تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مهر 1401 - 8:12
کد خبر : 113975

مجوز رهبری انقلاب برای «اصلاحات» ؛ فرصتی برای تامین خواسته‌های ملت

مجوز رهبری انقلاب برای «اصلاحات» ؛ فرصتی برای تامین خواسته‌های ملت

آرمان شرق-گروه سیاست:به‌نظر می‌آید در زمینه‌های «آزادی‌های اجتماعی»، «ایجاد زمینه عدالت»، «فضای امن روانی» و … نیاز به تجدید نظر و اصلاحات داریم. اصلاح ساختار به‌نوعی یک ضرورت برای جامعه محسوب می‌شود و امیدواریم که ابراهیم رییسی به عنوان رییس قوه اجرایی بتواند این اصلاحات را به‌خوبی انجام دهد و در این اقدام از همه ظرفیت‌های احزاب، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، نخبگان و … استفاده کنند

آرمان شرق-گروه سیاست:به‌نظر می‌آید در زمینه‌های «آزادی‌های اجتماعی»، «ایجاد زمینه عدالت»، «فضای امن روانی» و … نیاز به تجدید نظر و اصلاحات داریم. اصلاح ساختار به‌نوعی یک ضرورت برای جامعه محسوب می‌شود و امیدواریم که ابراهیم رییسی به عنوان رییس قوه اجرایی بتواند این اصلاحات را به‌خوبی انجام دهد و در این اقدام از همه ظرفیت‌‎های احزاب، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، نخبگان و … استفاده کنند

مجوز رهبری انقلاب برای «اصلاحات» ؛ فرصتی برای تامین خواسته‌های ملت

روزنامه آرمان امروزنوشت: «اصلاحات» یکی از لازمه‌های پویایی و توسعه یافتگی جوامع است و هربار که حاکمیت در مورد قوانین و ساختارهایی که به‌نوعی جامعه خواستار تغییر در آن‌ها، دست به اصلاحاتی می‌زند باعث کاهش فاصله مردم-دولت و پویایی خود در راستای خواسته‌های شهروندان شده است. مانند آنچه در مورد ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مشاهده کردیم و یا زمزمه‌هایی که در مورد تغییر قانون انتخابات به گوش می‌رسد و … . اصلاحات در جامعه ما همواره به کندی پیش رفته است. حال با بروز اعتراضات و ناآرامی‌های هفته‌های اخیر به‌نظر می‌آید حاکمیت تصمیم گرفته تا در بسیاری از سیاست‌ها و قوانین کلی نظام اصلاحات و تغییراتی ایجاد کند. «ابراهیم رئیسی»، رییس جمهور در مراسم افتتاح نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «باید به حقایق کشور احاطه داشت تا تشخیص مصلحت کشور متقن تهیه شود. مسئولیت مجمع از این جهت خطیر می‌دانم. نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام اهمیت دارد. رهبری تاکید دارند این نظارت‌ها باید انجام شود. رهبری اجازه داده‌اند در صورت نیاز، سیاست‌های کلی اصلاح شود تا این سیاست‌ها به درستی اجرا شود. تنقیح سیاست‌ها مورد تاکید رهبری است.»
در مقاطع مختلف به‌ویژه هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم که بسیاری از مسئولان و فعالان سیاسی و … خواستار تغییر در برخی سیاست‌ها شدند. باتوجه به تغییر سبک زندگی شهروندان و تاکید مسئولان به رعایت برخی قوانین، فاصله‌ای بین مردم و نگاه دولت ایجاد شده است، این فاصله نشان می‌دهد به اصلاحاتی نیاز داریم، تا بتوان همچنان به پویای جامعه امیدوار بود. به‌غیر از موضوعات مربوط به آزادی‌های اجتماعی به نظر در سایر ساختارها مانند «سیاست‌خارجی»، «اقتصادی»، «روابط اجتماعی جامعه»، «مناسبات اداری»، «گسترش عدالت» و … هم نیاز به اصلاحات و تغییراتی وجود دارد. در ادامه با کارشناسان و فعالان سیاسی در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.
مسئولان با شجاعت دست به اصلاحات بزنند
دکتر «امیردبیری‌مهر»، جامعه شناس سیاسی در پاسخ به این سوال که چه موضوعاتی در قالب سیاست‌های کلی نظام لازم به تغییر اصلاحات دارند که رییس جمهور با دستور رهبر انقلاب چنین موضوعی را مطرح کرده است، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «قوانینی که در قالب سیاست‌های کلی نظام در یک دهه قبل مطرح شده است از نظر ساختاری کیفیت بالایی دارند و محصول فکر و پژوهش نخبگان دانشگاهی و سیاسی بوده است. آنچه از این حرف رییس جمهور می‌توانیم برداشت کنیم در مورد «سیاست‌های اعمالی» است که باید در مورد آنها تجدید نظر صورت بگیرد. مانند «گشت امنیت اخلاقی» که نه‌تنها شهروندان بلکه بسیاری از سیاستمدارن هم خواستار تغییرات اساسی در این مورد به‌خصوص هستند.»
او که در تنظیم سیاست‌های کلی نظام در حوزه امنیتی و مواد مخدر حضور داشته است، در همین مورد ادامه می‌دهد: «در مورد «سیاست‌های اعلامی» بحثی که مطرح می‌شود عدم اجرایی شدن آن‌ها است. با توجه به کیفیت بالایی که این سیاست‌ها دارند ولی می‌بینیم که در بحث اجرایی دچار چالش‌هایی هستیم که نیاز است همه قوا در این مورد اقدامات شفافی انجام دهند. اما در مورد قوانین اعمالی انتقادات زیادی در نوع اجرای آن‌ها وجود دارد که شهروندان همواره خواستار تغییراتی در این موارد هستند. مردم ایران در سال‌های اخیر در سبک زندگی تغییراتی زیادی را اعمال کرده‌اند که حالا معتقدند حاکمیت باید به این نیازها پاسخ دهد و گام به گام با خواسته‌های آنها جلو برود. این اصلاح ساختارها باید در روند بهبود وضعیت شهروندان و سبک زندگی آنها باشد. ما در سیاست‌های اعمالی و اعلامی با دو رویکرد متفاوت روبه‌رو هستیم. به‌عنوان مثال در زمینه سیاست امور خارجه، نگاه سیاست‌های کلی نظام این است که باید با جهان در تعامل باشیم و بتوانیم روابط خوبی ایجاد کنیم ولی آیا سیاست خارجه کنونی ما در همین راستا قرار دارد؟ اصلاح ساختارها اگر در همین روند باشد می‌تواند تاثیر مثبتی در بهبود روابط دولت و مردم به وجود بیاورد در غیر این صورت همچنان بااین چالش‌ها روبه‌رو خواهیم بود.» این جامعه شناس سیاسی در مورد اصلاحات سیاست‌های کلی نظام اضافه می‌کند: «هر سه قوه مسئولیت دارند که در این اصلاحات شرکت کنند. بیش از سایر قوه‌ها این مجلس شورای اسلامی است که باید در مورد قوانینی که بر روی یکدیگر انباشته شده است اصلاحاتی انجام شود. در ایران شواری عالی‌هایی مانند انقلاب فرهنگی، فضای مجازی و … داریم که نه‌تنها نتوانستند در برخی موضوعات موفق باشند بلکه برخی سیاست‌های آنها شکست خورده است که نیاز داریم برای بازبینی این نوع موضوعات اصلاحات گسترده‌ای داشته باشیم به خصوص در موضوعات اجتماعی که مورد اعتراض شهروندان قرار دارد.» دبیری مهر با انتقاد از شرایط کنونی کشور می‌گوید: «در کشور مقررات و قوانیی داریم که مسئولان و مقامات باید با شجاعت بیایند و اعلام کنند که این مصوبات منسوخ شده است و با استفاده از نخبگان وطن‌پرست و مجرب راهی برای اصلاح‌ آنها پیدا کنیم. بر کسی پوشیده نیست که در خصوص موضوعات اجرایی با مشکل روبه‌رو هستیم و هرجایی را که نگاه کنیم کاستی‌هایی وجود دارد. برای داشتن چشم انداز مناسب به آینده، تنها راه حل اصلاح ساختارهای کنونی در زمینه اجرای قوانین است.»
نظام لزوم اصلاحات را درک کرده است
«محمدجواد حق‌شناس»، فعال سیاسی و عضو پیشین شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی چه نیازی به اصلاحات در سختارهای کلی نظام است، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «آنچه در چند هفته اخیر رخ‌داد نشان می‌دهد که شهروندان خواستار اصلاحات در ساختارهای کنونی نظام هستند و حاکمیت این موضوع را به درستی درک کرده است. با این دستور رهبری به رییس جمهور باید بگوییم که اولین موضوعی که باید به آن توجه کنند شکاف عمیقی است که بین شهروندان و مسئولان به وجود آمده است. این شکاف در طی ادوار گذشته رخ‌داده است که اگر در همان زمان به اصلاحات تن داده بودند اکنون به چنین فاصله‌ای بین حاکمیت و مردم دچار نمی‌شدیم. به‌نظر اکنون زمانی است که حاکمان و آنهایی که به‌نوعی جزو مسئولان اجرایی کشور محسوب می‌شوند با توجه به خواسته‌های شهروندان اصلاحات را انجام دهند.» این فعال سیاسی با تاکید بر اصلاحاتی که نیاز است شهروندان را راضی کند، اضافه می‌کند: «دیگر زمان آن گذشته است که بخواهیم بگوییم اصلاحات را باید اصولگرایان انجام دهند یا نیروهای اصلاح‌طلب. توجه داشه باشید که در شرایط کنونی جامعه به راحتی شعارها و وعده‌های سیاسی را نمی‌پذیرند و به صدا و سیما هم توجهی نمی‌کنند. در این وضعیت جذب نظر شهروندانی که معترض محسوب می‌شوند سخت است. اگر این اصلاحاتی که در موردش صحبت می‌کنند به هر نوع نتواند پاسخی به اعتراض شهروندان باشد، بی‌شک نافرمانی مدنی ادامه خواهد داشت. به‌نظر من در همه ساختارها نیاز به اصلاح داریم. چه در زمینه‌های داخلی و چه در سیاست خارجه، همانطوری که گفتم حاکمیت باید فضایی را ایجاد کند تا بتواند با مردم گفت‌وگو کند و با این فاصله‌ای که شاهدش هستیم این اصلاحات باید مطابق با خواسته‌های شهروندان باشد. دولت، مجلس و … تا زمانی مشروعیت دارند که بتوانند خواست شهروندان را باتوجه به مطالباتی که دارد اجرایی کنند نه اینکه هرچیزی که با نظر خودشان و با نگاه خودشان سازگاری دارد را به ملت دیکته کنند.»
اصلاح ساختار احزاب باید در اولویت دولت باشد
«ابوالقاسم رئوفیان»، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب اسلامی ایران در مورد نیاز کنونی جامعه به اصلاح سیاست‌های کلی نظام که رییس جمهور در دستور کار خود قرار داده است، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «رهبر معظم انقلاب همواره به کلید واژه‌هایی مانند آزادی، استقلال، عدالت، تمامیت عرضی و … حساس هستند و در این شرایط کشور بهترین زمان را برای اصلاحات در ساختارهای کلی نظام انتخاب کرده‌اند. باتوجه به وضعیت کنونی و رخ‌دادهای شهریورماه و مهرماه و تجمعاتی که شکل گرفت، تصمیم گرفتند که حاکمیت ایران باید تغییراتی به چهره خود ببیند. این نشان می‌دهد قوانین و سیاست‌های کنونی نیاز به بازبینی و اصلاح دارند و در ادامه رییس‌جمهور، رییس قوه قضاییه و البته رییس مجلس شورای اسلامی باید در این مورد همه تلاش خود را بکنند تا اصلاحات در روند بهبود شرایط کشور و با نگاه به مردم انجام شود.»
این فعال سیاسی با اشاره به اعتراضات ماه‌های اخیر ادامه می‌دهند: «باتوجه به رخ‌دادهای اخیر و ناامنی‌هایی که به وجود آمد و شرایط را برای سوءاستفاده دشمنان مهیا کرد، به‌نظر می‌آید در زمینه‌های «آزادی‌های اجتماعی»، «ایجاد زمینه عدالت»، «فضای امن روانی» و … نیاز به تجدید نظر و اصلاحات داریم. اصلاح ساختار به‌نوعی یک ضرورت برای جامعه محسوب می‌شود و امیدواریم که ابراهیم رییسی به عنوان رییس قوه اجرایی بتواند این اصلاحات را به‌خوبی انجام دهد و در این اقدام از همه ظرفیت‌‎های احزاب، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، نخبگان و … استفاده کنند و این موضوع را تنها به یک جناح سیاسی و مذهبی واگذار نکند.» دبیرکل حزب اسلامی ایران با تاکید بر تغییر نگاه به احزاب که به‌نوعی پل ارتباطی مسئولان و مردم محسوب می‌شوند می‌گوید: «متاسفانه باتوجه به اینکه قانون اساسی با شفافیت به نقش احزاب در نقش گرفتن جامعه اشاره شده است ولی همواره در دولت‌ها مورد بی‌مهره قرار گرفته‌اند. در دولت سیزدهم هم این نادیده‌گیری و ترد کردن احزاب ادامه دارد. قوانین مربوط به احزاب هم باید در این اصلاحات ساختاری نمود پیدا کند. در این زمینه با خلاء روبه‌رو هستیم که باعث افزایش فاصله دولت و مردم شده است. اگر حاکمیت و دولت می‌خواهند مشکلات ساختاری کشور را اصلاح کنند در اولین قدم باید به احزاب اجازه حرکت در کشور را بدهند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.