تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 7:19
کد خبر : 128429

پشت پرده حضوراصلاح‌طلبان در انتخابات

پشت پرده حضوراصلاح‌طلبان در انتخابات

آرمان شرق-گروه سیاست:توجه کنید اینکه سرو صدایی از اردوگاه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات اسفند ماه به گوش نمی‌رسد دلیل بر بی‌تفاوتی این طیف سیاسی نیست. باتوجه به تجربه‌های انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ باید منتظر باشیم که ببینیم آیا باز هم نظارت‌های شورای نگهبان باعث کنار رفتن چهره‌های اصلاح‌طلب خواهد شد یا اینکه باید خودمان را برای انتخابات آماده کنیم.

پشت پرده حضوراصلاح‌طلبان در انتخابات

آرمان امروز : ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در اسفند ماه سال جاری برگزار شود، با اخبارِ پیرامون اردوگاه اصولگرایان دنبال می‌شود و خبری از دیگر احزاب و جناح‌های سیاسی در میان نیست. بعد از پشت سر گذاشتن انتخابات مجلس ۹۸ و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اصولگرایان توانستند برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی به حاکمتی یک دست برسند. باتوجه به حضور این طیف‌ سیاسی در بهارستان و پاستور، انتقادها از نوع مدیریت‌شان هر روز بیشتر می‌شود و این موضوع می‌تواند هشداری جدی برای پیروزی آنها در انتخابات اسفند ماه محسوب شود. در میان خبرها و حواشی که اصولگرایان پیرامون طیف‌های خود به‌وجود آورده‌اند در سوی دیگر یعنی در ارودگاه اصلاح‌طلبان، گویا همه چیز با بیم و امید دنبال می‌شود. بعد از رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان، برخی معتقدند که حضور دوباره این جریان در راس حاکمیت دور از دسترس خواهد بود. این تحلیل‌ها نه تنها از جانب اصولگرایان مطرح می‌شود بلکه خود اصلاح‌طلبان هم به دلیل نظارتی که در خصوص تایید یا رد صلاحیت نامزدها وجود دارد، چندان امیدی به حضور در انتخابات ندارند. با این حال روزنه‌هایی برای نرمش شورای نگهبان جهت حضور حداکثری شهروندان در انتخابات به گوش می‌رسد. در این میان شاید جای خالی چهره‌های اصلاح‌طلب در کارزار انتخابات آنچنان به چشم نیاید ولی عدم حضور هواداران این طیف سیاسی، به کاهش مشارکت کمک خواهد کرد. میرلوحی، از چهره‌های اصلاح‌طلب معتقد است اگر روند انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ همچنان ادامه داشته باشد امیدی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نخواهد بود.
اگر روند انتخابات تغییر نکند حضورمان بینتیجه است
«محمود میر‌لوحی»، سیاستمدار اصلاح طلب و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در پاسخ به این سوال که باتوجه به نزدیک شدن انتخابات اسفند ماه چه تحرکاتی در اردوگاه اصلاح‌طلبان مشاهده می‌کنیم؟، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «توجه کنید اینکه سرو صدایی از اردوگاه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات اسفند ماه به گوش نمی‌رسد دلیل بر بی‌تفاوتی این طیف سیاسی نیست. باتوجه به تجربه‌های انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ باید منتظر باشیم که ببینیم آیا باز هم نظارت‌های شورای نگهبان باعث کنار رفتن چهره‌های اصلاح‌طلب خواهد شد یا اینکه باید خودمان را برای انتخابات آماده کنیم. هنگامی که رقابتی وجود ندارد نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی نخواهد بود. تجربه‌های چند دوره اخیر نشان می‌دهد که بهتر است در انتخابات حضور فعالی نداشت باشیم چون بستر حضور و فعالیت‌های سیاسی و حزبی وجود ندارد. برخی از رسانه‌های رقیب همواره تاکید دارند که دعوت خاتمی هم نمی‌تواند شهروندان را پای صندوق رای بیاورد. این تحلیل غلطی است زیرا در انتخابات گذشته دعوتی از سوی آقای خاتمی مطرح نشده بود. او گفته بود که اگر از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کند باز هم شهروندان در این کارزار حاضر نخواهند شد. «مهدی چمران»، رئیس شورای شهر تهران با همین تعداد رایی که در دوره ششم کسب کرد، در پنچمین دوره انتخابات شورای شهر نفر بیست و پنجم تهران شد، همینطور در مورد آقای رئیسی که تفاوت چندانی در آرای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و ۱۴۰۰ وجود نداشت ولی توانست وارد پاستور شود. این مثال‌ها خود نشان از اهمیت غیبت اصلاح‌طلبان در کارزار انتخابات است که البته احتمال تکرار شدنش باز هم وجود دارد. شهروندان اصلاح‌طلب در سال‌های اخیر به فهم سیاسی و روانشناختی انتخابات رسیده‌اند و اگر تحول جدی رخ ندهد باز هم با مشارکت پایین و افزایش تعداد آرای باطله خواهیم بود.»
این سیاستمدار اصلاح‌طلب با تذکری به نهادهای نظارتی و شورای نگهبان ادامه می‌دهد: «یک فعال سیاسی نمی‌تواند به این سوال شما جواب دهد که انتخابات با چه میزان مشارکتی برگزار خواهد شد. در واقع این شورای نگهبان است که باید به این سوال جواب دهد. اگر شورای نگهبان بستر را برای حضور حداکثری شهروندان مهیا نکند تجربه ۲ انتخابات گذشته تکرار خواهد شد و دیگر آن معنای «میزان رای ملت است» هم از بین خواهد رفت. نهادهای نظارتی باید تغییرات محسوسی را انجام دهد که بتواند اشتیاق حضور در انتخابات را به شهروندان باز گرداند در غیر این صورت اگر اصلاح‌طلبان در این کارزار شرکت کنند، مردم هم حمایتی نخواهند کرد. حامیان اصلاح‌طلبان و چهره‌های اصلاح‌طلب به موضوعات روز جامعه بی‌توجه نیستند ولی برای حضور نیاز به بسترسازی دارد که همچنان با بیم و امید در انتظار مشاهده تغییراتی در مورد حضور چهره‌های مختلف در عرصه انتخابات هستیم. که تغییری وجود نداشته باشد اصلاح‌طلبان چه در قالب ائتلاف و چه به صورت جداگانه در انتخابات حضور داشته باشند شکست خواهند خورد.»

اصلاح طلبان با لیست روحانی میآیند
«محمد نمازی»، عضو حزب کارگزاران سازندگی، با اشاره به احتمال حضور لیستی منتسب به حسن روحانی رئیس جمهوری سابق در انتخابات مجلس اواخر امسال، گفت: «بنده خبری رو شنیدم که حزب اعتدال و توسعه و احزاب نزدیک به آنها که مورد حمایت آقای روحانی است، قصد دارند برای انتخابات مجلس دوازدهم کاندیدا معرفی کنند.»
او در همین زمینه ادامه داد: «مانند احزاب اصلاح‌طلب که لیستی را مشخص می‌کردند و مورد حمایت آقای خاتمی قرار می‌گرفت. هرچند باید صبر کرد و منتظر شرایط انتخابات بود. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات و مشارکت حداکثری نشانه اقتدار نظام، کشور و ملت است که واقعاً هم همین است. در این صورت نظام در عرصه خارجی و داخلی مقتدر خواهد بود. هم بهتر می‌تواند از منافع ملی دفاع کند و هم اعتماد عمومی به آن بالاتر است در حل مشکلات و بیشتر برنامه‌های تحول‌زا با صلابت بیشتری عمل خواهد کرد. مشارکت حداکثری نیازمند رقابت است. رقابت هم محتاج حضور کاندیداهای متنوع و تأمین کننده خواست جناح‌های مختلف و اکثریت ملت است. انشاالله دستگاه‌های اجرایی بخش اجرا و نظارت دست به دست هم دهند و با عدم سخت‌گیری، افرادی که می‌خواهند کاندیدا شوند را امیدوار کنند تا به عنوان کاندیدا شرکت کنند. عضو جبهه اصلاحات افزود: لازم است شرایطی فراهم شود تا با بهبود شیوه‌ها، شاهد حضور حداکثری مردم باشیم، در غیر این صورت و در شرایط فعلی فضا برای حضور در انتخابات سرد و مأیوس کننده به نظر می‌آید. لذا همان طور که مقام رهبری مهم‌ترین مشکل را در پیام نوروزی و در سخنرانی در حرم امام رضا (ع) اقتصاد دانستند، لازم است برای افزایش مشارکت به موضوع اقتصاد توجه جدی شود. عضو حزب کارگزاران با بیان اینکه به چند دلیل از لیست آقای روحانی حمایت نخواهد شد، ادامه داد: مردم در انتخابات‌ها افراد و ائتلاف‌های جدیدتری را می‌خواهند. از سوی دیگر، مردم از کسانی که امتحان پس دادند و موفق نبودند، استقبال نخواهند کرد و این یک قانون کلی است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.