تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1402 - 14:37
کد خبر : 131705

مسئولیت اجتماعی در چارچوب حقوق بشر تعریف می شود

مسئولیت اجتماعی در چارچوب حقوق بشر تعریف می شود

آرمان شرق-گروه بین الملل: در حقوق بین الملل، مسئولیت اجتماعی در چارچوب حقوق بشر تعریف می شود اما صرفا امروز در تئوری و نظریه به صورت کامل محقق شده اند. کمک های واقعی امروز توسط مجموعه های چند ملیتی خصوصی انجام می شود و کم تر شاهد نقش آفرینی موثر و واقعی دولت ها در این عرصه هستیم. امروز شاهد هستیم هر کجا که دولت ها به شکل جدی وارد حوزه های مسئولیت های اجتماعی شده اند بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و یا با سیاست های خاصی که به نفع خودشان است، به دیگران کمک می کنند.

 مسئولیت اجتماعی در چارچوب حقوق بشر تعریف می شود

بهشتی پور

 

آرمان امروز : سرویس دیپلماسی-رضا پورحسین: سال گذشته بود که مقامات بانک مرکزی طالبان اعلام کردند که تاکنون یک میلیارد دلار کمک نقدی از سوی سازمان ملل به کابل رسیده است و کمک ‌های بشر دوستانه نقدی جهان برای افغانستان همچنان ادامه دارند.

کمک‌های بشر دوستانه جهان برای افغانستان در حالی انجام می ‌شوند که با تسلط مجدد طالبان در افغانستان، آمریکا در اقدامی ۹ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی را مسدود کرده است.

این در حالی است که سازمان ملل اخیرا با بیان اینکه کمک بشردوستانه قادر به حل مشکلات افغانستان نیست، اعلام کرده است که نیاز است تا اقتصاد، سیستم بانکی و خدمات اولیه در این کشور تقویت شود.

مارتن گرفتس، مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در این رابطه گفته است که ۱۹ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی رو به ‌رو و ۶ میلیون نفر را به کمک فوری غذایی نیاز دارند.

از طرف دیگر به دنبال ترور سرکرده القاعده در کابل و شایعات پیرامون عدم آزادسازی منابع ارزی، گزارش رسید که دولت بایدن به مذاکرات آزادسازی منابع ارزی افغانستان با طالبان ادامه می ‌دهد.

دولت باید به رغم حضور سرکرده القاعده در کابل و احتمال ارتباط این گروه با طالبان، به گفت و گوها برای آزادی‌ سازی منابع ارزی افغانستان ادامه خواهد داد.

تصمیم برای ادامه گفت و گو با طالبان این موضوع را نشان می‌ دهد که واشنگتن نگران فروپاشی اقتصادی و به دنبال آن شکل‌گیری فاجعه انسانی در افغانستان است. فاجعه انسانی که شاید به علت عدم تفکیک کمک های بین المللی در حال رخ دادن است. بسیاری بر این باور هستند که کمک های بین المللی سبب می شود تا طالبان و سایر گروه های تروریستی با قدرت بیشتری به سمت اهداف شوم خود حرکت کنند اما از سوی دیگر عدم کمک های بین المللی شاید وضعیت را وخیم تر کند و دقیقا به همین علت است که شاید مساله «مسئولیت های اجتماعی» در حوزه بین الملل، اهمیت پیدا کند.

حسن بهشتی پور، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه «آرمان امروز» دراین خصوص می گوید: مفهوم مسئولیت اجتماعی در روابط بین الملل ذیل مفهوم حقوق بشر قرار می گیرد. در مقوله حقوق بشر به مسائل مختلفی رسیدگی می شود که یکی از آن ها مسئولیت اجتماعی است.

وی افزود: این امر در مسئولیت دولت ها در قبال جوامع بشری نمود پیدا می کند. این درجوهر انسان وجود دارد و باید فارغ از عقیده ها و نژادها در شرایط سخت به کمک یکدیگر بشتابیم. انسان بخاطر انسان بودن نباید نسبت به مسئولیت های اجتماعی بی تفاوت باشد و باید در جنگ ها، مسائل مربوط به پناهندگان و سایر بحران های بین المللی مسئولیت اجتماعی خود را به بهترین شکل انجام دهد.

بهشتی پور ادامه داد: در حقوق بین الملل، مسئولیت اجتماعی در چارچوب حقوق بشر تعریف می شود اما صرفا امروز در تئوری و نظریه به صورت کامل محقق شده اند. کمک های واقعی امروز توسط مجموعه های چند ملیتی خصوصی انجام می شود و کم تر شاهد نقش آفرینی موثر و واقعی دولت ها در این عرصه هستیم. امروز شاهد هستیم هر کجا که دولت ها به شکل جدی وارد حوزه های مسئولیت های اجتماعی شده اند بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و یا با سیاست های خاصی که به نفع خودشان است، به دیگران کمک می کنند.

این تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل توضیح داد: حتی بعضا مشاهده شده است که برخی دولت ها با هدف نفوذ اقدام به کمک به سایرین می کنند و اهداف شوم و سیاسی در ورای کمک های آن ها وجود دارد. اگرواقع بینانه به مسائل جهانی نگاه کنیم، دولت های انگشت شماری هستند که صرفا بخاطر انسانیت به دیگران کمک می کنند و عملا عمده کمک های بین المللی رنگ و بوی سیاسی گرفته است. از سوی دیگر حتی دولت ها در مجموعه های چندملیتی خصوصی نیز نفوذ کرده و از پوشش کمک های آن ها نیز سواستفاده کرده اند اما عمدتا این نهادهای خصوصی هستند که به شکل واقعی به گرفتارشدگان کمک می کنند.

بهشتی پور تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی و اجرای اعمال مربوط به آن در وهله اول از وظایف سازمان ملل است. شورای حقوق بشر سازمان  ملل به صورت ویژه وظیفه عمل به مسئولیت های اجتماعی در عرصه بین الملل دارد. معاونت هایی نیز زیر نظر دبیرکل سازمان ملل فعال هستند تا در حوزه های اجتماعی و اقتصادی، مسئولیت های اجتماعی را ساماندهی کنند. رسیدگی به مسائل مربوط به موادمخدر، پناهندگان، آسیب های اجتماعی و تنش ها ازاین طریق مورد پیگرد قرار می گیرد.نهادهایی همچون یونیسف و یونسکو نیز در همین راستا عمل می کنند اما کارآیی لازم را در عرصه جهانی ندارند زیرا عرصه بین الملل تحت تاثیر مانور قدرت ها و دولت های تاثیرگذار است و کم تر به جنبه های واقعی کمک به بشر و مسئولیت های اجتماعی توجه می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.