تاریخ انتشار : یکشنبه 20 شهریور 1401 - 10:19
کد خبر : 112197

سردرگمی اصولگرایان در مذاکرات برجامی

سردرگمی اصولگرایان در مذاکرات برجامی

آرمان شرق-گروه سیاست:تندروهای ایران در بحث مذاکرات هسته‌‌ای به‌نوعی گیر کرده‌اند. یعنی اگر برجام با همان مختصات ۲۰۱۵ امضاء شود، باید به‌افکار عمومی پاسخ بدهند دلیل قیل و قال‌های آن روزهای‌شان چه بود و چرا بعد از برجام، به‌شدت ظریف و همکارانش را تخریب کردند. پس چاره‌ای جز این ندارند که برجام فعلی تفاوت‌هایی هرچند ناچیز داشته باشد تا توافق هسته‌ای را فتح‌الفتوحی از جانب خودشان بدانند و به‌مردم معرفی کنند و بگویند فلان و بهمان کردیم.

آرمان شرق-گروه سیاست:تندروهای ایران در بحث مذاکرات هسته‌‌ای بهنوعی گیر کردهاند. یعنی اگر برجام با همان مختصات ۲۰۱۵ امضاء شود، باید بهافکار عمومی پاسخ بدهند دلیل قیل و قالهای آن روزهایشان چه بود و چرا بعد از برجام، بهشدت ظریف و همکارانش را تخریب کردند. پس چارهای جز این ندارند که برجام فعلی تفاوتهایی هرچند ناچیز داشته باشد تا توافق هستهای را فتحالفتوحی از جانب خودشان بدانند و بهمردم معرفی کنند و بگویند فلان و بهمان کردیم.

سردرگمی اصولگرایان در مذاکرات برجامی

روزنامه آرمان امروز نوشت:گروهی که در سالهای ۹۲ تا ۱۴۰۰ برای تخریب مذاکره و برجام از هیچکوششی دریغ نمیکردند و سیاهنمایی علیه دولت روحانی را بهطور جدی در دستور کارد خود قرار داده بودند، حالا در شرایطی که مجلس و دولت را توامان در اختیار خود دارند، حتی نمیتوانند به مطالبههای حداقلی مردم هم جواب بدهند و بههمین دلیل تنگناهای اقتصادی اقشار مختلف را بهمعنای واقعی در بنبست معیشتی قرار دادهاند.

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفتوگو با «آرمانامروز» با تاکید بر اینکه « اگر برجام با همان مختصات ۲۰۱۵ امضاء شود، تندروها باید بهافکار عمومی پاسخ بدهند دلیل قیل و قالهای آن روزهایشان چه بود و چرا بعد از برجام، بهشدت ظریف و همکارانش را تخریب کردند» به پرسش‌‌های مطرح شده پاسخ میگوید:

مدیریت مخالفان تحریم و مذاکره، شرایط دشواری را بهوجود آورده است.

همه آنهایی که اکنون در مجلس و دولت زمام امور را در اختیار خود میبینند و بههمین دلیل فراموش کردند روزی مخالف سرسخت برجام بودند و در حال مذاکره هستند. این یعنی در همه سالهایی که دولت روحانی را بهدلیل مذاکره برای توافق هستهای تحتفشارهای شدیدی میگذاشتند، میدانستند که گرههای اقتصادی فقط با برجام و بازشدن راههای مبادله اقتصادی با کشورهای دیگر باز میشود. اما از آنجایی که عدهای منافع جریانی را نسبت به مصالح نظام و کشور در اولویت میدانند، اقدامهای کارشکنانهای را انجام میدادند تا برجام که میدانستند، لازم بود توسط روحانی بهسرانجام نرسد و خودشان بیایند و توافق کنند.

البته نسبت به جدیت تیمفعلی برای مذاکره تردیدهای زیادی وجود دارد.

آنها می‌‌دانند بدون تحریم نمیتوانند کاری کنند. در واقع اکنون که هم مجلس را در اختیار خود میبینند و هم دولت را، کشور را با چالشهای زیادی روبرو کردهاند. همین گرانیهای بعضا بالای ۲۰۰ درصدی که مردم را بهمعنای واقعی گرفتار کرده است، نشان از این دارد که مدعیانی که دولت قبل را ناکارآمد معرفی میکردند، خودشان کمترین کاری برای کمتر کردن مشکلات نمی‌‌‌توانند انجام بدهند. در واقع آنها از اساس با مدریت مطلوب غریبهاند و همه انگیزهشان از حضور در صحنه این بود که از شرایط تحریم سوءاستفاده کنند و به کاسبیشان رونق بدهند. گروهی از کاسبان با دلالی به بهرهبردن فکر میکردند و گروهی هم بهواسطه دور زدن تحریمها اجناس موردنظرشان را خرید و فروش میکردند. اساسا با هر بار  بالا و پایینشدن بیتالمال پولهای کلانی را به جیب میزدند، بهاین معنی که تحریم بهشت کاسبان بود.

این گروه چقدر در تاخیر بهوجود آمده در مذاکرات سهیم هستند؟

تندروهای ایران در بحث مذاکرات هسته‌‌ای بهنوعی گیر کردهاند. یعنی اگر برجام با همان مختصات ۲۰۱۵ امضاء شود، باید بهافکار عمومی پاسخ بدهند دلیل قیل و قالهای آن روزهایشان چه بود و چرا بعد از برجام، بهشدت ظریف و همکارانش را تخریب کردند. پس چارهای جز این ندارند که برجام فعلی تفاوتهایی هرچند ناچیز داشته باشد تا توافق هستهای را فتحالفتوحی از جانب خودشان بدانند و بهمردم معرفی کنند و بگویند فلان و بهمان کردیم. در کل این گروه، فقدان دیدگاههای کارشناسی هستند و کمترین توجهی به منافع ملی ندارند و همه سعیشان را در راستای مصالح جناحی بهکار میگیرند.

باتوجه به هزینهسازیهای تندروها باید چارهای برای خنثیکردن تحرکاتشان پیدا کرد.

تندروها همیشه هستند و در همه جا دیده میشوند و همچنین تحت هر شرایطی فقط بهفکر منافع خودشان هستند.  کشور هم ضرر میبینند و شرایط روزبهروز برای مردم دشوارتر میشود. بههمین دلیل لازم است بههر طریقی که ممکن است، باید جلوی پیشرویشان گرفته شود.

باید جلوی پیشرویشان گرفته شود این مهم چطور امکانپذیر خواهد شد؟

فقط اراده ملی میتواند تحرکات تندورها را به بنبست بکشاند. یعنی مردم میتوانند کاری کنند تا دیگر نتوانند به هزینهسازیهایشان ادامه بدهند. در واقع مردم با رای دادن در انتخابات میتوانند کاردانها را به ارگانهای رسمی ببرند تا دست منفتطلبان از مناسب مهم و تاثیرگذار کوتاه شود.

البته این نیاز به انتخاباتی رقابتی دارد.

نکته مهم همین است. گروهی تمامیتخواه برنامهریزیشان بهگونهای است که مردم ناامید شده و در نتیجه در انتخابات شرکت نکنند تا از این طریق گزینههایشان به راحتی دولتمرد یا مجلسنشین شوند. شما فکر میکنید اگر در اسفند ۹۸ و خرداد ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ درصد مردم رای میدادند، الان شاهد این ترکیب در مجلس و دولت بودیم؟ در واقع کاری میکنند که مردم بگویند، کاری به هیچچیز نداشته باشیم و هر طور که میخواهند، عمل کنند.

حرفی مانده است؟

تا دست منفعتطلبان از امور کشور کوتاه نشود، روال بر همین منوال غلط طی خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.