تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 7:33
کد خبر : 138108

پازل خالص‌سازی تا کجا؟

پازل خالص‌سازی تا کجا؟

آرمان شرق-گروه سیاست:ما نیاز داریم طبق قانون فکر کنیم طبق قانون رفتار کنیم و طبق قانون تصمیم بگیریم. در زمینه مقابله با خالص‌سازها هم باید آنها را مجبور کنیم که به قانون اساسی تن دهند و در مسیری حرکت کنند که از خطوط قرمز عبور نکنند.

پازل خالص‌سازی تا کجا؟

آرمان امروز، گروه سیاسی: این روزها بحث خالص‌سازی بیش از گذشته مطرح می‌شود آنچنان که مشاهده می‌کنیم بعد از خالص‌سازی در در بعضی از پلتفرم‌های سیاسی، حالا این رویکرد حذفی به دانشگاه‌ها رسیده است و شاهد اخراج تعدادی از استادان دانشگاه‌ها هستیم که در واقع تکه جدیدی از پازل خالص سازی به حساب می‌آید . در ادامه این گزارش با یکی از تحلیلگران سیاسی گفت وگویی انجام داده‌ایم او معتقد است که اگر اقدام لازم انجام نپذیرد، خالص‌سازی همچنان  در سطح جامعه ادامه خواهد یافت.

خالص سازها فضا را تنگتر میکنند

مهدی آیتی، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که آنچه ما پازل خالص‌سازها می‌نامیم از چه تکه‌های تشکیل شده است و این گروه خاص چه اهدافی را دنبال می‌کنند تا همه تکه‌های پازل در کنار هم قرار بگیرند، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «پروژه ای که به عنوان خالص‌سازی از آن یاد می‌کنیم موضوع جدیدی نیست. فراموش نکنید که بعد از هر انقلابی برخی به دنبال حذف رقیبان سیاسی خود هستند. در ایران هم این عده که حالا با نام خالص‌ساز می‌شناسیم از همان روزهای اول  فعالیت حذفی خود را در دستور کار قرار دادند و در طول این ۴ دهه هیچ وقت بیکار نبودند. حالا باتوجه به ناآرامی‌های سال گذشته که بسیاری از اقشار و طبقات جامعه به برخی سیاست‌ها انتقاد داشتند، خالص‌سازها متوجه شدند که توسط شهروندان تهدید می‌شوند به همین دلیل دایره نقش آفرینی را تنگتر کرده‌اند. در دهه‌های گذشته شاهد بودیم که خالص‌سازی در سطح سیاسی وجود داشت و در پی آن مشاهده می‌کردیم رقیبان سیاسی یکی بعد از دیگری با توجه به روشهای حذفی به حاشیه رانده می شدند ولی حالا این دایره آن گسترده‌تر شود و می‌بینیم که به استادان هم رسیده است. این پازل همچنان به روزرسانی می‌شود تا با مدیریتی یکدستی روبه رو شویم.

او در پاسخ به این سوال که چگونه باید از تمامیت خواهی این گروه خالصساز جلوگیری کرد، اضافه می‌کند: «در پاسخ به این سوال باید تاکید کنم که ما نیاز داریم طبق قانون فکر کنیم طبق قانون رفتار کنیم و طبق قانون تصمیم بگیریم. در زمینه مقابله با خالص‌سازها هم باید آنها را مجبور کنیم که به قانون اساسی تن دهند و در مسیری حرکت کنند که از خطوط قرمز عبور نکنند.

ناآرامی‌ها و مطالبه‌گری‌های سال گذشته، و موضع‌گیری‌ مستمر نخبگان در واقع یکی از راه‌های مقابله با خالص‌سازها بود و در ادامه با تکیه بر فعالیتهای مدنی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … جامعه به مقابله با خالص‌سازها اقدام خواهند کرد. یکی از راه‌های که بتوانیم از این فضا خارج شویم تقویت احزاب و تشکلات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و‌… است. هنگامی می‌توانیم آنها را کنار بزنیم که همه طبقات جامعه از جمله زنان، مهندسان، روحانیون، روشنفکران و … با اتکا به صندوق رای یک هدف را دنبال کنیم.»

جریان خالصساز ایجاد گسل کرده است

منصور حقیقت‌پور، تحلیلگر مسایل سیاسی در مورد آسیب‌هایی که خالصسازها به کشور زده‌اند می‌گوید: «جریان خالص‌سازی نه تنها شکاف، بلکه یک گسل ایجاد کرده است.

ترمیم شکاف امکان پذیر است، اما ترمیم گسل، بسیار دشوار است. وسعت، عمق و شدت این گسل بسیار جدی است. رفتارهای جریان خالص سازی فقط به مجلس محدود نشده است. این روند در بخشهای مختلف کشور ادامه دارد و در تمام سیستم‌های کشوری و لشگری، قصد حذف و نفوذ دارند. درواقع یک اقلیت  خودحق بین در راس این طرز فکر در حال مدیریت شرایط و در دست گرفتن زمام امور است. این خالص سازی نه تنها وارد مجلس و دولت شده است، بلکه در صدا و سیما و مجامع فرهنگی و اجتماعی نیز نفوذ کرده است. حتی برخی روحانیان و مداحان نیز در سایه جریان خالص سازی، مجال دیده شدن و گفت و گو را از دست داده اند. این رفتارها است که گسل بزرگی را بین قاطبه مردم و این جریان خاص ایجاد کرده است.

این جریان به جز خود، هیچ شخص و گروهی را قبول ندارد. اما باید پیش از این که گسل تبدیل به فاجعه شود، از گسترش آن جلوگیری کرد. چگونه میتوان این وضعیت را درمان کرد؟ شاید تنها راه این باشد که مردم در انتخابات یازده اسفند حاضر شده و اجازه ندهند این جریان خالص ساز بیش از این ها، اختیار مجلس را در دست داشته باشد. بعد ازآن نیز انتظار میرود در انتخابات ۱۴۰۴ مردم در انتخابات مشارکت کرده و دولت مدنظر خود را انتخاب کنند. عمق و وسعت فاجعه بسیار زیاد است.

قهر مردم با صندوقهای رای بزرگترین اشتباه در شرایط فعلی خواهد بود. مردم باید برای تغییر شرایط کمک کنند.

اگر مردم با صندوق‌ها قهر کنند، دوباره جریان خالص ساز برای چهارسال دیگر در حوزه تقنینی کشور، زمامدار امور خواهند شد. راه اصلاح و تغییر فقط صندوقهای رای است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.