تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 خرداد 1400 - 18:26
کد خبر : 69571

یک پیروزی مهم برای تهران:ایران می تواند اس – ۴۰۰ بخرد

یک پیروزی مهم برای تهران:ایران می تواند اس – ۴۰۰ بخرد

ارمان شرق- احتمال دارد که سامانه های موشکی اس – ۴۰۰ «تریومف» روسی در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار بگیرد. سخنان رسمی در این خصوص ایراد نشده، اما کارشناسان معتقدند که ایران می تواند این سامانه موشکی روسی را یا به صورت مستقیم از روسیه و یا از طریق کشور میانجی مانند چین خریداری کند. در حال حاضر، هیچ چیزی نمی تواند مانع از خرید اس – ۴۰۰ توسط ایران شود، زیرا سازمان ملل متحد تحریم های تسلیحاتی اعمالی علیه ایران را لغو کرده است.

براساس ارزیابی های گوناگون، ۱۳ کشور خواهان خرید سامانه اس – ۴۰۰ هستند – حتی، به رغم خطر تحریم توسط امریکا که در خصوص آن، واشنگتن سخن گفته است. در میان آنها، می توان به عربستان سعودی، قطر، الجزایر، مراکش، مصر، ویتنام و عراق اشاره کرد

احتمال دارد که سامانه های موشکی اس – ۴۰۰ «تریومف» روسی در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار بگیرد. سخنان رسمی در این خصوص ایراد نشده، اما کارشناسان معتقدند که ایران می تواند این سامانه موشکی روسی را یا به صورت مستقیم از روسیه و یا از طریق کشور میانجی مانند چین خریداری کند. در حال حاضر، هیچ چیزی نمی تواند مانع از خرید اس – ۴۰۰ توسط ایران شود، زیرا سازمان ملل متحد تحریم های تسلیحاتی اعمالی علیه ایران را لغو کرده است.

صادرات سامانه اس – ۴۰۰ رو به توسعه است. نخستین کشوری که این سامانه را خریداری کرد، چین بود. دو سامانه موشکی اس – ۴۰۰ نیز در اختیار بلاروس قرار گرفته است. هند و ترکیه نیز قراردادهای خرید این سامانه را امضا کرده اند. عربستان سعودی با روسیه در خصوص خرید سامانه اس – ۴۰۰ به توافق رسیده بود. اما این کشور عربی به خاطر خطر تحریم از سوی امریکا از خرید این سامانه امتناع کرد. مغرب نیز از خرید احتمالی سامانه اس – ۴۰۰ سخن می گوید.

براساس ارزیابی های گوناگون، ۱۳ کشور خواهان خرید سامانه اس – ۴۰۰ هستند – حتی، به رغم خطر تحریم توسط امریکا که در خصوص آن، واشنگتن سخن گفته است. در میان آنها، می توان به عربستان سعودی، قطر، الجزایر، مراکش، مصر، ویتنام و عراق اشاره کرد.

سامانه اس – ۴۰۰ «تریومف» سامانه زمینی و موشکی روسیه با برد بالا و برد متوسط است. این سامانه قادر است به صورت همزمان حداکثر ۳۶ هدف را با هدایت حداکثر ۷۲ فروند موشک مورد هدف قرار دهد. براساس معیار «قیمت و کارایی»، این سامانه موشکی جدید در مقایسه با مدل قبلی اش، اس – ۳۰۰ ارجحیت دارد.

سامانه اس – ۴۰۰ تنها سامانه ای است که می تواند از چندین موشک قدیمی و جدید استفاده کند. سامانه اس – ۴۰۰ امکان ایجاد پدافند ضد هوایی سلسله ای را فراهم می سازد، شعاع های انهدام را گسترش می دهد و از چشم اندازهای قابل توجهی برای نوسازی برخوردار است. برد شناسایی هدف توسط سامانه اس – ۴۰۰ حدود ۶۰۰ کیلومتر است.

منبع: آرگومنتی ای فاکتی (روسیه)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.