تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 - 0:52
کد خبر : 146265

همه «ایران» علیه خشونت و ترور

همه «ایران» علیه خشونت و ترور

آرمان شرق-گروه سیاست:سید عطاالله مهاجرانی، حمید رسایی، حسام الدین آشنا، علی اکبر رائفی پور، عباس عبدی، سید یاسر جبرائیلی، موسوی عبدالحمید، محمد جواد ظریف، عبدالله گنجی، پیروز حناچی، میثم مطیعی و دهها نفر از چهره های سیاسی دیگر نیز پیام های تسلیتی را به همین مناسبت منتشر کردند  رویه ای که در بین جامعه هنری نیز به همان شدت و حدت مشاهده می شد.

همه «ایران» علیه خشونت و ترور

«آرمان امروز» واکنش‌ها به حادثه تروریستی کرمان را بررسی می‌کند

 

آرمان امروز- گروه جامعه: حادثه تروریستی کرمان بار دیگر نشان داد که ترور و خشونت تا کجا می تواند بی رحم و خطرناک باشد. ولف، فیلسوف آمریکایی می نویسد: «تروریسم به کار بردن غیر مشروع زور و خشونت برای رسیدن به اهداف خاص است». در فرهنگ علوم سیاسی آمده: «اصطلاحاً به وحشت فوق العاده اطلاق می شود که ناشی از دست زدن به خشونت و قتل به منظور نیل به هدف سیاسی و کسب یا حفظ قدرت است». با این حال پیام ها و واکنش های چهره های مختلف کشورمان به این واکنش نه تنها حکایت از تقبیح خشونت و ترور از سوی همه اقشار جامعه و طیف های سیاسی کشور دارد که مهر تاییدی است بر این نکته که چنین حوادثی برخلاف تصور دشمنان، تا چه حد می تواند باعث انسجام و همدلی و وحدت ملی بین ایرانیان شود.

با این وجود ترور کرمان بار دیگر نشان داد که تا چه حد در مدیریت بحران و بخصوص اطلاع رسانی در مورد آنها باید قوی تر عمل کنیم. از اعلام اخبارهای ضد و نقیض در مورد تعداد شهدا و مجروحان این حادثه تا روایت های مختلف در مورد چگونگی بروز این حادثه. اینکه ابتدا اعلام شد که این حادثه به دست اسرائیل صورت گرفته اما بعدها گفته شد که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است. گرچه زمزمه های تایید نشده ای نیز منتشر شده که براساس آن گویا داعش نیز این اخبار را رد کرده است. در عین حال برخی دیگر از رسانه ها نیز مدعی شده اند که این ترور از داخل یک کشور همسایه برنامه ریزی شده است.

داعش در بیانیه منصوب به وی اعلام کرد: دو نیروی داعش چهارشنبه در یک تجمع بزرگ شیعیان در استان کرمان ۲ عملیات انتحاری انجام دادند. این دو تن توانستند خود را به جمعیتی برسانند که شامل هزاران نفر از شیعیان بود. انتحاری اول کمربند انفجاری خود را در میان جمعیت شیعه منفجر کرد و انتحاری دوم حدود ۲۰ دقیقه بعد از انفجار اول کمربندش را منفجر کرد.

آخرین گزارشها

احمد وحیدی وزیر کشور که به همین منظور به کرمان سفر کرده بود ضمن اعلام تعداد ۸۸ نفری شهدا گفت: از ۸۸ شهیدی که اعلام شده نزدیک ۵۴ نفر از عزیزان ما زن و ۳۴ نفر مرد هستند. حدود ۱۲ نفر شهید از مهاجران افغان داریم. از این تعداد یک تعدادی زیر ۱۰ سال و قریب به ۱۰ نفر زیر ۱۰ سال هستند و حدود ۳۰ نفر زیر ۱۸ سال سن دارند. از اینها تعدادی در گلزار شهدای کرمان دفن می‌شوند.

وزیر کشور درباره شناسایی عوامل تروریستی این حادثه گفت: با توانمندی سیستم‌های اطلاعاتی و دستگاه‌های اطلاعاتی سرنخ‌های خوبی پیدا شد و بخشی از کسانی که در این ماجرا نقش داشتند را دستگیر کردند. معاون امنیتی سیاسی وزیر کشور نیز در همین زمینه گفت: در حادثه تروریستی کرمان افراد مختلفی را سربازان گمنام امام زمان در ۵ شهر و ۵ استان دستگیر کرده اند که این عوامل پشتیبان و مرتبط با این حادثه هستند که در ساعات آینده گزارش مشروح آن توسط دستگاه های امنیتی اعلام می شود. «سید مجید میراحمدی» بیان کرد: باقی مانده اجساد تروریست های خبیث نیز به دست آمده و هر دو تروریست عملیات انتحاری انجام داده اند که بخش هایی از بدن آنها در محل انجام عملیات به دست آمده است. معاون امنیتی، سیاسی وزیر کشور خاطر نشان کرد: درباره مجروحان نکته مهم این است که تعداد انگشت شماری در بخش مراقبت های ویژه متصل به دستگاه هستند و ممکن است تعداد بسیار کمی به تعداد شهدا افزوده شود.

وی بیان کرد: افراد مختلفی را سربازان گمنام امام زمان (عج) در ۵ شهر و ۵ استان دستگیر کرده اند که این عوامل پشتیبان و مرتبط با این حادثه هستند که در ساعات آینده گزارش مشروح آن توسط دستگاه های امنیتی اعلام می شود.

واکنش طیف های مختلف

اما همانطور که گفته شد، این حادثه با واکنش های فراوانی از سوی چهره ها و اقشار مختلف کشور همراه بود. از سران سه قوه تا نمایندگان مجلس و احزاب سیاسی و چهره های مختلف تا سلبریتی ها و ورزشکاران و… که مبین وحدت ملی علیه خشونت و ترور کور بود.  حسن روحانی، رئیس جمهور دولت های یازدهم و دوازدهم در واکنش به این حادثه تاسف بار در توئیتی نوشت: تکرار حوادث ضد امنیتی در قالب حملات تروریستی یا عملیات روانی و خرابکاری عای فنی با هدف مخدوش کردن امنیت جامعه، ایجاد شکاف بین ملت و حاکمیت، بدبینی و القای حس ناامنی و ناکارآمدی بین آحاد ملت صورت می گیرد. سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نیز در پیامی مشابه این حمله را محکوم کرد. در بخشی از این پیام آمده است: این اقدام جنایت کارانه را شدیدا محکوم میکنم و لزوم پیگیری سریع و همه جانبه آن، و شناخت اهداف و علل، و شناسایی و معرفی عوامل وقوع این فاجعه انسانی را از سوی مسئولان و نهاد‌های ذیربط یادآور می‌شوم.

سید عطاالله مهاجرانی، حمید رسایی، حسام الدین آشنا، علی اکبر رائفی پور، عباس عبدی، سید یاسر جبرائیلی، موسوی عبدالحمید، محمد جواد ظریف، عبدالله گنجی، پیروز حناچی، میثم مطیعی و دهها نفر از چهره های سیاسی دیگر نیز پیام های تسلیتی را به همین مناسبت منتشر کردند  رویه ای که در بین جامعه هنری نیز به همان شدت و حدت مشاهده می شد. پس از اعلام خبر شهادت بیش از یک‌صد تن از هموطنان در این حادثه تروریستی و مجروحیت تعداد قابل توجهی از حاضران، جمعی از هنرمندان کشورمان، در شبکه‌های اجتماعی، نسبت به این واقعه واکنش نشان دادند و ضمن اعلام همدردی با مردم ایران و به ویژه اهالی کرمان، ترور و تروریست‌ها را محکوم کردند.

محمد رضا گلزار، رضا توکلی، هومن حاجی عبداللهی، علی ضیا، مریم بحرالعلومی، داریدش فرضیایی، حسین سلیمانی، مازیار میری، حمید گودرزی، لیندا کیایی، ستایش موسوی، مونا کرمی، همایون اسعدیان و دیگر هنرمندان کشورمان  با انتشار پستی در فضای مجازی با خانواد داغدار بزرگ ایران ابراز همدردی کردند.

با این حال ابعاد گسترده این حادثه همچنان ادامه دارد. کمااینکه مسئولان اعلام کرده اند احتمال افزایش شهدا وجود دارد. با این حال تشییع پیکر ۸۸ شهید این حادثه در روز گذشته که با استقبال بی نظیری از سوی مردم همراه بود و مراسم خاکسپاری سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی را تداعی می کرد، بار دیگر مشت محکمی بود بر دهان همه دشمنانی که تصور می کنند اینگونه اقدامات می تواند باعث تفرقه افکنی بین ایرانیان و اقشار مختلف آن باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.