تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 بهمن 1402 - 7:59
کد خبر : 147576

واکنش ها به رد صلاحیت حسن روحانی

واکنش ها به رد صلاحیت حسن روحانی

 آرمان شرق-گروه سیاست:اقلیت تمامیت خواه حاکم حضور رئیس جمهور سابق را نیز در مجلس خبرگان برنتافت تا این نهاد هم بطورکامل درقبضه آنان قرارگیرد. ردصلاحیت دکتر روحانی برگ دیگری از رسوائی کسانی است که قانون اساسی را به سخره گرفته اند، منتظر مشارکت اقلیت درانتخابات باشید .

واکنش ها به رد صلاحیت حسن روحانی

حسن روحانی با چند رای رد صلاحیت شد؟

حسام الدین آشنا در واکنش به ردصلاحیت روحانی: مصلحت نبود یا صلاحیت؟

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری او در واکنش به ردصلاحیت روحانی در انتخابات خبرگان نوشت: مصلحت نبود یا صلاحیت؟

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری او به ردصلاحیت روحانی در انتخابات خبرگان واکنش نشان داد.
به گزارش «انتخاب»؛ حسام الدین آشنا در این باره نوشت: مصلحت نبود یا صلاحیت؟
گفتنی است که ساعاتی پیش سایت حسن روحانی، رئیس جمهور سابق نوشت: «طبق اعلام یکی از مقامات شورای نگهبان، فقهای این شورا صلاحیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را تائید نکردند.»

عباس عبدی: دلیل ردصلاحیت روحانی در گذشته نیست، در آینده است

عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به رد صلاحیت روحانی در انتخابات خبرگان نوشت: در نقد ردصلاحیت روحانی، به گذشته او اشاره می‌شود، ولی چنین فهمیده می‌شود که ردصلاحیت‌ها مربوط به احتمالات آینده است و ربطی به گذشته ندارد.

عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به رد صلاحیت روحانی در انتخابات خبرگان  نوشت: دلیل ردصلاحیت او در گذشته نیست، در آینده است.
وی در این باره نوشت: در نقد ردصلاحیت روحانی، به گذشته او اشاره می‌شود، ولی چنین فهمیده می‌شود که ردصلاحیت‌ها مربوط به احتمالات آینده است و ربطی به گذشته ندارد.

انتقاد تند علی جنتی از ردصلاحیت روحانی: اقلیت تمامیت خواه حاکم حضور رئیس جمهور سابق را نیز در مجلس خبرگان برنتافت

علی جنتی، وزیر پیشین ارشاد در واکنش به ردصلاحیت روحانی در انتخابات مجلس خبرگان نوشت: اقلیت تمامیت خواه حاکم حضور رئیس جمهور سابق را نیز در مجلس خبرگان برنتافت تا این نهاد هم بطورکامل درقبضه آنان قرارگیرد. ردصلاحیت دکتر روحانی برگ دیگری از رسوائی کسانی است که قانون اساسی را به سخره گرفته اند، منتظر مشارکت اقلیت درانتخابات باشید .

علی جنتی، وزیر پیشین ارشاد در واکنش به ردصلاحیت روحانی در انتخابات مجلس خبرگان نوشت:  قانون اساسی را به سخره گرفته اند؛ منتظر مشارکت اقلیت درانتخابات باشید.
وی در این باره نوشت: اقلیت تمامیت خواه حاکم حضور رئیس جمهور سابق را نیز در مجلس خبرگان برنتافت تا این نهاد هم بطورکامل درقبضه آنان قرارگیرد. ردصلاحیت دکتر روحانی برگ دیگری از رسوائی کسانی است که قانون اساسی را به سخره گرفته اند منتظر مشارکت اقلیت درانتخابات باشید.

منتجب‌نیا: ردصلاحیت روحانی، هزینه بسیار سنگینی دارد

منتجب‌نیا: ردصلاحیت روحانی، هزینه بسیار سنگینی برای نظام دارد/تعمدی است که مردم پای صندوق رأی نیایند

رسول منتجب‌نیا با اشاره به تاثیر ردصلاحیت حسن روحانی بر کاهش مشارکت در انتخابات اسفندماه، گفت:  این برخوردها سبب می‌شود همان درصدی هم که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند دلسرد شوند؛ شاید هم تعمدی هست که مردم پای صندوق رای نیایند و رقابت از بین برود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته (چهارشنبه، چهارم بهمن‌ماه) درپی اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اعلام شد که صلاحیت حسن روحانی، رئیس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم که سابقه ۳ دوره حضور در این مجلس را هم در کارنامه دارد، توسط شورای نگهبان تایید نشده است.

ردصلاحیت باید ضابطه‌مند باشد نه طبق انگیزه‌های جناحی

حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در این باره به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: ردصلاحیت باید بر مبنای قانون و ضابطه‌مند باشد نه طبق سلیقه، گرایش سیاسی و انگیزه‌های جناحی و حزبی.

وی افزود: شورای نگهبان جایگاه مهمی در نظام جمهوری اسلامی دارد و باید فراتر از این مسائل، مرّ قانون را دیکته کند.

برخی افراد به دلیل هم‌فکری با حاکمیت در خبرگان تایید می‌شوند نه سواد

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه جمعی که به عنوان خبرگان رهبری کاندیدا و تایید می‌شوند، سطوح مختلفی دارند، تصریح کرد: اگر از نظر سیاسی هم بررسی کنیم، ردصلاحیت کسی که در نظام مسئولیت داشته، آن هم در این سطح و ۸ سال رئیس جمهور کشور، چند دوره نماینده مجلس، جانشین فرمانده جنگ و … بوده و چنین امتیازهایی داشته، هزینه بسیار سنگینی برای نظام دارد.

رد صلاحیت روحانی به‌معنای رد صلاحیت ۸ سال ریاست‌ جمهوری اوست

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی بیان کرد: آقای روحانی بعد از مرحوم هاشمی در جنگ تحمیلی، در مجلس و عرصه‌های مختلف پیش و پس از انقلاب نقش موثری داشته است اما برای عضویت مجلس خبرگان او را صالح ندانستند و از نظر من این ردصلاحیت به معنای ردصلاحیت ۸ سال ریاست جمهوری اوست که خود آقایان تاییدش کرده بودند، رد صلاحیت او به معنای ردصلاحیت مسئولیت‌های پیشین اوست که هرینه‌های زیادی هم در عرصه بین‌المللی دارد و قضاوت بدی در خارج می‌شویم.

اینها چه افرادی هستند که تا از مسئولیت کنار می‌روند صلاحیت از آنها سلب می‌شود؟!

منتجب‌نیا افزود: فرد تا وقتی رئیس جمهور است، حمایت می‌شود اما به مجرد اینکه از ریاست جمهوری کنار می‌رود، ممنوع‌التصویر می‌شود، ردصلاحیت می‌شود و امثالهم؛ اینها چه افرادی هستند که تا از مسئولیت کنار می‌روند صلاحیت از آنها سلب می‌شود؟!

رد صلاحیت روحانی به نظام ضربه می‌زند

این چهره سیاسی تاکید کرد: ردصلاحیت مرحوم هاشمی هزینه سنگینی برای نظام داشت اما عزت و عظمتش بیشتر شد، حالا هم ردصلاحیت آقای روحانی ضربه‌ای به او وارد نمی‌کند و عزت بیشتری نزد مردم پیدا می‌کند اما به نظام و کسانی که ردصلاحیت کردند، ضربه می‌خورد.

منتجب‌نیا یادآور شد: نمی‌دانم این روند تا چه زمان ادامه می‌یابد و این نظام تا کی باید از برخی مسئولان ضرر ببینید و در داخل و خارج مورد خدشه واقع شود.

واکنش جهانگیری به ردصلاحیت حسن روحانی /چگونه کسی که سال‌ها رئیس شورای عالی امنیت ملی بوده و رأی ۲۴ میلیونی از مردم گرفته ردصلاحیت می‌شود؟

اسحاق جهانگیری در واکنش به ردصلاحیت حسن روحانی نوشت: مردم می‌پرسند این چه سازوکاری است که در هر انتخاباتی بسیاری از شخصیت‌ها و مسئولان عالی‌رتبه مثل رؤسای جمهور و .. ردصلاحیت شده یا کنار گذاشته می‌شوند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در یادداشتی نوشت:

میلاد خجسته حضرت علی (ع)، آن نماد عدالت، مبارک باد.

دیروز گفتگویی با دکتر روحانی داشتم. خبر رد صلاحیت او اگرچه دور از پیش‌بینی‌ها نبود، اما امید داشتم در ایام خطیر کنونی چنین نشود. او کسی است که در دوران ریاست‌جمهوری خود زحمات زیادی برای کشور کشید و خطرات بزرگ بین‌المللی را از ایران دور کرد؛ اگرچه به‌دلیل موانع و مشکلاتی نتوانست موفقیت دوره اولش را تکرار کند، اما به دلیل تجربه گران‌بهایی که سال‌ها در مناصب مختلف کسب کرده، سرمایه گرانقدری برای ایران است.اکنون شورای نگهبان باید به این پرسش پاسخ دهد چگونه کسی که سال‌ها دبیر و رئیس شورای عالی امنیت ملی بوده و چند دوره در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی حضور داشته، و ۶ سال پیش هم رأی ۲۴ میلیونی از مردم گرفته، برای انتخابات پیش رو رد صلاحیت می‌شود؟

مردم می‌پرسند این چه سازوکاری است که در هر انتخاباتی بسیاری از شخصیت‌ها و مسئولان عالی‌رتبه مثل رؤسای جمهور و .. ردصلاحیت شده یا کنار گذاشته می‌شوند؟ این چه مصلحتی است که با رد صلاحیت جمع زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس، شرایط برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی نادیده گرفته می‌شود؟ آیا نشانی از توجه به مصالح مردم و منافع ملی در این تصمیمات دیده می‌شود؟

کشور با مسائل پیچیده و دشوار اقتصادی و اجتماعی و سیاسی روبروست و اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی مخاطره‌آمیز است؛ اگر ضربه به امید مردم و کوچک کردن دایره نظام مضاعف کردن تهدیدات باشد، همبستگی ملی و حضور مردم در صحنه باطل السحر مخاطرات است. در همه تصمیمات، باید منافع همه ایرانیان را در نظر داشت چرا که امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند احیای امید و جلب اعتماد مردم هستیم.

انتقاد تند صالحی از رد صلاحیت روحانی

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به ردصلاحیت حسن روحانی توسط شورای نگهبان واکنش نشان داد.

انتقاد تند صالحی از رد صلاحیت روحانی

خبر آنلاین؛  سید عباس صالحی، وزیر ارشاد دولت دوازدهم و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

وقتی از قطار انقلاب افراد و گروه‌ها را پیاده و بلکه پرتاب و بی‌حیثیت می‌کنیم، ساده‌ترین برداشت این است که چرا سوار شویم که چنین سرنوشتی پیدا کنیم؟! و وقتی بر نامداران انقلاب چنین روا می‌داریم، تکلیف این قطار را از آغاز تا پایان تعیین کرده‌ایم!! انقلاب و ایران را به تاراج نسپریم!

حسین شریعتمداری:شورای نگهبان برای انتشار دلایل ردصلاحیت روحانی، منع شرعی و اخلاقی دارد

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: توده‌های عظیم مردم از تائید صلاحیت روحانی برای دور دوم انتخابات متعجب بوده و گلایه داشتند که با توجه به عملکرد و ومواضع آقای روحانی در دور اول ریاست جمهوری، چرا شورای نگهبان برای بار دوم نیز صلاحیت ایشان را تائید کرده است؟!
فارس: حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان در پاسخ به این سوال که درباره بیانیه روحانی بعد از رد صلاحیت نامزدی ایشان برای مجلس خبرگان سئوال کرده بود، گفت: آقای روحانی طی بیانیه‌ای که در اعتراض به رد صلاحیت خود منتشر کرده است به نکاتی اشاره کرده اند که در جای خود قابل بحث و انتقاد جدی است. ایشان از جمله به پنج دوره نماینگی خود در مجلس شورای اسلامی، سه دوره نمایندگی خبرگان، دو دوره ریاست جمهوری و عضویت و ریاست در برخی از  شورا‌های تصمیم گیری نظام اشاره کرده و رد صلاحیت خود را غیر قانونی و با انگیزه‌های سیاسی دانسته اند! که در پاسخ باید گفت: اولاً به فرموده حکیمانه حضرت امام، «میزان حال فعلی افراد است». کم نبوده اند کسانی که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت آن‌ها به مواردی برخورده اند که برایشان تازگی داشته و پیشتر از آن با خبر نبوده اند! و یا افرادی که قبلاً تائید صلاحیت شده بودند، در ادامه حیات سیاسی و عقیدتی خود دست به اقداماتی زده اند که دیگر از صلاحیت لازم برخوردار نبوده و از این روی، رد صلاحیت شده‌اند.

خبرنگار گفت: آقای روحانی در بیانیه خود از شورای نگهبان پرسیده است «اگر نیت جانبدارانه سیاسی ندارید و از ترس رأی‌آوری او دست به کار حذف پیشاپیش نشده‌اید، چرا این دلایل را با مردم در میان نمی‌گذارید؟ شریعتمداری در پاسخ گفت، شورای نگهبان برای حفظ حرمت نامزد‌های رد صلاحیت شده، از اعلام دلایل رد صلاحیت خودداری می‌کند. این یک منع شرعی و اخلاقی است. ضمن آن که شورای نگهبان علاوه بر منع شرعی با منع قانونی نیز روبروست. مدیر مسئول کیهان افزود؛ اما، شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت  نامزد‌ها را درصورت درخواست آن‌ها  به خود نامزد‌ها اعلام می‌کند و انتشار آن از جانب نامزد‌ها منع قانونی نداشته و کاملاق آزاد است؛ بنابراین اگر جناب روحانی آنگونه که در بیانیه مطرح کرده اند، معتقدند رد صلاحیت ایشان با نیت «جانبدارانه سیاسی» بوده است، می‌توانند دلایل رد صلاحیت خود را از شورای نگهبان بخواهند و آن را برای اطلاع و قضاوت عموم منتشر کنند!

مدیر مسئول کیهان اظهار داشت: صرف نظر از دلایل رد صلاحیت ایشان از سوی شورای نگهبان، باید گفت کارنامه آقای روحانی در جریان دو دوره ریاست جمهوری وی پیش روی مردم است و می‌تواند ملاک و معیار خالی از ابهامی درباره میزان صلاحیت ایشان باشد. آقای روحانی بی آن که بفرمایند منظورشان از مردم چه کسانی هستند، ادعا می‌کند که مردم از رد صلاحیت ایشان نگرانند و حال آن که توده‌های عظیم مردم از تائید صلاحیت ایشان برای دور دوم انتخابات متعجب بوده و گلایه داشتند که با توجه به عملکرد و ومواضع آقای روحانی در دور اول ریاست جمهوری، چرا شورای نگهبان برای بار دوم نیز صلاحیت ایشان را تائید کرده است؟!

 واعظی: گمان نمی‌کنند این حذف و طرد حتی به خود آن‌ها هم می‌رسد؟

واعظی با ابراز تأسف نسبت به عدم تائید صلاحیت نامزدی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: این رویه که تمام رؤسای‌جمهور قبلی را با نظام دارای زاویه نشان دهند، به سود چه کسی است؟ آیا گمان نمی‌کنند این حذف و طرد حتی به خود آن‌ها هم می‌رسد؟ کسی که ۱۶ سال نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، دو دوره رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی و سه دوره عضو مجلس خبرگان رهبری و پنج دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده، به کدام ادله صلاحیتش برای انتخابات خبرگان تائید نمی‌شود؟

جماران: محمود واعظی با ابراز تأسف نسبت به عدم تائید صلاحیت نامزدی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: جریان اقلیت که هیچ‌گاه به رأی مردم معتقد و متکی نبوده، با رفتارهای انقلابی‌نما می‌خواهد انقلابیون اصیل را از قطار انقلاب پیاده کند؛ چراکه حضور وفاداران به مکتب امام و رهبری را مانع تحقق برنامه‌های خود برای حذف انتخابات مشارکتی و رقابتی می‌داند.
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم درباره دلایل کاندیداتوری حجت الاسلام و المسلمین روحانی در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: دکتر روحانی سه دوره پیاپی نماینده مجلس خبرگان رهبری بوده و این دوره نیز طبق وظیفه شرعی، ملی و قانونی خود در انتخابات ثبت‌نام کرد. البته رویه انتخاباتی که از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و در سال ۱۴۰۰ به اوج خود رسید، ایشان را به شدت نگران کرده بود. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در برگزاری انتخاباتی رقابتی و مشارکتی و امن و سالم، به سهم خود تلاش کرد تا نقشی در تحقق این منویات ایفا کند.
 روحانی بار دیگر ثبت‌نام کرد تا خود را در معرض رأی مردم قرار دهد
او مصلحت عمومی را بر مصالح شخصی ترجیح داد
وی افزود: کاندیداتوری دکتر روحانی از روز اول مورد انتقاد طیف اقلیت تندرو و جریان ضد انقلاب قرار گرفت. برخی دوستان و مشاوران ایشان نیز نگران بودند که شرکت در این انتخابات که به احتمال زیاد رویه دو انتخابات قبلی در آن تکرار خواهد شد، به صلاحشان نیست. اما دکتر روحانی بار دیگر ثبت‌نام کرد تا خود را در معرض رأی مردم قرار دهد و مصلحت عمومی را بر مصالح شخصی ترجیح داد.
واعظی با اشاره به مواضع روحانی درباره برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی اظهار داشت: دکتر روحانی یار روزهای سخت نظام و انقلاب است. او همیشه در بزنگاه‌های حساس وارد شده تا گره‌گشایی کند. از مذاکرات آتش‌بس تا هسته‌ای، از تیر ۱۳۷۸ تا خرداد ۱۳۹۲؛ هر جا که احساس کرد نیاز به حضور اوست دریغ نکرد و کنج عافیت را برنگزید. ایشان به شدت نگران تضعیف پایه‌های مردمی نظام با رفتار عده‌ای تندرو است که می‌خواهند نهاد انتخابات را تضعیف و بلااثر کنند چون حیات آن‌ها در خاموشی صندوق‌های رأی است.
راهبرد روحانی بازگشت به قانون اساسی و احیای صندوق رأی است
رئیس دفترسیاسی حزب اعتدال و توسعه در ادامه گفت: راهبرد دکتر روحانی بازگشت به قانون اساسی و احیای صندوق رأی است. با شناختی که او از تندروها دارد احساس خطر کرده که نتیجه رفتار آن‌ها دلسردی مردم و کاهش هرچه بیشتر مشارکت در انتخابات خواهد بود. دکتر روحانی این قرائت از انقلاب اسلامی را در تضاد با مبانی امام و مواضع رهبر معظم انقلاب می‌داند و با تحمل هزینه‌های بسیار و تخریب‌های گسترده صحنه انتخابات را خالی نکرد.
وی تصریح کرد: دکتر روحانی پس از ردصلاحیت توسط شورای نگهبان، در بیانیه‌ای باز بر راهبرد خود مبنی بر احیای صندوق رأی و اعتراض کردن با رأی دادن تأکید کرد که نشان‌دهنده اعتقاد راسخ او و دیگر انقلابیون واقعی بر نقش و حضور مردم در صحنه و ایجاد تحول از طریق صندوق رأی است. نامزدی او در انتخابات مجلس خبرگان تلاش برای یادآوری نقش تعیین‌کننده و حیاتی این مجلس برای نظام و کشور است و آنانکه او را ردصلاحیت کرده‌اند باید پاسخ دهند که با کاهش رقابت در این انتخابات، امیدی به افزایش مشارکت و عمل به منویات رهبری معظم انقلاب دارند؟
این رویه که تمام رؤسای‌جمهور قبلی را با نظام دارای زاویه نشان دهند، به سود چه کسی است؟
واعظی گفت: این رویه که تمام رؤسای‌جمهور قبلی را با نظام دارای زاویه نشان دهند، به سود چه کسی است؟ آیا گمان نمی‌کنند این حذف و طرد حتی به خود آن‌ها هم می‌رسد؟ کسی که ۱۶ سال نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، دو دوره رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی و سه دوره عضو مجلس خبرگان رهبری و پنج دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده، به کدام ادله صلاحیتش برای انتخابات خبرگان تائید نمی‌شود؟
واعظی اظهار داشت: چه اتفاقی افتاده که نماینده سه دوره مجلس خبرگان برای ادامه حضور در این مجلس یکباره فاقد صلاحیت تشخیص داده می‌شود؟ آیا مردم می‌پذیرند که دلیل آن غیرسیاسی است؟ آن‌ها می‌دانند ردصلاحیت دکتر روحانی، عزم او را برای تقویت نهاد انتخابات کاهش نخواهد داد. مشروعیت، مقبولیت و قدرت جمهوری اسلامی وابسته به مردم است و طرفداران حقیقی انقلاب و نظام اجازه انحراف از این اصل بنیادین را نخواهند داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.