تاریخ انتشار : جمعه 6 آبان 1401 - 12:27
کد خبر : 115410

پشت پرده تشدید تحرکات آلمان علیه ایران

پشت پرده تشدید تحرکات آلمان علیه ایران

آرمان شرق-گروه بین الملل:حالا آلمان به نوعی پیشتاز مخالفت اروپا با ایران است که پیش از این انگلستان چنین نقشی را بر عهده داشت و حالا بعد از دهه‌ها مسئولیت این بسیج همگانی را آلمان پذیرفته است. در مورد این بسیج کشورهای اروپایی برعلیه ایران دو تئوری جدی وجود دارد.

آرمان شرق-گروه بین الملل:حالا آلمان به نوعی پیشتاز مخالفت اروپا با ایران است که پیش از این انگلستان چنین نقشی را بر عهده داشت و حالا بعد از دهه‌ها مسئولیت این بسیج همگانی را آلمان پذیرفته است. در مورد این بسیج کشورهای اروپایی برعلیه ایران دو تئوری جدی وجود دارد. یا کشورهای اروپایی به آلمان پیشنهاد رهبری این ائتلاف را داده‌اند تا پشت سر او حرکت کنند و یا اینکه آلمان به صورت شخصی این حرکت را آغاز کرده است تا در ادامه دیگر کشورها به او ملحق شوند.

پشت پرده تشدید تحرکات آلمان علیه ایران

آرمان امروز: دولت آلمان در ادامه رویکرد این روزهای خود که همواره به مسائل حوزه حقق بشری ایران واکنش نشان می‌دهد روز گذشته در بیاینیه‌ای اعلام کرد که در روابطش با جمهوری اسلامی ایران بازنگری می‌کند.
«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای که در حساب رسمی توئیتری وزارت امور خارجه این کشور منتشر شد به پایین بودن سطح روابط دوجانبه میان دو کشور در سال‌های اخیر اشاره و با تکرار اتهامات حقوق بشری ادعا کرد، «اوضاع نمی‌تواند مانند سابق ادامه یابد، بنابراین ما رابطه خود را با شرایط تطبیق می‌دهیم.»
او در همین رابطه ادامه می‌دهد: ما در حال آماده‌سازی تحریم‌های بیشتر حقوق بشری از سوی اتحادیه اروپا و بررسی فهرست اعضای خانواده افراد مسئول هستیم. در سطح ملی، ویزا را برای دارندگان پاسپورت رسمی محدود و مقررات ورود را برای اعضای سازمان‌هایی که در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند تشدید خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه آلمان در ادامه این بیانیه با اشاره به جلسه پیش رو در سازمان ملل اضافه می‌کند: ما برای یک جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد فشار می آوریم و از سازمان های غیردولتی که در زمینه مستندسازی جنایات فعالیت دارند، حمایت خواهیم کرد.
«آنالنا بائربوک» بر اساس بیانیه یادشده ادعا کرد که در حال تعلیق گفت‌وگوهای دوجانبه میان کشور است و «معدود ابزارهای باقی مانده در روابط تجاری و مالی را مورد بازنگری قرار می‌دهیم. همچنین حضور موسسات فرهنگی فعال آلمان در ایران را کاهش خواهیم داد.»
اتحادیه اروپا و سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه اخیرا به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای در رابطه با مشارکت ایران در جنگ اوکراین تحریم‌های جدیدی را وضع کرده‌اند که با پاسخ متقابل ایران روبرو شده است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در حالی که میزبان همتای بلاروسی خود بود در سخنانی پیرامون مسیر غیر سازنده، تکراری و شکست خورده اروپایی‌ها هشدار داد و گفت: برای ما مشخص است که چند رهبر اروپا نگاه شکست خورده نسبت به تحولات دارند.
او همچنین با اشاره به لیست تحریم‌های ایران علیه اروپایی‌ها گفت: ما در پاسخ به اقدام غیرسازنده اروپا امروز لیست جدیدی از تحریم‌های جمهوری اسلامی علیه ۸ نهاد و ۱۲ شخص مربوط به اتحادیه اروپا را منتشر کردیم.
این اشخاص و نهادها اقدام به حمایت و تشویق به ترور، افراط‌گرایی، و خشونت کرده بودند که از نظر ما این اماکن و اشخاص مصادیق تروریسم تعریف می‌شوند و در این چارچوب با آنها برخورد خواهد شد. به طرف‌های اروپایی هشدار می‌دهم که مسیر غیرسازنده تکراری و شکست‌خورده سال‌های قبل را ادامه ندهند.
وی همچنین در توئیتی خاطر نشان کرد که طرف‌های اروپایی «با اشتباه محاسباتی، طی اقدامی غیرسازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعاتِ غلط بود، دوباره به ابزار نخ‌نما و بی‌اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ‌جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.»
آلمان پرچمدار مخالفت با ایران است
«مهدی مطهرنیا»، تحلیگر مسایل ایران و اروپا در پاسخ به اینکه باتوجه به روندی که آلمان در پیش گرفته است آینده روابط ایران با این کشور چه سرنوشتی را پیدا می‌کند به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «آلمان در کنار «انگلیس» و «فرانسه» جزو کشورهای کلاسیک اروپا محسوب می‌شود ولی با این تفاوت که همواره سعی می‌کند خود را از پازلی که آمریکا می‌سازد جدا کند. در همین روند باید بگوییم که آلمان از معدود کشورهایی است که نگاه به شرق را جدی‌تر از سایر هم قاره‌ای‌هایش دنبال می‌کند. از منظر تاریخی هم باید بگوییم که این کشور همواره به دنبال رهایی از سیاست‌های آمریکا بوده است و با این شرایط خود را به عنوان یکی از کشورهای متسقل و البته قدرتمند اروپایی تثبیت کرده است ولی حالا می‌بینیم نقش جدیدی را بر علیه ایران بر عهده گرفته است.»
این تحلیلگر مسایل بین‌الملل با اشاره به فضای غبار آلود بین ایران و آلمان که بعد از ناآرامی‌های داخلی ایران تشدید شده است ادامه می‌دهد: «حالا این کشور قدرتمند که البته نگاه به شرق دارد در حال بسیج کشورهای اروپایی بر علیه ایران است. توجه داشته باشید که اگر آلمان به فشارهای خود بر علیه ایران ادامه دهد بی‌شک کشورهایی مانند «انگلستان»، «سوئد»، «فرانسه» و حتی «سوییس» که همواره خود را از اختلافات بین کشورهای دور می‌کند، به این اتحاد اضافه خواهند شد.  حالا آلمان به نوعی پیشتاز مخالفت اروپا با ایران است که پیش از این انگلستان چنین نقشی را بر عهده داشت و حالا بعد از دهه‌ها مسئولیت این بسیج همگانی را آلمان پذیرفته است. در مورد این بسیج کشورهای اروپایی برعلیه ایران دو تئوری جدی وجود دارد. یا کشورهای اروپایی به آلمان پیشنهاد رهبری این ائتلاف را داده‌اند تا پشت سر او حرکت کنند و یا اینکه آلمان به صورت شخصی این حرکت را آغاز کرده است تا در ادامه دیگر کشورها به او ملحق شوند. در هر دو صورت باید بگوییم که این تئوری‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند.»
مطهرنیا در پاسخ به این سوال که با اختلافات به وجود آمده چه بر سر برجام خواهد آمد، می‌گوید: «با توجه به گفته‌های طرف‌های آمریکایی و ایرانی باید بگوییم که نیاز است موضوع برجام را تمام شده بدانیم. زیرا حالا زمزمه‌هایی در مورد برکناری «رابرت مالی»، نماینده ویژه ایالات متحده در موضوع ایران به دلیل واکنشش به ناآرامی‌های ایران به گوش می‌رسد. با توجه به این پیام‌ها و آینده نامعلوم انتخابات کنگره آمریکا به نظر می‌آید که حرف زدن در مورد آینده برجام جوک سیاسی باشد. همچنین با توجه به ناآرامی‌های اخیر ایران و زمینه‌هایی که باعث شده پرونده حقوق بشری به جای پرونده هسته‌ای و مروبط به برجام روی میز جوامع جهانی قرار بگیرد. این توافق دیگر برای آمریکا مهم نیست و می‌تواند موجب دریافت پاسخ منفی از سوی افکار عمومی این کشور شود. لذا نمی‌توانیم این معنا را نادیده بگیریم و در این مسیر آنچه ایران می‌گوید، را بدون تائید کاخ سفید پذیرا باشیم. ممکن است بخشی از این معنا توسط برخی کشورهای واسطه مدنظر قرار گرفته باشد و به علت عدم ارتباط ایران و آمریکا، برخی کشورهای اروپایی خواهان از سرگیری مذاکرات باشند و البته این در حالی است که کشورهای واسطه نیز چنین خبری را تائید نکرده‌اند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.