تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 8:05
کد خبر : 141743

گرفتاری اسرائیل در باتلاق شمال غزه

گرفتاری اسرائیل در باتلاق شمال غزه

آرمان شرق-گروه بین الملل:به نظر می رسد ارتش اسرائیل هنوز آماده جنگ شهری و زمینی نیست و در این عرصه با سختی های زیادی مواجه است به شکلی که شمال غزه برای آن ها تبدیل به یک باتلاق شده و نمی توانند در این مسیر پیش روی زیادی داشته باشند.

گرفتاری اسرائیل در باتلاق شمال غزه

«آرمان امروز» گزارش می دهد؛

 

آرمان امروز-سرویس بین الملل: سخنگوی نظامی ارتش اسرائیل در کنفرانسی خبری به کار دشوار این رژیم در حمله زمینی به غزه به رغم حمایت‌های گسترده اذعان کرد و گفت: حمله زمینی به غزه بسیار سخت و پیچیده است و خطرات زیادی را متوجه نیروهای ما خواهد کرد.

این اظهارات سخنگوی نظامی ارتش اسرائیل، اذعان علنی به گرفتاری در برابر مقاومت و ناتوانی در حمله زمینی به غزه است اما نیروهای اسرائیل با این وجود همچنان به بمباران غزه و کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهند تا بر ضربات سختی را که از مقاومت دریافت کردند، سرپوش بگذارند.

در همین رابطه جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله زمینی اسرائیل علیه نوار غزه با شکست مواجه شد.

در این بیانیه آمده است است که این حمله در سه محور انجام شد اما با مقابله مبارزان مقاومت خسارت‌های زیادی به نظامیان اسرائیل و مهمات آن‌ها وارد شد.

جنبش حماس تاکید کرد که اسرائیل در کمین‌هایی افتاد که مقاومت فلسطین در محورهای متعدد ایجاد کرده بود.

در بخشی از این بیانیه حماس آمده است که برای مقابله با این حمله از موشک‌های «کورنت» و راکت‌های«یاسین» استفاده شد و انتظار داریم که دشمن بار دیگر این حمله را انجام دهد.

جنبش حماس همچنین اعلام کرد که اسرائیل برای منتقل کردن کشته‌ها و زخمی‌های خود از میدان نبرد از بالگرد استفاده کرد.

عملیات طوفان الاقصی درحالی وارد بیست و سومین روز خود شده که خبرها از تشدید حملات اسرائیل به مناطق مسکونی، درمانی و مدارس غزه حکایت دارد و این منطقه از زمین، دریا و آسمان زیر بمباران سلاح های مرگبار تل آویو قرار دارد.

حسن هانی زاده، سفیر پیشین ایران در لبنان در این رابطه می گوید: در حملات اخیر دو بار اسرائیل شانس خود را امتحان کرد تا آمادگی حماس و مقاومت را بسنجد.

نخستین بار از شمال غرب غزه و دومین بار از شرق این منطقه و در حوالی منطقه شجاعیه اقدام به نفوذ کردند اما هر دو بار ارتش اسرائیل با شکست مواجه شد.

این بار هم نظامیان آمریکا به داد ارتش اسرائیل رسیدند و باید توجه داشت که شیوه ایالات متحده اجرای تاکتیک های خاص است.

در این تاکتیک ها بمباران سنگین با موشک‌های سنگرشکن اجرایی شده و این روند به جایی رسیده که بسیاری از خبرنگاران حاضر در غزه اعلام کردند صدای بمباران‌های جدید اسرائیل نامأنوس بوده و حاکی از آن است که تسلیحات جدید از سوی غرب به اسرائیل واگذار شده است.

این در حالیست که اسرائیل افزون بر قطع آب، برق و دارو تمام خطوط تلفنی و اینترنتی را قطع کرده تا بتواند جنایات و اقدامات خود را سانسور کنند ولی در این بین بالاخره اطلاعاتی از روند عملیات‌های مذکور منتشر شد که بخشی از آن را واحد رسانه‌ای حماس انتشار داده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه داشت که آمریکا نگران ورود تمام قد محور مقاومت از یمن، عراق، سوریه و حتی لبنان به مجادلات جاری میان اسرائیل و حماس است و به شدت وحشت دارند که جنگ فعلی ابعاد منطقه‌ای به خود بگیرد که البته تهران هم در این خصوص هشدارهایی را به غرب داده است.

از منظر ایالات متحده هدف اول عملیات زمینی در غزه آزادسازی گروگان‌ها خواهد بود اما اسرائیل به دنبال احیای آبروی خود و اقناع افکار عمومی در اراضی اشغالی است.

نتانیاهو در شرایط فعلی کمتر در عرصه و رسانه‌ها دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که صحنه در دست ایالات متحده قرار دارد.

نکته دیگر این خواهد بود که نخست‌وزیر اسرائیل باید در انتظار محاکمه و زندان باشد؛ چراکه اعتراضات علیه وی در اسرائیل بالا گرفته است. اینکه جنگ فعلی چند هفته یا چند ماه به طول می‌کشد مشخص نیست.

مساله حمله زمینی به غزه از گذشته توسط اسرائیل مطرح بود اما در این میان موانعی جلوی پیشروی صهیونیست‌ها را گرفت که البته باید توجه کرد تل‌آویو هم از این حملات و خروجی آن همچنان مطمئن نیست.

حتی مقدمات این حمله هم با تناقض‌های زیادی روبه‌رو بوده و اختلاف‌هایی میان مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل به وجود آمده است.

در این میان شاهد آن هستیم که در کشورهای حامی اسرائیل مانند بریتانیا، آمریکا، هند و حتی در ترکیه تظاهرات بسیار گسترده‌ای علیه اقدامات رژیم صهیونیستی به پا شده و این در حالیست که نتانیاهو مطمئن نیست که بتواند به هر جهت یک عملیات گسترده با خروجی مثبت را شروع کرده و آن را به پایان برساند.

با تمام این وجود به نظر می رسد ارتش اسرائیل هنوز آماده جنگ شهری و زمینی نیست و در این عرصه با سختی های زیادی مواجه است به شکلی که شمال غزه برای آن ها تبدیل به یک باتلاق شده و نمی توانند در این مسیر پیش روی زیادی داشته باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.