تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 1:09
کد خبر : 144706

هوش مصنوعی و انقلابی شگفتی ساز در روابط عمومی

هوش مصنوعی و انقلابی شگفتی ساز در روابط عمومی

آرمان شرق-گروه ارتباطات:ما باید این دستاورد را به رسمیت بشناسیم و برای کاربرد آن، خط مشی صحیح و لازم را پی بریزیم؛ هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی. اولین گام در این راه، ارتقای آگاهی و دانش خودمان در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی است.

هوش مصنوعی و انقلابی شگفتی ساز در روابط عمومی

هوشمند سفیدی

 

آرمان امروز : روابط عمومی همواره خود را مدیون فناوری می داند، فناوری هایی که حاصل انقلاب های صنعتی است، جالب آنکه روابط عمومی مدرن، خود محصول و میوه دومین دوره انقلاب صنعتی در حد فاصل انقلاب دوم و سوم یعنی سالهای ۱۸۷۰ تا ۱۹۶۹ است که در سال ۱۹۰۶ رخ می نماید. براین اساس است که با هر دوره از انقلاب صنعتی، زمینه ها و بستر تعالی روابط عمومی، بیشتر فراهم می‌شود، اما آنچه که اهمیت اساسی دارد، وقوف و دقت در این نکته است که انقلاب های صنعتی، خود حاصل انقلاب های فکری و تئوریک بوده است، بنابراین تحول تکنولوژیک روابط عمومی باید متکی بر تحول فکری و تئوریک در این عرصه باشد. به نظر می رسد مرور تئوری های ارتباطی و بعضاً دیدگاه‌های روابط عمومی، در آستانه سال ۲۰۲۴، الگویی از روابط عمومی را پیش روی ما نهاده است که از آن به عنوان الگوی دوسویه همسنگ یاد می شود؛ این نوع مدل از روابط عمومی بیش از سایر مدل های رایج و گاهی منسوخ، ظرفیت استفاده صحیح از فناوری ها را برای رشد و تعالی دارد.

اینک که تلاش های مربوط به خلق و توسعه هوش مصنوعی از سال ۱۹۵۶ به بعد به بار نشسته است، ما می توانیم هوش مصنوعی را مهمترین دستاورد فناوری قرن حاضر توصیف کنیم؛ در این دوره، روابط عمومی این فرصت را یافته است تا با استفاده از این فناوری، عمق و میدان عمل خود را گسترش دهد و بیش از پیش به سمت ترقی و پیشرفت گام بر دارد.

این در حالی است که اگر بپذیریم طی ۶ سال آینده انقلاب صنعتی پنجم که پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۰ اتفاق بیفتد، با ویژگی مهم تلفیق هوش و انسان رخ دهد، آنگاه می توان چنین واقعه‌ای را پیش‌درآمد انقلاب در روابط عمومی دانست. آنچه در این‌جا حائز اهمیت است، توجه به این مفهوم است که کاربرد هوش مصنوعی در روابط‌عمومی به معنای ماشینی کردن کار روابط‌عمومی نیست، بلکه ارتقای درجه و سطح هوشمدی آن است.

امروز، وظیفه دست اندرکاران روابط عمومی، درک چنین واقعیاتی است که می تواند آنان را جلوتر از روندها قرار دهد. اگر بتوان ظرفیت های هوش مصنوعی را برای استفاده در روابط عمومیِ خوب درک کرد، می توان از پیامدهای مثبت آن آگاه شد و زمینه بهره برداری از آن را فراهم کرد؛ اینک باید شمارش معکوس سپردن برخی از فعالیت های ساده روابط عمومی را به هوش مصنوعی آغاز کرد؛ این وضعیت به کارشناسان روابط عمومی کمک خواهد کرد تا آنان بیشتر در مدیریت استراتژیک سازمان یا شرکت خود نقش آفرینی کنند و نقش تخصصی خود را به رخ بکشند. ما باید این دستاورد را به رسمیت بشناسیم و برای کاربرد آن، خط مشی صحیح و لازم را پی بریزیم؛ هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی. اولین گام در این راه، ارتقای آگاهی و دانش خودمان در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی است.

امید است نوزدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی که امروز در تهران برگزار می شود در تحقق این هدف، با همراهی همه دست اندرکاران روابط عمومی، موفق باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.