تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مهر 1401 - 12:16
کد خبر : 114893

«شاهد ۱۳۶»؛ معمای جدید تنش میان ایران و غرب

«شاهد ۱۳۶»؛ معمای جدید تنش میان ایران و غرب

آرمان شرق-گروه سیاست:با وجود ادعا‌های گسترده مقام‌ها و رسانه‌های غربی مبنی بر فروش و ارسال پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ ایران به روسیه و استفاده از آن‌ها در جنگ علیه دولت اوکراین، مقام‌های سیاسی کشورمان بار‌ها این ادعا را رد کرده‌اند.

آرمان شرق-گروه سیاست:با وجود ادعا‌های گسترده مقام‌ها و رسانه‌های غربی مبنی بر فروش و ارسال پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ ایران به روسیه و استفاده از آن‌ها در جنگ علیه دولت اوکراین، مقام‌های سیاسی کشورمان بار‌ها این ادعا را رد کرده‌‎اند. در جدیدترین واکنش نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای ارسال تسلیحات و پهپاد نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین، این ادعا‌ها را فاقد صحت دانست.

«شاهد ۱۳۶»؛ معمای جدید تنش میان ایران و غرب

طرح ادعای ارسال تسلیحات از سوی ایران برای حمایت نظامی از روس‌ها موضوعی است که می‌تواند تبعاتی جدی را بر آینده مناسبات ایران و غرب به همراه داشته باشد. حتی برخی از ناظران سیاسی بر این باور هستند که این موضوع می‌تواند تاثیری عمیق را بر آینده مذاکرات برجام برجای بگذارد. همین امر واکنش‌های را در سطح داخلی نسبت به هر گونه ورود ایران به جنگ اوکراین به همراه داشته است

 در چند وقت اخیر، با رمز پهپاد‌های شاهد ۱۳۶، موجی گسترده از تبلیغات سیاسی و رسانه‌ای برای کشیدن پای ایران به میانه جنگ اوکراین به جریان افتاده است. مقامات دولت اوکراین، سیاست‌مداران اروپایی و آمریکایی و در جدیدترین موج، رسانه‌های غربی  ایران را به حمایت نظامی از روسیه و تداوم ارسال تسلیحات نظامی متهم کرده‌اند.

به گزارش فرارو، با گذشت دویست و سی و هفت روز از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، همچنان این موضوع در صدر اولویت‌های سیاست‌گذاری کشور‌های غربی قرار دارد. همین امر هر گونه ورود یک بازیگر جدید به میانه بحران اوکراین را به موضوعی حساس برای رسانه‌های و افکار عمومی اروپا و آمریکا، تبدیل کرده است.

در این میان، طرح ادعای ارسال تسلیحات از سوی ایران برای حمایت نظامی از روس‌ها موضوعی است که می‌تواند تبعاتی جدی را بر آینده مناسبات ایران و غرب به همراه داشته باشد. حتی برخی از ناظران سیاسی بر این باور هستند که این موضوع می‌تواند تاثیری عمیق بر آینده مذاکرات برجام برجای بگذارد. همین امر واکنش‌های را در سطح داخلی نسبت به هر گونه ورود ایران به جنگ اوکراین به همراه داشته است.

انگشت اتهام اوکراین علیه تهران و به صدا در آوردن زنگ قطع روابط

از اوایل مهر ماه، نخستین اتهامات دولت کی‌یف علیه ایران مطرح شد. وزارت امورخارجه اوکراین با دستاویز قرار دادن ادعای کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ، از کاهش سطح مناسبات میان کی‌یف با تهران سخن به میان آورد.

پس از طرح این ادعا، در چند هفته گذشته برخی مقام‌های وزارت دفاع و خارجه آمریکا، ادعا کردند پهپاد‌های ایرانی شاهد ۱۳۶ به روسیه ارسال شده‌اند. همچنین، واشنگتن پست چندی پیش در گزارشی مدعی شده بود که ایران در حال آمادگی برای افزایش ارسال تسلیحات سنگین از جمله موشک‌های زمین به زمین، به مسکو است.

علاوه براین، پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم چهارشنبه گذشته گفت که «با نگرانی جدی گزارش‌هایی درباره دست داشتن پهپاد‌های تولیدی ایران در تجاوز روسیه به اوکراین را مورد توجه قرار می‌دهیم.»

اوروسلا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز دوشنبه با هشدار درباره استفاده ارتش روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ با اوکراین اظهار داشت: «حمایت ایران از جنگ روسیه در اوکراین با پاسخ روشن اتحادیه اروپا، مواجه خواهد شد.»

با افزایش موج هشدار اروپایی‌ها به ایران، روز سه‌شنبه دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: «اوکراین مطمئن است که این پهپاد‌ها ایرانی هستند و برای ادعای خود حاضر است «کیفی از مدارک» را در اختیار قدرت‌های اروپایی قرار دهد.» او حتی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ایران مسئولیت کامل تخریب روابط با اوکراین را بر عهده دارد. من پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با تهران را به رئیس جمهوری اوکراین داده‌ام.»

این ادعا‌های دولت اوکراین و کشور‌های اروپایی و آمریکا در شرایطی مطرح می‌شود که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته در واکنش به گزارش‌های منتشر شده درخصوص استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در حمله به کی‌یف، گفت: «در عملیات‌مان در اوکراین از تجهیزات روسی استفاده می‌کنیم که نام کشور روسیه بر آن‌ها حک شده است. ما اطلاعاتی درخصوص گزارش‌های منتشر شده درخصوص خرید پهپاد از ایران نداریم و این امور به وزارت دفاع مربوط می‌شود.»

از نشست غیرعلنی شورای امنیت تا درخواست حذف ایران در جام جهانی

متعاقب اظهارات وزیر امور خارجه اوکراین، از دیروز موجی بزرگ از فشار و تبلیغات رسانه‌ای علیه ایران به جریان افتاده است. در مهم‌ترین سطح، خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات دیپلمات‌ها گزارش داده که آمریکا، فرانسه و انگلیس قرار است امروز در نشست غیرعلنی شورای امنیت این موضوع را مطرح کنند.

علاوه بر این، طبق نامه‌ای که رویترز آن را رویت کرده، اوکراین از کارشناسان سازمان ملل دعوت کرده است درباره آن‌چه پهپاد‌های سرنگون شده ساخت ایران خوانده شده و ادعا کرده توسط روسیه و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در جنگ اوکراین، به کار رفته است، تحقیقات به عمل بیاورند.

به گفته دیپلمات‌هایی که می‌خواستند نامشان فاش نشود، آمریکا، انگلیس و فرانسه معتقدند انتقال این پهپاد‌ها از سوی ایران به روسیه، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و به همتایانشان در شورای امنیت گفته‌اند که از یک مقام سازمان ملل خواهند خواست امروز توضیحاتی در این باره به اعضای شورا ارائه دهد.

همچنین، در خبری عجیب رویترز به نقل از «دو مقام ارشد و دو دیپلمات ایرانی» می‌گوید تهران برغم مخالفت و خشم آمریکا و قدرت‌های غربی به کرملین تضمین داده است تا علاوه بر تعداد بیشتری پهپاد، موشک‌های زمین به زمین نیز در اختیار روسیه قرار دهد.

اما دیگر سطح تبلیغات رسانه‌ای، خبر عجیب دیلی تلگراف پیوند دادن حضور نظامی ایران در اوکراین به موضوع حذف از جام جهان فوتبال است. دیلی تلگراف در گزارشی نوشت: «فیفا با درخواست‌هایی برای حذف ایران از جام جهانی چند هفته قبل از بازی افتتاحیه خود مقابل انگلیس، مواجه شده است. این موضوع به دنبال استفاده از پهپاد‌های ساخت تهران در آخرین موج حملات روسیه علیه اوکراین مطرح شده است.»

حال باید توجه داشت که تمام این تبلیغات و فشار‌های رسانه‌ای در شرایطی اعمال می‌شود که پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری در رابطه با  شایعات منتشر شده درخصوص وعده ایران برای ارسال موشک‌های زمین به زمین و پهپاد به روسیه گفت: «ما در حال حاضر اطلاعاتی نداریم تا این مسئله را اثبات کنیم.»

رد ادعای استفاده از پهپاد‌های ایرانی در اوکراین

با وجود ادعا‌های گسترده مقام‌ها و رسانه‌های غربی مبنی بر فروش و ارسال پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ ایران به روسیه و استفاده از آن‌ها در جنگ علیه دولت اوکراین، مقام‌های سیاسی کشورمان بار‌ها این ادعا را رد کرده‌‎اند. در جدیدترین واکنش نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای ارسال تسلیحات و پهپاد نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین، این ادعا‌ها را فاقد صحت دانست.

کنعانی با اشاره به بیطرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدای منازعه همواره ضمن مخالفت با ادامه جنگ، بر لزوم توقف درگیری و حل‌وفصل اختلافات از طریق مسالمت‌آمیز تأکید کرده است و در این ارتباط دیدار‌ها و تماس‌های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی انجام گرفته است.»

حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران هم پیشتر گفته بود که جمهوری اسلامی «به هیچ عنوان سلاح برای به کارگیری در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده» و موضع ایران «مخالفت با تسلیح هر یک از طرفین این جنگ» است.

نگرانی‌های داخلی از قلمداد شدن ایران به عنوان حامی و متحد روسیه در جنگ اوکراین

موج گسترده تبلیغات، هشدار‌ها و اظهارات مقام‌های سیاسی اروپایی موجب شده که در داخل کشور نیز برخی از ناظران سیاسی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کنند. در این زمینه، حشمت الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس در گفتگو با روزنامه شرق می‌گوید: «همان‌گونه که در برجام و مذاکرات هسته‌ای، روسیه برنده شد، در مسئله جنگ اوکراین هم باز این مسکو بود که پیروز شد. درخصوص ارسال پهپاد و دیگر تسلیحات ایرانی اتفاقا خود روسیه بخش عمده‌ای از این اخبار و ادعا‌ها را مطرح کرد، نه ایران، کما اینکه هیچ‌گاه مقامات رسمی در جمهوری اسلامی ایران ارسال این تجهیزات و تسلیحات را به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین تأیید نکردند. ولی روسیه از همان ابتدا عنوان کرده بود که ما محموله‌های پهپادی را از ایران خریداری کرده‌ایم و آن را در جنگ اوکراین به کار بسته‌ایم. حتی روس‌ها پا را فراتر گذاشتند و از نظر کیفی قدرت پهپاد‌های ایرانی را زیر سؤال بردند و عنوان داشتند که پهپاد‌های ایرانی کیفیت لازم و کارایی مدنظر روسیه را در جنگ ندارد. یعنی در همین مسئله هم روسیه برخورد نامناسبی با ایران داشت.»

وی ادامه داد: «اکنون هم با اقدام اروپایی‌ها در تحریم ایران، بیش از همه این روسیه است که بسیار خوشحال است؛ چراکه مسکو با اقداماتش توانست در جنگ اوکراین یک شریک و از دوشنبه هم یک شریک تحریم برای خود بتراشد و کشور دیگری را در کنار خود در لیست تحریم‌های مربوط به جنگ اوکراین اضافه کند.»

علی مطهری، فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس نیز در همین ارتباط در صفحه توییتر خود نوشت: «حضور پهپاد‌های ایرانی در حمله روسیه به اوکراین نشان می‌دهد که همچنان میدان بر دیپلماسی غلبه دارد. وزیر خارجه می‌گوید ما بی‌طرفیم و از آن طرف اوکراین خبر می‌دهد که افرادی در اثر حمله پهپاد شاهد ۱۳۶ ایران کشته شده‌اند. معلوم نیست چه کسانی تصمیم گرفته‌اند ایران را وارد جنگ روسیه و اوکراین کنند. چنین تصمیمی باید توسط مجلس گرفته شود.»

واکنش ایران به ادعای ارسال پهپاد‌ به روسیه

سفیر و نماینده دائم کشورمان گفت: ایران همواره گفته است که ادعا‌های بی اساس در مورد انتقال پهباد برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جمع خبرنگاران ادعا‌های بی اساس در مورد انتقال پهباد از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرد و تاکید نمود، این ادعا‌ها هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

به گزارش ایسنا، به دنبال نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست اوکراین و برای بررسی موضوع نقش پهباد‌های ایرانی در جنگ در این کشور برگزار شده بود، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم کشورمان با حضور در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران پیرامون بحران در اوکراین و تلاش برخی از کشور‌ها برای مرتبط ساختن بحران اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص توافق هسته‌ای را تشریح کرد.

وی موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد شرایط اوکراین را روشن و پیوسته خواند که از ابتدای شروع بحران در اوکراین بطور مستمر مورد تاکید قرار گرفته است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: ما همواره براین امر تاکید داشته ایم که همه اعضای سازمان ملل باید بطور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین الملل از جمله حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی احترام بگذارند.

ایروانی ادامه داد: ایران بعنوان کشوری که تجربه ۸ سال تجاوز و جنگ تحمیلی را پشت سرگذارده، بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و از طرف‌ها خواسته تا خویشتن داری به خرج داده، از افزایش تنش اجتناب نموده و در یک پروسه واقعی برای حل و فصل اختلافات وارد شوند وبه ریشه‌های ایجاد این شرایط پرداخته شود.

وی افزود: ما از تلاش‌های جاری برای یافتن راه حل برای این مناقشه حمایت کرده و در این رابطه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود در دوطرف درگیری در مناسبت‌های مختلف تماس گرفته است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان خاطرنشان کرد: ایران همواره گفته است که ادعا‌های بی اساس در مورد انتقال پهباد برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کند.

وی از این‌که برخی کشور‌ها دربحران اوکراین فقط انگیزه‌ها و اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند، ابراز نامیدی کرد و افزود:این کشور‌ها با ایجاد یک کارزار ضد اطلاعاتی و جنگ روانی علیه ایران تلاش می‌کنند، از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل یک تفسیر گمراه کننده ارائه نموده وبین ادعا‌های بی اساس و قطعنامه ۲۲۳۱ ارتباط برقرار نمایند.

ایروانی افزود: ایران تاکید دارد که موضوعات حول درگیری جاری در اوکراین کاملا با قطعنامه ۲۲۳۱ در شکل و محتوا غیر مرتبط است و هر فعالیتی در این رابطه خارج از قطعنامه و دستور کار دبیرخانه است. بعلاوه قاطعانه اعتقاد داریم که هیچ یک از سلاح‌های صادراتی ایران از جمله پهباد به سایر کشور‌ها مشمول پاراگراف ۴ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ نیست.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تعامل سازنده خود را برای حل وفصل درگیری‌ها در اوکراین ادامه می‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.