تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مرداد 1402 - 11:45
کد خبر : 136556

سرشاخ دوستانه با مافیای کنکور

سرشاخ دوستانه با مافیای کنکور

آرمان شرق-گروه جامعه:مافیای کنکور شامل بخش های مختلفی است. از کتاب های تستی که منتشر می شود تا کلاس های کنکوری که گاها با شهریه های نجومی برگزار می شود و چرخه مالی وحشتناکی را ایجاد کرده که شیوه جدید برگزاری کنکور می تواند آن را از بین ببرد. بخشی از این مافیا نیز به افرادی که سوالات را لو می دهند و می فروشند اختصاص دارد.

سرشاخ دوستانه با مافیای کنکور

آرمان امروز- حمید رضا خالدی : با حکم انفصال از خدمت به مدت یک سال رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با رای دیوان عدالت اداری، آموزش عالی وارد حواشی جدیدی شده است. شکایت تعدادی از داوطلبان شبهه دار کنکور باعث حکم انفصال از خدمت برای دکتر عبدالرسول پورعباس شده است، اما حواشی که هیچوقت در آموزش  عالی باعث برکناری یا تجدید نظر در قانون نمی شود، تقلب در کنکور و مشکلات این مافیای هفت سر است. با این حال و پس از سه ماه کشمکش بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نحوه برگزاری کنکور، قرار است بازار مافیای کنکور را تخطئه شود!. اما زمان ثابت کرده اینگونه صحبت ها و دستورها، فقط روی کاغذ باقی خواهد ماند و مافیای پرزور کنکور اجازه ضمانت اجرایی را نخواهند داد.  با این حال اواسط اردیبهشت ماه سال جاری بود که طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با غیرقانونی خواندن مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.  همان زمان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تعدادی از اعضای این کمیسیون به برخی رسانه‌ها اعلام کرده بود که «آموزش‌ و پرورش فاقد زیرساخت لازم برای اجرای صحیح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر همین مبنا و از طریق کانال قانونی خود یعنی مجلس شورای اسلامی، قصد داریم اشکالات این مصوبه را رفع کنیم.» با این حال این اختلاف همچنان ادامه داشت. تا اینکه بر اساس مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است کنکور ۲ بار در سال برگزار شود و در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نیز سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظرگرفته شود، در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه شده و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم نیز درنظرگرفته شود.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش شامل سوابق تحصیلی و نمره کنکور تقسیم شده است؛ بر این اساس تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد درنظرگرفته‌شده‌است، در سال ۱۴۰۳ این تاثیر به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ نیز سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید. در این میان سوالی که مطرح می شود  آیا بالاخره کنکور سال ۱۴۰۳ بر اساس همین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد یا خیر؟ سوالی که  عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به آن می گوید: «ما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تغییر ندادیم. در واقع همان مصوبه که ابلاغ شده، در حال اجرا است و بنا نیست که این مصوبه تغییر بنیادین داشته باشد.»

روشی برای متلاشی کردن مافیای کنکور

به اعتقاد بسیار ی از کارشناسان سالهاست که مدعی اند برگزاری کنکور تستی و تعیین سرنوشت یک جوان با یک آزمون نمی تواند ملاک درستی برای تعیین سواد علمی وی باشد. برای همین آنها بر این باور بودند که باید نمرات تحصیلی دانش آموزان در کنکور لحاظ شود.  با این حال یک عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز یکی از همان افرادی است که معتقد است باید کنکور را از حالت تستی صرف بیرون آورد. علیرضا پاک فطرت، در این زمینه به «آرمان امروز» می گوید: «اصولا در تمام دنیا ورود به دانشگاه کار سختی نیست ولی مدرک گرفتن و فارغ التحصیل شدن از آن سخت و شوار است و چه بسا حتی نیمی از آنها نیز نمی توانند فارغ التحصیل شوند. اما در کشور ما تا همین چند سال اخیر درست برعکس بود، یعنی ورود به دانشگاه بسیار سخت و فارغ التحصیل شدن از آن بسیار آسان بود. چرا ؟ چون کیفیت آموزشی دانشگاه های ما در سطح خوبی نبودند.  به همین دلیل شورای انقلاب فرهنگی از چندی قبل اعلام کرد که باید دانش آموز تعلم و تربیت را تواماً بیاموزد و مفاهیم کتاب ها را به شکلی عمیق یاد بگیرد و بفهمد. برای همین پیشنهاد شد تا معدل سه سال اخر و امتحان نهایی در کنکور لحاظ شود. این پیشنهاد  در مجلس بررسی و در نهایت نیز مصوب شد که در نتیجه آن، امسال کنکور دو مرحله ای و با لحاظ کردن شرط ۴۰ درصدی معدل برگزار شد و احتمالا از سال آینده این درصد افزایش هم پیدا کند.

وی با ذکر اینکه لزومی ندارد که همه دانش آموزان وارد دانشگاه شوند می گوید: معتقدم که ۷۰ درصد دانش آموزان باید به جای دانشگاه به دنبال کارهای فنی و مشاغلی که احتیاج به مهارت دارد بروند. برای همین به نظر می رسد باید دبیرستان های هنرستانی در کشور توسعه پیدا کند.

اما اختلاف بین مجلس و شورای انقلاب فرهنگی که خسرو پناه نیز به آن اشاره کرده بود از کجا ناشی می شود؟ سوالی که پاک فطرت در پاسخ به آن می گوید: ما معتقد بودیم که اگر قرار باشد از امسال شرط معدل در کنکور لحاظ شود، از آنجایی که بسیاری از دانش آموزان تلاشی برای افزایش معدل خود در دبیرستان نکرده اند، ممکن است حق آنها ضایع شود. برای همین پس از کلی جلسه مقرر شد تا آزمون هایی برای دانش آموزان لحاظ شود تا حقی از کسی ضایع نشود. ولی در نهایت این رویه اد امه خواهد داشت و کنکور از حالت حافظه محور بودن خارج خواهد شد.

مافیای کنکور مضمون سوال بعدی آرمان امروز از این عضو کمیسیون آموزش مجلس اسلامی بود که وی در تشریح آن می گوید: مافیای کنکور شامل بخش های مختلفی است. از کتاب های تستی که منتشر می شود تا کلاس های کنکوری که گاها با شهریه های نجومی برگزار می شود و چرخه مالی وحشتناکی را ایجاد کرده که شیوه جدید برگزاری کنکور می تواند آن را از بین ببرد. بخشی از این مافیا نیز به افرادی که سوالات را لو می دهند و می فروشند اختصاص دارد. واقعیت این است که تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که شما از هر وسیله نظارتی هم که استفاده کنید، باز هم احتمال لو رفتن سوالات و تقلب در کنکور وجود دارد. در حقیقت این چرخه نیز ضلع دیگری از مافیای کنکور را تشکیل می دهد که باز هم شیوه جدید برگزاری کنکور می تواند تا حد زیادی آن را تحت الشعاع خود قرار داده و از بین ببرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.