تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 7:35
کد خبر : 146407

سناریو های انتخاباتی «علی لاریجانی»برای بهارستان

سناریو های انتخاباتی «علی لاریجانی»برای بهارستان

آرمان شرق-گروه سیاست:لاریجانیِ محافظه‌کار می‌خواهد فعلا صبر کند تا ببیند آرایش‌ سیاسی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی چه‌طور می‌شود. او تمایل دارد ترکیبی از همه فرضیه‌هایی مذکور را برای خود فراهم کند؛ به این معنا که لاریجانی احساس می‌کند نیاز به همه ظرفیت‌های بیان‌شده را دارد. او نمی‌خواهد خودش برای کسب حمایت پیش‌قدم شود و می‌خواهد گروه‌های سیاسی از افراد لاریجانی حمایت کنند

سناریو های انتخاباتی «علی لاریجانی»برای بهارستان

«آرمان امروز» از جریان‌های حاضر در انتخابات اسفند گزارش می‌دهد:

آرمان امروز، گروه سیاسی: «علی لاریجانی» بعد از اینکه در جواب گمانه‌زنی‌های انتخاباتی یک خبرگزاری اصولگرا واژه خالص‌ساز را به ادبیات سیاسی ایران اضافه کرد به‌نظر برنامه‌های انتخاباتی خود را برای مخاطبان و اهالی انتخابات مشخص کرد و به شفافیت از عدم حضور خود در میدان انتخاباتی ۱۱ اسفند خبر داد ولی بحث‌های پیرامون‌ش همچنان ادامه دارد. قبل از هر چیز ابتدا باید این نکته را یادآور شویم که تجربه ۳ دوره ریاست مجلس انگیزه‌ای برای حضور دوباره در بهارستان را کم رنگ کرده است و شاید اگر لاریجانی بازگشتی داشته باشد او را در میدان انتخابات ریاست جمهوری مشاهده کنیم. باتوجه به این موضوع اما طیف موسوم به لاریجانی که از نمایندگان ادوار مجلس تشکیل شده است تلاش می‌کنند تا بتوانند در کنار سایر جریان‌های غیراصولگرا اقلیتی را در مجلس دوازدهم تشکیل دهند که باتوجه به روند بررسی صلاحیت‌ها با اما و اگر روبه‌رو شده‌اند زیرا در خبرها آماده است بسیاری از چهره‌های نزدیک به لاریجانی با گزینه عدم تایید صلاحیت روبه‌رو شده‌اند. در ادامه این گزارش به چگونگی حضورش در رقابت‌های انتخاباتی اشاره خواهیم کرد. پیشتر در گزارشی پدرخوانده‌های جدید سیاسی ایران را بررسی کردیم که یکی از چهره‌های شاخص علی لاریجانی بود که بسیاری معتقدند که اگر در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم حضور داشت می‌توانست وارد پاستور شود.

لاریجانی تلاش میکند انتخابات رقابتی شود

«منصور حقیقت‌پور»، سیاستمدار و مشاور علی لاریجانی، با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی رییس مجلس پیشین به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «علائمی از اینکه آقای لاریجانی قصد داشته باشد که لیست بدهد ملاحظه نمی‌کنیم. آقای لاریجانی تلاش می‌کند تا به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص گرم کردن انتخابات و رسیدن به مشارکت حداکثری است. لذا ایشان به اهالی سیاسی که ارتباط دارد پیشنهاد داده است که بیایید و فضای انتخاباتی را گرم کنید و در انتخابات شرکت کنید و ثبت‌نام کنید و مردم را دعوت کنید برای انتخابات، ولی اینکه دکتر لاریجانی بخواهد لیست بدهد چیزی مشاهده نکردیم. کسانی که نماینده ادوار هستند می‌توانند مرتب به دفتر آقای لاریجانی بروند و با ایشان ملاقات کنند و درب دفترش به روی همه نمایندگان ادوار باز است. در مورد ائتلاف‌هایی که در رسانه ها مطرح می‌شود باید پرسید چه کسی با چه کسی قرار است ائتلاف کند؟ در حال حاضر نه گفت‌وگویی برای ائتلاف وجود دارد، نه سبدی از آرای تعیین شده وجود دارد. الان هم اگر شما با آقای لاریجانی صحبت کنید، ایشان همه را به پای صندوق آمدن در انتخابات یازدهم اسفندماه دعوت می‌کنند. چون این یکی از وظایف ایشان است؛ چراکه مقام معظم رهبری پرشوری و پر مشارکتی انتخابات را مطالبه کرده‌اند و این یک وظیفه است که همه بزرگان نظام مردم را دعوت کنند که پای صندوق‌های رای بیایند.» تسنیم با اشاره به سناریوهای انتخاباتی لاریجانی نوشت: «بسیاری از فعالان سیاسی چین تحلیل می‌کنند که علی لاریجانی قصد دارد در انتخابات مجلس اثرگذار باشد تا از یک‌سو بتواند پایگاه قدرت سیاسی خود را حفظ کند و از سوی دیگر با تشکیل مجلسی نسبتا همسو، برای خود مصونیتی نسبی در برابر نقدها ایجاد کند تا احیانا در آینده برای اهداف پسینِ سیاسی‌اش مشکلی ایجاد نشود.

لاریجانی می‌داند که دوری‌ بیش از این از قدرت، او را به حاشیه می‌راند و با چنین نگاهی نمی‌تواند به راحتی از خیر انتخابات مجلس بگذرد؛ اما چگونه؟ لاریجانی روحیه محافظه‌کاری در عرصه سیاست دارد و نمی‌خواهد به عرصه‌ای وارد شود که از پیش بازنده باشد؛ بنابراین استراتژی انتخاباتی علی لاریجانی قدری پیچیده‌تر از آن است که بتوان به همه آن دست یافت. لاریجانی در مقطع کنونی تصور می‌کند می‌تواند از چند جبهه بر انتخابات تأثیرگذار باشد؛ او پایگاه خوبی در میان اصلاح‌طلبان میانه‌رو و طیف نزدیک به روحانی موسوم به اعتدالی‌ها دارد اما سرمایه‌گذاری بر آنها برایش می‌تواند هزینه‌هایی داشته باشد زیرا اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها در سال‌های اخیر سرمایه اجتماعی‌شان را به طرز قابل توجهی از دست داده‌اند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری بر آنها برای لاریجانی پر مخاطره است؛ چه آنکه اگر او بخواهد با اصلاح‌طلبان همراه شود پایگاه سیاسی‌اش در بخش سنتی اصولگرایان را هم از دست می‌دهد؛ سرنوشتی که دامن‌گیر حسن روحانی شد و لاریجانی اصلا تمایل ندارد به سرنوشت روحانی دچار شود.

لاریجانی نیم نگاهی به پایگاه سنتی خود در بخش‌هایی از اصولگرایان هم دارد. طیف‌هایی از اصولگرایان ممکن است از لاریجانی حمایت کنند اما لاریجانی تصور‌ می‌کند حمایت این طیف برایش کافی نیست زیرا اصولگرایان حامی لاریجانی در اقلیت اصولگرایان‌ به سر می‌برند؛ پس این گزینه هم نمی‌تواند برای لاریجانی کافی باشد. فرضیه سوم ورود او با لیست خودش به انتخابات است. لاریجانی بر این گزینه هم استوار نیست زیرا می‌داند به تنهایی سرمایه اجتماعی لازم را ندارد. پس لاریجانی چه خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد لاریجانیِ محافظه‌کار می‌خواهد فعلا صبر کند تا ببیند آرایش‌ سیاسی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی چه‌طور می‌شود. او تمایل دارد ترکیبی از همه فرضیه‌هایی مذکور را برای خود فراهم کند؛ به این معنا که لاریجانی احساس می‌کند نیاز به همه ظرفیت‌های بیان‌شده را دارد. او نمی‌خواهد خودش برای کسب حمایت پیش‌قدم شود و می‌خواهد گروه‌های سیاسی از افراد لاریجانی حمایت کنند تا هم از مخاطرات همگرایی رسمی‌اش با هر یک از این طیف‌ها در امان باشد و در عین حال از منافع آنها بهره‌مند شود؛ سیاستی که البته اجرایش سخت است زیرا نیاز به بازی‌ چندگانه‌ای دارد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.