تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 7:55
کد خبر : 147283

هفته داغ انتخاباتی در انتظار مجلس خبرگان

هفته داغ انتخاباتی در انتظار مجلس خبرگان

به گفته ستاد انتخابات کشور، ۵۱۰ داوطلب به‌عنوان کاندیدای مجلس خبرگان ثبت نام کردند تا برای تصاحب ۸۸ کرسی این مجلس برای مدت ۸ سال به رقابت با یکدیگر بپردازند. طبق اعلام شورای نگهبان روز ۴ بهمن ماه جواب بررسی صلاحیت‌ها و نتایج آزمون ورودی اعلام خواهد شد ؛ پس سه روز دیگر با اعلام اسامی تایید شدگان تنور مجلس خبرگان کاملا داغ خواهد شد.

هفته داغ انتخاباتی در انتظار مجلس خبرگان

آرمان امروز، گروه سیاسی: ۱۱ اسفند ماه در کنار انتخابات مجلس شورای اسلامی ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد و باتوجه به اهمیت این انتخابات باید بگوییم که اگر حاشیه‌هایش بیشتر از مجلس شورای اسلامی نباشد کمتر هم نیست. در ادامه این گزارش به لیست‌هایی اشاره خواهیم کرد که می‌توانند باعث جذابیت این انتخابات شود که از جمله‌ آنها می‌توانیم به لیست‌هایی اشاره کنیم که ابراهیم رییسی و حسن روحانی اشاره کنیم. بنابه گفته ستاد انتخابات کشور، ۵۱۰ داوطلب به‌عنوان کاندیدای مجلس خبرگان ثبت نام کردند تا برای تصاحب ۸۸ کرسی این مجلس برای مدت ۸ سال به رقابت با یکدیگر بپردازند. یکی دیگر از موارد مهم این انتخابات نبود آیت‌آلله «احمد جنتی» در میدان رقابت‌ها که به‌نظر چالشی برای ریاست جدید این شورا به‌وجود خواهد آمد. در این مورد باید اضافه کنیم که طبق اعلام شورای نگهبان روز ۴ بهمن ماه جواب بررسی صلاحیت‌ها و نتایج آزمون ورودی اعلام خواهد شد.

 

کنارهگیری «آیتالله جنتی»

یکی از تفاوت‌های این دوره، غیبت رییس پرسابقه مجلس خبرگان رهبری است. در خبرها آمده است «آیت‌الله احمد جنتی» پس از چندین سال ریاست در انتخابات خبرگان ثبت نام نکرده تا مسئله انتخاب یک رییس جدید برای این مجلس، به مهمترین سوال این دوره انتخابات بدل شود. این خبر از سوی یکی از نزدیکان آیت‌الله جنتی تایید شد، اما از دلیل عدم نامزدی رئیس مجلس خبرگان در این دوره انتخابات اطلاعی در دست نیست. باتوجه به کناره‌گیری احمد جنتی از رقابت‌ها برای جانشینی او گزینه‌هایی همانند «ابراهیم رئیسی»، «صادق آملی‌لاریجانی»، «حسینی بوشهری»، «احمد خاتمی» و «محسن اراکی» مطرح شده است. به‌دلیل اینکه موضوعات انتخاباتی را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم امکان آن وجود دارد که فرد دیگر به‌غیر از این نفراتی که به آنها اشاره کردیم در راس مجلس خبرگان حضور داشته باشد گزینه‌ای مانند «حسن روحانی» که با لیست متفاوتی وارد میدان خواهد شد.

 

مجلس خبرگان جوانتر میشود؟

همواره یکی از انتقادهایی که به مجلس خبرگان می‌شد سن بالای شرکت کنندگان در این انتخابات بود ولی با این وجود گویا در این دوره درصد افراد جوانی که برای حضور ثبت‌نام کرده‌اند بیش از سایر رده‌های سنی است. آماری که به‌تازکی منتشر شده است نشان می‌دهد داوطلبان ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۴ درصد ، ۵۰ تا ۶۰ سال ۳۰ درصد، ۶۰ تا ۷۰ سال ۲۶ درصد و بالای ۷۰ سال ۱۰ درصد را تشکیل می‌دهند.

 

۳ لیست حاضر در رقابتها

«لیست ۱۶ نفره حسن روحانی»، «لیست جهادگران ایران اسلامی» و البته لیست جامعیتن» سه لیستی هستند که تا اینجای کار برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی اعلام حضور کرده‌اند.

«وهاب عزیزی»، دبیرکل جهادگران ایران اسلامی گفت: «ما تصمیم داریم برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در تهران یک لیست با سرلیستی آیت الله اعرافی معرفی کنیم و در دیگر استان‌ها نیز با شناسایی افراد اصلح ولایت مدار از آنها حمایت رسانه‌ای و ستادی داشته باشیم.»

«اسدالله بادامچیان» که ۱۹ دی ماه با حکم آیت الله حسینی بوشهری به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات خبرگان در جامعه مدرسین منصوب شد، درباره اینکه فهرست جامعه مدرسین برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان چه زمانی نهایی می شود؟ گفت: «زمانی که نتایج بررسی‌ها و امتحان داوطلبان اعلام شود، این فهرست نهایی می‌شود.»

«محمدباقر نوبخت»، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سوالی در مورد تحرکات انتخاباتی حسن روحانی گفت: «بله چند دوره بودند به همین جهت ثبت نام کردند در آنجا هم عمده محور بحث همین بود. لیستی هم که ایشان گفتند لیست خبرگان است. خوب ایشان الان از تهران آمدند و تهران هم اگر اشتباه نکنم حدود ۱۶ نفر است و ایشان هم در تلاش هستند که ۱۶ نفر را آماده کنند و یک لیستی بدهند.»

حوزههای انتخباتی با یک نامزد؟

یکی از چالش‌هایی که در مورد انتخابات خبرگان مطرح می‌شود حضور تنها یک نامزد در میدان رقابت‌ها است که می‌تواند بدون حضور رقیب وار مجلس خبرگان شود. این موضوع یکی از چالش‌هایی است که می‌تواند به عدالت انتخاباتی صدمه بزند. به‌نظر نوع بررسی صلاحیت‌ها و چینش نامزدها در این مورد به تغییراتی نیاز دارد.

 

تلاش برای ردصلاحیت روحانی

«هادی طحان‌نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره طرح اظهاراتی از سوی افرادی نظیر «رحیم پور‌ازغدی» درباره رد صلاحیت «حسن روحانی» در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: «فعلا ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری انجام شده است و بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات نیز در صلاحیت فقهای این شورا است و هنوز وارد بررسی صلاحیت‌های این مجلس نشده‌ایم.»

انگیزهای برای حضور در مجلس خبرگان  نیست

«جواد آرین‌منش»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا همواره انتخابات مجلس خبرگان تحت شعاع انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد و شهروندان استقبال کمتری از آن می‌کنند، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «در اولین دوره شورای نگهبان قوانینی را برای انتخاب چهره‌های مجلس خبرگان تصویب کرد ولی بعد از آن همه آیین نامه‌های داخلی، قوانین و … بر عهده خودشان است. در واقع اعضای این شورا روند انتخابات را خودشان تعیین می‌کنند حالا هم که ستادهای برگزاری جدا شده‌اند. به این موضوع دقت داشته باشید که چون لیست‌های انتخاباتی مربوط به این رویداد توسط «حوزه‌های علمیه» منتشر می‌شود، شهروندان احساس می‌کنند فردی که قرار است وارد این مجلس شود از پیش انتخاب شده است. به‌همین دلیل سطح مشارکت در آن بسیار پایین است. به این موضوع هم اشاره کنیم که چون در بین شهروندان نیازی به تغییرات در مقام رهبری دیده نمی‌شود، انگیزه‌ای هم برای شرکت در این انتخاب وجود ندارد.» این چهره اصولگرا در همین مورد و با اشاره به وظایف مجلس خبرگان ادامه می‌دهد: «برابر «اصل ۱۰۹» قانون اساسی وظیفه مجلس خبرگان، بررسی وضعیت سلامتی، علمی، عملی و … رهبری است و چون این موضوع جزو مطالبات محسوب نمی‌شود باید بگوییم که برای شهروندان هم انگیزه‌ای در جهت دنبال‌ کردن خبرهای آن مشاهده نمی‌شود. البته این موضوع را هم اضافه کنیم که به همین دلیل است که اعضای مجلس خبرگان تحرکات کمتری از خود در امور سیاسی نشان می‌دهند ولی اینطور نیست که آنان بیکار باشند. باتوجه به اینکه فعالیت‌ آنها برای مردم جذابیت ندارد ولی برای اینکه در مورد اهمیت این مجلس شفاف‌سازی شود رسانه‌ها بیشتر باید به‌ آن بپردازند زیرا مسوولیتی که بر عهده آنها است بیش از هرچیز برای آینده ایران اهمیت دارد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.