تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 - 8:54
کد خبر : 132049

کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس تصویب شد

کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس تصویب شد

آرمان شرق-گروه اقتصاد:در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، که در تاریخ ۲۲ خردادماه برگزار شد، نمایندگان با حضور ۲۲۶ نفر و با ۲۱۲ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از کلیات لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، موافقت کردند.

کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس تصویب شد

 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، که در تاریخ ۲۲ خردادماه برگزار شد، نمایندگان با حضور ۲۲۶ نفر و با ۲۱۲ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از کلیات لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، موافقت کردند.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه»، روح الله عباسپور -نماینده مجلس- در توضیح کلیات لایحه به مشکلات خودروسازی پرداخت و بیان کرد که ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت تمام شده خودرو، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و رقابت با خودروسازی جهانی را نیازمند واردات خودرو می‌سازد. او همچنین افزود که برای حمایت از مصرف کننده باید اقدامات جدی‌تری انجام داده شود و با تصویب لایحه دولت، واردات خودروهای ۵ سال کارکرده با کیفیت مناسب و قیمت ارزان را رقم بزنیم.

همچنین، قاسم جعفری معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در دفاع از کلیات لایحه، با تأکید بر تنوع‌بخشی به محصولات خودرو و تسهیل در ارائه آن‌ها، تأثیر مثبتی در قیمت خودرو خواهیم داشت. او همچنین به اهمیت حاکمیت تصمیم درست و قاطع برای حل مشکلات خودرو در دولت اشاره کرد و افزود که نباید به فضای مجازی افسارگسیخته تسلیم شویم.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تأکید بر اهمیت واردات خودروهای کارکرده، اظهار داشت: مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو به واردات آن متوسل شده‌اند. ۱۵ کشور از جمله کشورهای اروپایی، عربی و آمریکایی نیز اقدام به واردات خودروهای کارکرده کرده‌اند؛ بنابراین این روش معمول است.

طاهری توضیح داد: قانون واردات خودروی کارکرده وجود دارد، اما برخی محدودیت‌ها ورود این خودروها را محدود می‌کنند. با این حال، باید گفت که با واردات خودروهای کارکرده، مصرف ارز کاهش می‌یابد و در مدت کوتاهی می‌توان تأثیر واردات خودرو بر بازار داخلی را مشاهده کرد. در حال حاضر، قیمت خودروهای خارجی در ایران ۸ برابر قیمت آن در کشورهای همسایه است که با واردات خودرو می‌توان این مسئله را کنترل کرد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به سه کارکرد لایحه دولت برای واردات خودروهای کارکرده، گفت: انتقال فناوری، خدمات پس از فروش و حقوق ورودی در لایحه در نظر گرفته شده است و شماره‌گذاری آنها باید بر اساس استانداردهای داخلی انجام شود.

علی اکبر کریمی نیز در حمایت از کلیات لایحه مذکور، بیان کرد: از سال ۹۷ که با جهش ارزی و مشکلات حوزه خودرو مواجه شدیم، کاهش تولید خودرو را نیز شاهد بودیم و این موضوع باعث شد تقاضا در بازار خودرو افزایش یابد و تعادل عرضه و تقاضا به هم بریزد.

وی افزود: البته در سال‌های اخیر رشد خوبی در تولید خودرو داشتیم، اما همچنان تقاضا نسبت به عرضه با افزایش قابل توجهی روبرو است و باید برای تنظیم این بازار و ایجاد تعادل در آن به واردات خودروهای کارکرده متوسل شویم.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب با اشاره به اینکه پیش از این نیز واردات خودرو در مجلس تصویب شده بود، اما در مورد خودروهای مستعمل این اتفاق نیفتاده بود، گفت: هم‌اکنون با تقاضای بالایی در بازار خودرو مواجهیم و باید عرضه مناسبی داشته باشیم. اما عرضه حاصل از تولید داخل پاسخگوی این تقاضا نیست و سلیقه همه مصرف‌کنندگان با محصولات داخلی همخوانی ندارد. در عین حال، حجم واردات خودرو به ویژه خودروهای مستعمل تأثیر منفی بر تولیدات داخلی نخواهد داشت.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوالی که نماینده تربت حیدریه طرح کرد در خصوص کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای واردات داروها و کالاهای اساسی، عنوان کرد: آقای زنگنه اشاره‌ای به کاهش ارزش افزوده از ۹ درصد به یک درصد داشتند و گفتند که ما آن را تصویب نکردیم، اما دولت ابلاغ کرده است. باید بگویم که مصوباتی که در جلسات سران قوا در گذشته تصویب شده یا در آینده تصویب می‌شوند، اگر پس از یک سال نیاز به تمدید داشته باشند، دولت مکلف است آن موضوع را به صورت لایحه به مجلس ارائه دهد تا به قانون تبیل گردد. زیرا تصمیمات سران قوا برای مدت یک سال معتبر است و اگر موضوعی بیش ازیک سال ادامه داشته باشد، باید مصوبه مجلس را دریافت کند. بنابراین هم این کار صحیح است و هم لایحه فوریتی که به مجلس ارائه شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.