تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 7:51
کد خبر : 144911

وطن در سوگ «راسک»

وطن در سوگ «راسک»

آرمان شرق-گروه سیاست: بامداد جمعه، صدای تیراندازی ممتد، سکوت شبانه راسک را که جز تاریکی عجین‌شده با صدای جیرجیرک‌ها نوایی در خود نداشت، شکست تا رد خون سربازان وطن، بار دیگر مرزهای شرقی کشور را گلگون کند. ساعت دو بامداد جمعه، در حمله اعضای گروهک تروریستی جیش‌العدل که در ایران به جیش‌الظلم معروف شده‌اند‌، به مقر انتظامی شهرستان راسک، ۱۱ نفر از افسران انتظامی و سربازان وظیفه به شهادت رسیدند.

وطن در سوگ «راسک»

شرق: بامداد جمعه، صدای تیراندازی ممتد، سکوت شبانه راسک را که جز تاریکی عجین‌شده با صدای جیرجیرک‌ها نوایی در خود نداشت، شکست تا رد خون سربازان وطن، بار دیگر مرزهای شرقی کشور را گلگون کند. ساعت دو بامداد جمعه، در حمله اعضای گروهک تروریستی جیش‌العدل که در ایران به جیش‌الظلم معروف شده‌اند‌، به مقر انتظامی شهرستان راسک، ۱۱ نفر از افسران انتظامی و سربازان وظیفه به شهادت رسیدند.

نام این شهدا هم در کنار نام مرزبانان دلیری قرار می‌گیرد که برای حفظ امنیت کشور جان خود را مرزهای شرقی از دست داده‌اند؛ مانند شهدای حادثه واپسین روز‌های اردیبهشت‌ که در پی حمله تروریستی اشرار، شاهد شهادت پنج مرزبانان دلیر برجک مرزبانی «مزه‌سر» هنگ مرزی سراوان بودیم. بنابراین شناسایی و مجازات عاملان این‌گونه حملات تروریستی برای ممانعت از تکرار اهمیت بسیاری دارد و طبق اطلاعات دریافتی از منطقه در پی حادثه اخیر و درگیری جمعه‌شب، پرواز بالگرد و پهپادها در شهرستان‌های راسک و سرباز و نقاط مرزی ایران و پاکستان برای شناسایی اعضای گروه جیش‌العدل که در حملات تروریستی نقش داشتند، از سحرگاه جمعه آغاز و هم‌زمان جانشین فرمانده کل انتظامی کشور برای بررسی موضوع به محل اعزام شد تا شاید با شناسایی و دستگیری عاملان این حمله، خط‌و‌نشانی جدی برای تروریست‌ها کشیده شود.

جزئیات حمله  تروریستی

در تشریح جزئیات آنچه در راسک رخ داده است، علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه این حمله در ساعت ۲:۰۰ بامداد امروز (جمعه) اتفاق افتاده، اظهار کرد: در این حمله تروریستی ۱۱ نفر از افسران انتظامی و سربازان وظیفه مقر انتظامی شهرستان راسک به شهادت رسیده و همچنین شماری از نیروهای فراجا زخمی شدند. معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: مأمورانی که در مقر نظامی بودند، شجاعانه دفاع کردند و تعدادی از مهاجمان را مجروح و تعدادی را به هلاکت رساندند. او بیان کرد: وضعیت شهر راسک هم‌اینک عادی و اقدامات لازم در حال انجام است.

حضور  ۱۰ تروریست در محل

همچنین سید‌مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی در ارتباط با حمله تروریستی سحرگاه جمعه به مقر انتظامی شهرستان راسک گفت: ساعت دو بامداد جمعه بر اساس برآوردهای اولیه نزدیک به ۱۰ نفر از تروریست‌ها به یکی از مقرهای انتظامی در شهرستان راسک حمله و برای جلوگیری از رسیدن نیروهای کمکی، در مسیر نیروهای اعزامی اجرای کمین می‌کنند. او ادامه داد: نیروهای انتظامی موفق می‌شوند در این کمین با شجاعت، شهامت، شهادت‌طلبی و مقاومت با عبور از کمین و تقدیم دو شهید، خود را به مقر برسانند. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: بر اساس تبادل آتش سنگین شدید و برتری نیروهای خودی، تروریست‌ها مجبور به فرار می‌شوند؛ در این نبرد تن‌به‌تن ۱۱ نفر از نیروهای فراجا به شهادت می‌رسند و شش نفر نیز مجروح می‌شوند. میراحمدی افزود: تعدادی از تروریست‌ها به هلاکت می‌رسند و تعدادی از آنان را هم با خود می‌برند. جسد یک تروریست نیز در اختیار نیروهای ما قرار دارد و یک نفر از آنها به‌صورت زنده در اختیار نیروهای اطلاعاتی و انتظامی قرار گرفته است. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پایان خاطرنشان کرد: تروریست‌ها موفق به فرار از منطقه نشدند و منطقه اکنون در محاصره کامل نیروهای خودی است. ضمن اینکه پاسخ دردناکی بر تروریست‌ها وارد خواهد شد، باقی تروریست‌ها نیز دستگیر می‌شوند.

دستور  دادستان کل کشور به دادستان سیستان‌وبلوچستان در پی حمله تروریستی در  راسک

در پی حمله تروریستی بامداد دیروز به مقر فرماندهی انتظامی شهرستان راسک، دادستان کل کشور هم‌ در پیامی خطاب به دادستان مرکز استان سیستان‌وبلوچستان دستور داد که ابعاد مختلف این حادثه بررسی و با عوامل این جنایت برخورد قاطع صورت گیرد.

حمله کور به راسک بی‌پاسخ نخواهد ماند

سردار سعید منتظرالمهدی نیز درباره حمله تروریستی به راسک گفته است: بی‌شک این حمله ددمنشانه و تروریستی بی‌پاسخ نخواهد ماند و انتقام سخت در انتظار جنایتکاران خواهد بود. سخنگوی پلیس گفت: در این حمله تعدادی از تروریست‌ها کشته و زخمی و یک نفر نیز دستگیر شده است. متأسفانه ۱۱ نفر از پرسنل جان‌برکف فراجا در ‌دفاع جانانه به فیض شهادت رسیدند. او افزود: هم اکنون فرمانده انتظامی استان در موقعیت حضور دارد و اوضاع تحت کنترل است و با دستور رئیس پلیس کشور نیز هیئتی به سرپرستی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور برای بررسی و پیگیری موضوع به محل اعزام شدند.

انتقام سخت نظام در انتظار عوامل این حادثه تروریستی خواهد بود

اسماعیل حسین‌زهی، نماینده خاش و میرجاوه با اشاره به حمله تروریستی به مقر پلیس در راسک سیستان‌وبلوچستان گفت: این حمله تروریستی را محکوم می‌کنیم و قطعا انتقام سخت نظام در انتظار عوامل این حادثه تروریستی خواهد بود. نماینده میرجاوه گفت: به دنبال سفر ابراهیم رئیسی به استان سیستان‌وبلوچستان ما شاهد رونق در پروژه‌های عمرانی استان بودیم که این رونق و پیشرفت نتوانست برای دشمنان ما قابل تحمل باشد و آنها سعی کردند تا با این قبیل اقدامات تروریستی، شیرینی این پیشرفت‌ها را در کام مردم تلخ کنند.

سفیر پاکستان در ایران حادثه تروریستی راسک را محکوم کرد

سفیر پاکستان در ایران نیز حمله عناصر تروریستی به مقر انتظامی راسک در استان سیستان‌وبلوچستان را به‌شدت محکوم کرد. محمد مدثر‌تیپو در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما حمله تروریستی به مقر انتظامی در راسک را که منجر به شهادت ۱۱ نفر از نیروهای ایرانی شد، به‌شدت محکوم می‌کنیم. پاکستان همبستگی کامل خود را با دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم آن اعلام می‌کند.

تأکید بر مجازات عاملان جنایتکار حادثه تروریستی

رئیس قوه قضائیه هم در پیامی شهادت جمعی از نیروهای جان‌بر‌کف فراجا در شهرستان راسک استان سیستان‌و‌بلوچستان را تسلیت گفت و بر مجازات عاملان جنایتکار این حادثه تروریستی تأکید کرد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در بخشی از متن پیام حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای آمده است: «دشمنان ایران اسلامی که از صلابت و اقتدار نظام ما حیرت‌زده و خشمگین شده‌اند، بار دیگر به‌واسطه مزدوران حقیرشان در گروهک‌های تروریستی، خون جمعی از جان‌بر‌کفان سلحشور کشور ما را که در مرزبانی فراجا مشغول تأمین امنیت و آرامش مردم هستند، بر زمین ریختند. این‌جانب ضمن تبریک و تسلیت شهادت این غیورمردان به ملت شهیدپرور ایران اسلامی، مقام معظم رهبری، خانواده بزرگ فراجا و خانواده معزز آنان، برای آن عزیزان در ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره‌(س) از خداوند متعال طلب رحمت و رضوان الهی و برای خانواده‌هایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم. بدیهی است مسئولان دستگاه قضائی استان موظف‌اند ضمن صدور دستورات لازم به نیروهای امنیتی و انتظامی، تمامی اقدامات مقتضی را در دستگیری و به کیفر رساندن این تروریست‌های وابسته به استکبار جهانی به عمل آورند».

نیروهای امنیتی و انتظامی با عوامل حمله به مقر انتظامی راسک برخورد کنند

رئیس مجلس هم در پیامی حمله تروریستی به نیروهای غیور انتظامی راسک را محکوم کرد و گفت: لازم است نیروهای امنیتی و انتظامی به ‌فوریت و جدیت به شناسایی و برخورد با عوامل این شرارت اقدام کنند. در متن پیام او آمده است: «ارتکاب حوادث و جنایات تروریستی علیه امنیت و اقتدار این مرزوبوم از سوی دشمنان پلید و گروهک‌های تکفیری و شرور تازگی نداشته و آنان همواره با اقدامات خود تلاش کرده‌اند در اراده ملت ایران خدشه وارد سازند. اما بدانند این تحرکات بی‌اثر با مجازاتی سرسختانه پاسخ داده خواهد شد. لازم است نیروهای امنیتی و انتظامی به‌ فوریت و جدیت به شناسایی و برخورد با عوامل این شرارت اقدام کنند. ضمن عرض تبریک و تسلیت شهادت این سربازان رشید و جان‌برکف به مقام معظم رهبری،‌ فرماندهی انتظامی کشور، مردم شریف سیستان‌وبلوچستان و خانواده معزز آنان، درجات رفیع و رضوان الهی برای شهیدان سرافراز و شفای عاجل مجروحان را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم».

مانند کوه پایدار  ایستاده‌ایم

طحان‌نظیف هم شهادت مأموران فراجا در راسک را تسلیت گفت. سخنگوی شورای نگهبان در حساب توییتری خود نوشت: «شهادت مأموران فراجا در راسک به دست تروریست‌های کوردل جیش‌الظلم، داغی بر دل ملت ایران است؛ ملتی که همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم، بهترین فرزندان خود را تقدیم کرده اما همچنان مانند کوه پایدار ایستاده است». وزیر کشور هم‌ با صدور پیامی خطاب به فرمانده کل فراجا، شهادت جمعی از دلاورمردان و سبزقامتان فراجا را که بر اثر حمله گروه‌های تروریستی به مقر انتظامی در شهرستان راسک اتفاق افتاد، تسلیت گفت. در پیام احمد وحیدی به سردار احمد رادان آمده است: مردم ایران شاهد هستند که فراجا در طول دوران خدمت پرافتخار خود به‌عنوان جان‌فدای ملت در راه امنیت، آرامش و پاسداری از حریم و کیان این آب و خاک، مغضوب دشمنان ایران بوده و در این راه شهدای زیادی تقدیم کرده است.

واکنش کنعانی به شهادت مدافعان امنیت در  راسک

سخنگوی وزارت امور خارجه هم جنایت تروریست‌های تجزیه‌طلب و مزدور بیگانگان در حمله تروریستی به کلانتری راسک و به شهادت رساندن تعدادی از حافظان و مدافعان جان‌بر‌کف نظم و امنیت کشور و ملت ایران را شدیدا محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این شهیدان همیشه جاوید وطن افزود: بی‌تردید دستگاه دیپلماسی با دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط کشور به منظور تعقیب و مجازات تروریست‌های کوردل و جنایتکار، به طور مکمل و هم‌افزا عمل خواهد کرد.

تروریست‌ها به دنبال ایجاد ناامنی هستند تا سرمایه‌گذاران را  از این منطقه فراری دهند

مولوی عبدالغنی دهانی هم در گفت‌وگو با ایرنا ضمن محکوم‌کردن حادثه تروریستی در راسک اظهار کرد: اقدام تروریستی در مقر انتظامی این شهرستان اتفاق ناجوانمردانه‌ای بود که باعث شهادت و زخمی‌شدن جمعی از حافظان امنیت کشور به دست تروریست‌های کور‌دل شد. او با بیان اینکه پشت پرده این اتفاقات کسانی هستند که خواهان امنیت کشور نیستند و به دنبال ایجاد ناامنی در سیستان‌و‌بلوچستان هستند، ادامه داد: مزدوران به دنبال این موضوع‌اند تا با استفاده از ناامنی‌ها بتوانند از احساسات مردم سوءاستفاده کنند. مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: تروریست‌های کوردل می‌خواهند ایران را کشوری ناامن جلوه دهند؛ در‌حالی‌که کشور ما دارای امنیت بسیار بالایی است. او ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه مَکُران در سیستان‌و‌بلوچستان قرار است یک منطقه اقتصادی شود و کشورهای زیادی برای سرمایه‌گذاری بیایند، این تروریست‌ها به دنبال ایجاد ناامنی هستند تا سرمایه‌گذاران را از این منطقه فراری دهند. مولوی دهانی افزود: خوشبختانه مردم فهیم سیستان‌و‌بلوچستان توطئه دشمنان را شناختند و نمی‌گذارند دشمنان به اهداف شوم خود از این راه برسند. همه مردم استان و علما، اندیشمندان و بزرگان پیرو ولایت فقیه هستند و نمی‌گذارند در این منطقه آشوب به وجود بیاید. او با اشاره به اینکه منافقان خود را مدافع مردم می‌دانند، گفت: حقوق مردم از کشتن محافظان امنیت به دست نمی‌آید. اگر حق و حقوقی هم وجود دارد، باید با مطالبه‌گری به دست بیاید.

یک روز  عزای عمومی

همچنین در واکنش به این حادثه، نماینده ولی‌ فقیه در سیستان‌و‌‌بلوچستان و استاندار در پیامی مشترک روز شنبه ۲۵ آذرماه در این استان را در پی شهادت ۱۱ نفر از کاکنان فراجا در راسک، عزای عمومی اعلام کردند. در پیام تسلیت آیت‌الله مصطفی محامی و محمد کرمی آمده است: بی‌شک شهادت، هنر مردان خداست و مردان سبز‌پوش و بی‌ادعای نیروی انتظامی سیستان‌و‌بلوچستان همیشه و در همه حال پاسدار آرامش و امنیت استان هستند. امروز شهادت نیروهای جان‌بر‌کف انتظامی شهرستان راسک به دست تروریست‌هایی کوردل و وابسته ایادی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل جنایتکار رقم خورد که پیشرفت و توسعه استان و وحدت مردم مسلمان را برنمی‌تابند و منافع آنها در آشوب و ناامنی استان است تا با سلب آرامش مردم به اهداف پلید خود دست یابند. این پیام می‌افزاید: این‌جانبان ضمن اعلام یک روز عزای عمومی در سیستان‌و‌بلوچستان با تأکید بر پیگیری کامل تا دستگیری و اِعمال اشد مجازات عوامل این عملیات ناجوانمردانه تروریستی از سوی مراجع قانونی، شهادت مظلومانه این دلاورمردان عرصه حفظ امنیت را به محضر حضرت ولی‌عصر‌(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده‌های معظم و داغ‌دیده ایشان، نیروهای جان‌بر‌کف نظامی، انتظامی، امنیتی و مردم شهیدپرور سیستان‌و‌بلوچستان تبریک و تسلیت عرض کرده و برای مجروحان سلامتی و شفای عاجل، برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای شهیدان والامقام علو درجات را از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم.

رئیسی: عاملان جنایت حمله تروریستیِ راسک هرچه سریع‌تر شناسایی و به سزای عمل ننگین خود برسند

رئیس دولت سیزدهم نیز در پیام خود در واکنش به اتفاق راسک آورده است: «اینجانب ضمن ابراز همدردی عمیق با خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این اقدام ناجوانمردانه از دست دادند، این حادثه را به ملت بزرگ ایران تسلیت می‌گویم و برای شهیدان سرفراز این حادثه علو درجات، برای مجروحان شفای عاجل و برای عموم خانواده‌های داغدیده صبر و تسلای خاطر مسالت دارم. لازم است نیروهای مقتدر امنیتی و انتظامی هر چه سریع‌تر عاملان و آمران این جنایت مذبوحانه را شناسایی کنند تا به سزای عمل ننگین خود برسند».

اسامی شهدا و‌ مجروحان

اسامی شهدا و مجروحان این حمله تروریستی تا لحظه تنظیم این گزارش به این شرح‌ است. شهدا: مسلم شجاعیان، احسان بابایی، پوریا شیخ، ابوالفضل شهریاری، محمدحسن براهویی، علیرضا اکبرمزار، علی‌دشت پوری، حسن بابانیا، احمد خمری، محمد فیروزنیا، حمید رضایی‌امین. مجروحان: اسماعیل دهکردی، محمدعلی حسنی، محمدرضا جعفری، محمد صیادی، محسن پریشان، حامد خمر، اسکندر عباسی و محمد فتوحی.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.