تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 7:07
کد خبر : 139978

قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است؟

قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:پس از ۹ ماه عدم ارائه آمار در بخش مسکن از سوی بانک مرکزی، حالا به یکباره آمار شهریورماه را ارائه می دهند که بر اساس آن قیمت مسکن کاهش داشته است. اما بدون داشتن آمار نه ماه قبلی چگونه می توان گفت که قیمت کاهش داشته و با چه چیزی مقایسه شده است؟ آنچه شواهد میدانی نشان می دهد این است که قیمت ها کاهش نداشته است و اتفاق خاصی رخ نداده است.

قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است؟

محمود اولاد؛ اقتصاددان در گفت و گو با روزنامه آرمان امروز گفت : طی روزهای گذشته شاهد ارائه آماری از سوی دولت درباره کاهش قیمت مسکن بوده ایم. بر اساس آمار ارایه شده از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در ۱۸ روز شهریورماه در مقایسه با ۱۹ روز ماه قبل در مناطق شهری تهران ۳.۳ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، رشد بخش ساختمان در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ معادل منفی ۱.۹، در شش ماهه اول ۱۴۰۱ معادل منفی ۰.۶ ، در ۹ ماهه ۱۴۰۱ معادل منفی ۱.۸ و در سال ۱۴۰۱ معادل منفی ۲.۳ ثبت شده است. این آمار در ۳ ماهه نخست امسال به مثبت ۴.۷ رسیده است. اما آیا این آمار درست است؟

وی افزود:پس از ۹ ماه عدم ارائه آمار در بخش مسکن از سوی بانک مرکزی، حالا به یکباره آمار شهریورماه را ارائه می دهند که بر اساس آن قیمت مسکن کاهش داشته است. اما بدون داشتن آمار نه ماه قبلی چگونه می توان گفت که قیمت کاهش داشته و با چه چیزی مقایسه شده است؟ آنچه شواهد میدانی نشان می دهد این است که قیمت ها کاهش نداشته است و اتفاق خاصی رخ نداده است. اما موضوع اصلی درباره وضعیت مسکن، وجود رکود شدید در این حوزه است. در دوره رکود تعداد معاملات کاهش پیدا می کند و میانگین گیری دقیق نمی توان داشت. برای مثال، اگر معاملات شما ماهی ۶ هزار بوده و در دوره رکود به هزار رسیده است، معاملات متفاوت خواهد بود و بیشتر در مناطق پایین و خانه های کلنگیانجام می شود. بدین ترتیب شما نمی توانید میانگین نرمالی داشته باشید.

در شرایط رکود هم خریدار نگران است که قیمتی که خریداری می کند باز هم کاهش چیدا نکند و هم فروشنده نکران از دست دادن سرمایه خود است. در چنین شرایطی اندک معاملات نیز از روی ناچاری است و موقعی انجام می شود که قیمت بسیار پایین تر از متوسط بازار باشد. این کاهش قیمت پایدار نخواهد بود و بروز رکود بسیار خطرناک است، چون با بازگشت رونق شاهد افزایش مجدد قیمت ها خواهیم بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.