاد مختلف پیشرفت این پروژه، مطرح نموده که مدیرعامل کربن صنعت و مدیر ارتباطات ایرالکو، به ایشان پاسخ دادند.

در این نشست، ابتدا عزیزمحمدی ضمن تقدیر از مهندس غفاری بابت فرصتی که در اختیار اصحاب رسانه قرار دادند و خیر مقدم به اصحاب رسانه؛ با اشاره به اهمیت نوشتن در قرآن کریم که خداوند به قلم سوگند یاد نموده است، از حضور اصحاب رسانه تقدیر و تشکر نمود و افزود: آنچه شما عزیزان بر مدار حقیقت و واقعیت‌ها برای اقناع و تنویر افکار عمومی منتشر می‌نمایید و مردم شریف استان و مسئولین محترم را در جریان آخرین اقدامات انجام شده در این پروژه عظیم صنعتی قرار می‌دهید، کمک ارزشمندی به نشر واقعیت و پیشرفت سریع‌تر و بهینه‎‌ی پروژه خواهد نمود.

مهندس غفاری مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر و مجری پروژه آندسازی در جمع خبرنگاران گفت: از سوی ایرالکو جهت ساخت و تجهیز پروژه آندسازی زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار در شهرک صنعتی خیرآباد خریداری شده که ۲۵ هکتار آن در فاز اول به کارخانه آندسازی تخصیص داده شده، کارخانه آند سازی متشکل از ۷ بخش اصلی و شامل ۲۶ ساختمان می‌باشد که هر یک از آنها سرویس دهنده بخشی از فرآیند آندسازی را عهده دارهستند .

وی خاطر نشان کرد: بحث تأمین زیرساخت‌ها از جمله راه دسترسی، آب، برق و گاز مورد نیاز پروژه یکی از دغدغه‌های مسؤلین شرکت و پروژه آندسازی می‌باشد. برق مورد نیاز پروژه آندسازی قریب به ۷ مگا وات و گاز مورد نیاز نیز ۴۵۰۰ متر مکعب در روز برآورد شده است و امیدواریم مسئولین استان هماهنگی و حمایت‌های بیشتری در این راستا داشته باشند و ما نیز آمادگی خود را جهت همکاری با متولیان تأمین زیرساخت‌ها اعلام می‌کنیم.

غفاری یادآور شد: کک کلسینه شده نفتی و قیر صنعتی (قیر قطران) از جمله مواد اولیه مورد نیاز ساخت آند خام می‌باشد و برای تولید هرکیلوگرم آلومینیوم ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم آند مورد نیاز می‌باشد.

وی افزود: به لحاظ مصارف مختلفی که از آند در صنایع مختلف می‌شود، بعد از تصمیماتی که دولت گذشته آمریکا به جهت ایجاد تحریم‌‎های یک‌جانبه و غیر انسانی اتخاذ کرد، کشورهای تولید کننده این محصول به جهت محدودیت‌های ایجاد شده در رابطه با صادرات آند با مشکل مواجه شدند و به تبع مشکلاتی هم در بحث واردات ایجاد گردید در همین راستا طبق برنامه‌ریزی و تدابیر اتخاذ شده در کشور، کلیه فرآیندهای تولید آند از صفر تا صد در آینده نزدیک در کشور انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر تصریح کرد: تاکنون حدود ده هزار میلیارد ریال منابع مالی برای این پروژه تخصیص یافته و نهایتا این پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۷ هزار میلیارد ریال ان شاءالله به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای خرید تجهیزات مورد نیاز پروژه ۷۰ میلیون دلار پیش بینی شده به طوری که تاکنون قریب به ۲۴ میلیون دلار تجهیزات از جمله بال میل، پرس، میکسر، تجهیزات پخت و کنترل آلودگی، بخشی از جرثقیل‌های سقفی و… خریداری و در انبارهای شرکت موجود می‌باشد و تلاش می‌شود اغلب تجهیزات مورد نیاز، با اتکا بر توانمندی‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، از داخل کشور خریداری شود.

غفاری با اشاره به این که احداث کارخانه آندسازی می‌تواند سالانه از خروج حدود ۶۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند و صرفه جویی بین سی تا سی و پنج میلیون دلار را هم به دنبال خواهد داشت اظهار داشت: به دلیل زیان ده بودن شرکت ایرالکو تا سال۹۷، فعالیت قابل توجهی در این موضوع نشده بود و از سال ۹۸ و با تغییر سهام ایرالکو از دولتی به خصوصی؛ روند زیاندهی شرکت متوقف شده و شرکت سودآور شد و در نتیجه سهامداران و هیأت مدیره ایرالکو توجه ویژه‌ای به کارخانه آند سازی نمودند و این پروژه در مرحله جدیدی از فعالیت قرار گرفت و تعداد قابل توجهی پیمانکار برای بخش‌های مختلف به کار گیری شدند اما با توجه به افزایش تورم و افزایش بی رویه قیمت‌ها در سال گذشته، خصوصا” فولاد اعم از میل گرد، ورق و همچنین سیمان؛ پیمانکاران پروژه آندسازی مجدداً متوقف شدند اما هیأت مدیره شرکت با توجه به اهمیتی که به پروژه داشتند با اصلاح قیمت‌های قراردادی پیمانکاران دوباره جان تازه ای به پروژه بخشیدند. در حال حاضر بالغ بر یازده پیمانکار در قسمت‌های مختلف پروژه مشغول به کار هستند و تا کنون این پروژه حدود ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم در سال ۱۴۰۱ با رفع برخی موانع پروژه آندسازی با سرعت بیشتری پیشرفت نماید.

مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰ نفر در ساخت کارخانه آندسازی فعال هستند و با باز شدن جبهه‌های کاری جدید به زودی افراد شاغل در پروژه بسیار بیشتر می‌شوند. در صورتی که این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد برای بیش از ۳۰۰ نفر بطور مستقیم ایجاد اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: راه‌اندازی پروژه آندسازی علاوه بر صرفه جویی ارزی، سبب ایجاد اشتغال، افزایش قدرت رقابت شرکت ایرالکو با سایر رقبا، کاهش آلایندگی های حاصل از پخت آند و به روز شدن خطوط تولید و همچنین استفاده از فناوری روز خواهد شد.

غفاری همچنین تصریح کرد: در شرکت ایرالکو دو خط تولیدی ۲۰۰ و ۶۸ کیلو آمپر می‌باشد که آندهای مصرفی این دو خط با هم متفاوت است و در کارخانه کربن صنعت امیرکبیر تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز برای تولید هر دو نوع آند پیش بینی شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.