تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 21:46
کد خبر : 109026

نگاه ها خیره به وین؛ آغاز شمارش معکوس برای توافق/ احیای برجام را باور کنیم؟

نگاه ها خیره به وین؛ آغاز شمارش معکوس برای توافق/ احیای برجام را باور کنیم؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:«در راه وین هستم تا بر اساس متن (بورل) هماهنگ کننده که در ۲۰ ژوئیه ارائه شده است، در مورد احیای برجام گفتگو کنم.» نگاه ها خیره به وین؛ آغاز شمارش معکوس برای توافق/ احیای برجام را باور کنیم؟ برای گفتگو درمورد احیای برجام در راه وین هستم مورا نوشت: «در راه

آرمان شرق-گروه بین الملل:«در راه وین هستم تا بر اساس متن (بورل) هماهنگ کننده که در ۲۰ ژوئیه ارائه شده است، در مورد احیای برجام گفتگو کنم.»

نگاه ها خیره به وین؛ آغاز شمارش معکوس برای توافق/ احیای برجام را باور کنیم؟

برای گفتگو درمورد احیای برجام در راه وین هستم

مورا نوشت: «در راه وین هستم تا بر اساس متن (بورل) هماهنگ کننده که در ۲۰ ژوئیه ارائه شده است، در مورد احیای برجام گفتگو کنم.»
انریکه مورا معاون هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام از دور جدیدی از گفتگوها در وین خبر داد.

به گزارش «انتخاب»؛ مورا نوشت: «در راه وین هستم تا بر اساس متن (بورل) هماهنگ کننده که در ۲۰ ژوئیه ارائه شده است، در مورد احیای برجام گفتگو کنم.»

وی افزود: «از مقامات اتریشی نهایت تشکر را دارم.»

در آستانه ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین از روز پنجشنبه، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در گزارشی توضیحاتی را در خصوص این دور از مذاکرات ارائه کرد. این نشریه به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا در آخرین تلاش برای نجات توافق هسته‌ای، همه مذاکره‌کنندگان را برای از سرگیری غیرمنتظره و ناگهانی مذاکرات در روز پنجشنبه جمع می‌کند.

در آستانه ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین از روز پنجشنبه، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در گزارشی توضیحاتی را در خصوص این دور از مذاکرات ارائه کرد.

این نشریه به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا در آخرین تلاش برای نجات توافق هسته‌ای، همه مذاکره‌کنندگان را برای از سرگیری غیرمنتظره و ناگهانی مذاکرات در روز پنجشنبه جمع می‌کند.

طبق این گزارش، دیپلمات‌هایی از ایالات متحده، ایران، چین، روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه و همچنین اتحادیه اروپا به عنوان میانجی به دلیل عدم مذاکره مستقیم ایران با آمریکا حضور خواهند داشت. پیش‌تر، «انریکه مورا» مقام ارشد اتحادیه اروپا که مذاکرات را هماهنگ می‌کند، در توییتر ازسرگیری مذاکرات را تایید کرد.

به گزارش این رسانه، هنوز مشخص نیست مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و جلسات عمدتاً در هتل مجلل کوبورگ برگزار خواهد شد. به نوشته پولیتیکو، آماده‌سازی برای نصب مجدد چادر رسانه‌ای در خارج از هتل نیز از امروز آغاز می‌شود.

طبق این گزارش، «منابع آگاه از مذاکرات انتظارات را کم جلوه دادند و هشدار دادند که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا مذاکرات موفق خواهد بود یا خیر. هنوز تعدادی از اختلافات باقی مانده که باید حل و فصل شود و مشخص نیست که آیا ایران موضع خود را پس از شکست دور قبلی مذاکرات در ماه مارس تغییر داده یا خیر».

با این حال به ادعای این نشریه، پیش‌نویس نقشه راه در مورد چگونگی دستیابی به توافق اساساً از اوایل سال جاری آماده شده است. به گزارش پولیتیکو، موضع ایران در مورد آخرین متن اتحادیه اروپا مشخص نیست. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیراً گفت که ایران آماده است تا در وین جزئیات بیشتر را مورد بحث قرار دهد که به تحلیل این نشریه، نشان می‌دهد تهران همچنان از پیش‌نویس اخیر راضی نیست.

طبق این گزارش، یکی از موضوعات حل نشده مربوط به وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های مختلف در ایران است. همچنین هنوز سوالاتی در مورد دامنه رفع تحریم‌ها و همچنین درخواست‌های ایران برای تضمین عدم خروج آمریکا از توافق در دولت جدید این کشور وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: در هفته‌های اخیر نگرانی‌های فزاینده‌ای در میان دیپلمات‌های غربی وجود داشته که انتخابات میان‌دوره‌ای آتی آمریکا قدرت بیشتری را به جمهوری‌خواهان ضد توافق خواهد داد، به این معنی که ممکن است پنجره سیاسی برای حل‌وفصل بسته شود

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده ایران به وین جهت ادامه مذاکرات برای احیای برجام خبر داد. به گفته وی، در این دور از گفتگو‌ها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده ایران به وین جهت ادامه مذاکرات برای احیای برجام خبر داد.

به گزارش انتخاب، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در چارچوب سیاست احیای برجام، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر عازم وین خواهد شد.

به گفته کنعانی، در این دور از گفت‌وگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم کنند.

پیش از این انریکه مورا در توئیتی اعلام کرده بود که در مسیر وین است.

 اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی: ما با انتظارات کم به وین برمی‌گردیم

وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد ایالات متحده و ایران مذاکرات غیرمستقیم در مورد احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را پنجشنبه (چهارم اوت) در وین از سر خواهند گرفت.

به ادعای این گزارش، مقامات آمریکایی نگران هستند که توافق هسته‌ای در آستانه بی‌ربط شدن است، زیرا ایران اقداماتی را برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود و محدود کردن کار بازرسان آژانس اتمی انجام داده است.

به نوشته آکسیوس، این مقام آمریکایی ضمن بیان این که «ما با انتظارات کم به وین برمی‌گردیم»، مدعی شد «اما با حسن نیت تلاش خواهیم کرد».

وی همچنین با بیان اینکه «همه می‌دانند توافق باید چه شکلی داشته باشند»، مدعی شد که لازم است برای حصول توافق، ایران مطالبات در خصوص موضوعاتی که خارج از حیطه برجام هستند (مانند بازرسی‌های آژانس و خروج سپاه از فهرست FTO) را کنار بگذارد.

رابرت مالی: انتظاراتمان محدود است

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین در توئیتی نوشت:  آماده سفر به وین برای گفت‌وگو بر مبنای متن جوزپ بورل هستم.

وی افزود: انتظاراتمان محدود است اما ایالات متحده از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و آماده انجام تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت برای رسیدن به توافق است. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه نوشت: در مدت کوتاهی مشخص خواهد شد که ایران هم همین آمادگی را دارد یا خیر.

در ۲۴ ساعت آینده هم می توانیم توافق کنیم اگر…

محمود عباس زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا، گفت: دور از انتظار نیست بعد از تعطیلات مذاکرات از سرگرفته شود و احتمال توافق نیز بستگی به این دارد چه توافقی انجام شود.

عباس زاده مشکینی گفت: اگر حاضر باشند امتیاز بدهند و امتیاز بگیرند توافق می شود اما اگر تصمیم بگیرند امتیاز ندهند و امتیاز بگیرند، توافق نمی شود.

محمود عباس زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا، گفت: دور از انتظار نیست بعد از تعطیلات مذاکرات از سرگرفته شود و احتمال توافق نیز بستگی به این دارد چه توافقی انجام شود.

او ادامه داد: ما دنبال توافق خوب هستیم آنها هم در مقابل توافق خوب که بخواهند به جمهوری اسلامی ایران امتیاز دهند مقاومت می کنند. ما مقاومت می کنیم امتیاز یکطرفه ندهیم.

وی افزود: من اعتقاد دارم ما باید خوب بازی کنیم. اینکه مدام بگویم مذاکرات انجام می شود ادبیات کارشناسی نیست ما باید وضعیت موجود و مزیت ویژه خودمان را بشناسیم و برگه های خودمان را قدر بنهیم و از این برگه ها برای امتیاز گرفتن استفاده کنیم، چراکه بدون امتیاز گرفتن نباید توافق کنیم اصل بر این است که امتیاز بگیریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی: در 24 ساعت آینده هم می توانیم توافق کنیم اگر...

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: غربی ها بیش از ما به توافق ومذاکره نیاز دارند همانطور که برای وین پیشقدم شدند اینجا هم پیشقدم می شوند. ما نیز مذاکره و توافق را بر راه های دیگر ترجیح می دهیم. جمهوری اسلامی ایران هم حسن نیت و هم جدیت دارد و اگر طرف مقابل هم این حسن نیت و جدیت را داشته باشد به نتیجه می رسیم.

عباس زاده مشکینی ادامه داد: اگر طرفهای مقابل حسن نیت داشته باشند ما در همین ۲۴ساعت آینده هم می توانیم توافق کنیم. وی تاکید کرد: اگر حاضر باشند امتیاز بدهند و امتیاز بگیرند توافق می شود اما اگر تصمیم بگیرند امتیاز ندهند و امتیاز بگیرند، توافق نمی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد اینکه شرایط می گوید توافق می شود یا نه؟،گفت: شرایط می گوید آنها نیاز به توافق دارند و امتیاز می دهند و مجبورند امتیاز بدهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.