تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 8:40
کد خبر : 144139

سحرگاه خونین؛ غزه در انتظار تمدید آتش‌بس

سحرگاه خونین؛ غزه در انتظار تمدید آتش‌بس

آرمان شرق-گروه بین الملل:شکست سیاسی موجب خواهد شد اسرائیل وارد چرخه فروپاشی شود. این احتمال وجود دارد که خشونت ها در آینده تشدید شود و درگیری ها ادامه پیدا کند و بمباران ها علیه مردم غزه شدیدتر خواهد شد.این تمام ماجرا نیست زیرا بنیامین نتانیاهو به شدت احساس خطر می کند و نمی خواهد به هیچ شکل به او لقب بازنده را بدهند.او در ابتدای حمله به غزه به افکار عمومی داخلی وعده هایی داده است که می خواهد حداقل نیمی از آن ها را برآورده کند تا بلافاصله پس از پایان جنگ، مجبور به استعفا نشود.

سحرگاه خونین؛ غزه در انتظار تمدید آتش‌بس

آرمان امروز-سرویس بین الملل: صبح روز گذشته آتش بس موقت در غزه به پایان رسید زیرا مهلت آتش‌بس بین حماس و اسرائیل که با میانجی‌گری قطر همراه با تبادل اسرا آغاز شده بود، تمدید نشد.

براساس اعلام برخی رسانه‌های عربی، تیراندازی و شلیک گلوله‌های سنگین در شمال غرب منطقه النصیرات و درگیری‌های شدید در شرق منطقه البریح در جریان است.

این منابع همچنین از درگیری و انفجار و حملات توپخانه‌ای در همه مناطقی که ارتش اسرائیل پیشتر به آنجا یورش برده بودند، خبر دادند.

درگیری‌هایی نیز در نزدیک چهار راه نتساریم شنیده شده و ارتش اسرائیل از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک حولیت در اطراف نوار غزه خبر داده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد که حماس توافق آتش‌بس موقت را نقض کرده و به سمت سرزمین‌های اشغالی گلوله شیلک کرده است.

شهر خان‌یونس هم اکنون شاهد بمباران سنگین ارتش اسرائیل است. ارتش اسرائیل همچنین با انتشار آگهی‌هایی خواستار تخلیه خان‌یونس شده است.

رزمندگان مقاومت همچنین به مقابله با تانک‌های ارتش اسرائیل در شمال غربی غزه پرداخته‌اند.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل اطراف بیمارستان ناصر در شهر خان‌یونس را بمباران کرد. شبکه الجزیره اعلام کرد که در جریان بمباران منزلی در اردوگاه المغازی در مرکز غزه توسط ارتش اسرائیل، دو نفر جان باخته وتعدادی مجروح شدند.

در جریان بمباران رفح واقع در جنوب غزه نیز چهار نفر کشته و تعدادی مجروح شدند.

وزارت خارجه قطر در واکنش به پایان آتش بس در غزه با بیان اینکه مذاکرات با هدف بازگشت به آتش بس ادامه دارد گفت: ادامه بمباران غزه، میانجی‌گری را پیچیده می کند.

وزارت خارجه قطر اعلام کرد: مذاکرات فلسطینی ها و اسرائیلی ها با هدف بازگشت به آتش بس ادامه دارد اما نیاز است تا طرفین خویشتن داری داشته باشند.

از سوی دیگر یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که همراه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور به خاورمیانه سفر کرده است، روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: حماس و اسرائیل همچنان به شکل غیرمستقیم در مورد گروگان ها گفت و گو می کنند و آمریکا معتقد است که وقفه در درگیری ها می تواند از روز شنبه از سر گرفته شود.

بلینکن لحظاتی پس از آن که ارتش اسرائیل از سرگیری درگیری ها را اعلام کرد، سوار هواپیمای خود شد تا سرزمین‌های اشغالی را ترک کند.

این مقام آمرکایی در این پرواز، به خبرنگاران گفت اگرچه حماس فهرست مورد انتظار گروگان ها را در هشتمین روز وقفه ارائه نکرده است اما گفت و گوها ادامه دارد.

همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل در بیانیه ‌ای که از دفترش منتشر شد، گفت: جنگ علیه حماس در غزه پس از نقض طرح آتش‌ بس توسط حماس و عدم پیروی این گروه از تعهد خود مبنی بر آزادی همه زنان ربوده شده در روز جمعه و شلیک موشک‌ به سمت شهروندان اسرائیل، از سر گرفته شد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: حماس گفته است که دیگر زن و کودکی برای آزاد کردن ندارد اما اسرائیل این اظهارات را باور ندارد.

حسن هانی زاده، سفیر پیشین لبنان در این رابطه می گوید: شرایط امروز به گونه ای است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای حفظ جایگاه خود و فرار از مسئولیت ها به پیروزی ظاهری و فوری نیاز دارد و هدف نتانیاهو این است که بعد از آتش بس چند روزه مجددا عملیات نظامی علیه مردم غزه را ادامه داده تا حماس و جهاد اسلامی را خلع سلاح کند.

وی افزود: به نظر می رسد چنین هدفی چندان در دسترس نیست و دستیابی اسرائیل به این هدف امکان پذیر نخواهد بود.

شرایط نتانیاهو و فرماندهان نظامی اسرائیل در حالت دشواری قرار دارد و حصول اهداف آن ها ماه ها به طول می انجامد. در عین حال جایگاه حماس و جهاد اسلامی کاملا مردمی و ریشه دار است و امکان خلع سلاح و بیرون راندن این دو جریان مهم مردمی وجود ندارد.

از این رو بعد از آتش بس چند روزه، درگیری ها برای مدت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: به نظر می رسد این جنگ به دلیل پیچیدگی هایی که دارد چند هفته طول بکشد. تاکتیک های حماس و جهاد اسلامی و همچنین شرایط موجود منطقه نشان می دهد که جنگ چند هفته طول می کشد. امروز اسرائیل در سه حوزه اطلاعاتی، نظامی وسیاسی با چالش رو به رو شده است.

شکست سیاسی موجب خواهد شد اسرائیل وارد چرخه فروپاشی شود. این احتمال وجود دارد که خشونت ها در آینده تشدید شود و درگیری ها ادامه پیدا کند و بمباران ها علیه مردم غزه شدیدتر خواهد شد.

این تمام ماجرا نیست زیرا بنیامین نتانیاهو به شدت احساس خطر می کند و نمی خواهد به هیچ شکل به او لقب بازنده را بدهند.

او در ابتدای حمله به غزه به افکار عمومی داخلی وعده هایی داده است که می خواهد حداقل نیمی از آن ها را برآورده کند تا بلافاصله پس از پایان جنگ، مجبور به استعفا نشود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.