تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 - 6:11
کد خبر : 130003

زور «پایدارچیها» به «قالیباف» نمی رسد

زور «پایدارچیها» به «قالیباف» نمی رسد

آرمان شرق-گروه سیاست:این حاشیه و حاشیه‌های دیگری که احتمال برای حذف قالیباف یا تخریب او مطرح خواهد شد نمی‌تواند باعث پایین آمدن قالیباف از صندلی ریاست شود. بی‌شک او تا پایان بر مجلس یازدهم ریاست خواهد کرد و پایدارچی‌ها حتی نمی‌توانند به این جایگاه نزدیک شوند.

زور «پایدارچیها» به «قالیباف» نمی‎رسد

آرمان امروز ، گروه سیاسی: مجلس یازدهم شورای اسلامی که اکثریت قابل توجه آن در دست اصولگرایان است در سال آخر خود هفته‌های حساس و پرحاشیه‌ای را پشت سر می‌گذارد. حاشیه‌های موجود مانند شاسی‌بلندها و جدال نواصولگرایان و پایدارچی‌ها برای تصاحب مجلس در دوره آینده گریبان مجلس را گرفته است. برخی معتقدند این حاشیه‌ها برای رییس مجلس دردسرساز شده است. پیش‌بینی‌ها برای انتخاب رییس مجلس جدید که قرار است اوایل خرداد ماه برگزار کند، کمی پیچیده است. باتوجه به اینکه «محمدباقر قالیباف» در این سه سال توانست با اکثریت آرا بر صندلی ریاست تکیه بزند ولی با توجه به حاشیه‌هایی که بر علیه او در جریان است به نظر رقابت نزدیک و نفس‌گیری را با نمایندگان پایداری مانند «مرتضی آقا تهرانی» و «الیاس نادران» خواهد داشت. آنچه مشخص است نواصولگرایان در رقابت با پایدارچی‌ها تاکنون پیش‌تاز بودند ولی تلاش این جبهه تندرو نشان می‌دهد در آخرین سال فعالیت مجلس یازدهم آقای رییس، مسیر پرفراز و نشیبی در پیش دارد زیرا هم باید هزینه معرفی نمایندگانی که از مسیر غیرقانونی خودروهای شاسی‌بلند دریافت کرده‌اند را به جان بخرد و هم باید با نمانیدگان پایداری در مجلس برای در حفظ قدرت بهارستان دست و پنجه نرم کند. وضعیت آنقدر در مجلس با حرارت دنبال می‌شود که حتی نمی‌دانیم حالا که شما این گزارش را می‌خوانید چه حاشیه‌ای برای قالیباف و نواصولگرایان از سوی پایداری‌ها یا دیگر جریان‌هایی که به‌نوعی رقیب نواصولگرایان محسوب می‌شوند مطرح شده است.

قالیباف با این بادها نمیلرزد

«مهدی آیتی»، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و تحلیلگر مسایل سیاسی ایران در پاسخ به این سوال که آیا حاشیه‌های به وجود آمده می‌تواند باعث تزلزل ریاست محمدباقر قالیباف در مجلس یازدهم شود، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «به این موضوع باید توجه کنید که ریاست مجلس همانند ریاست جمهوری داره دوره مشخصی است که به‌صورت سنتی در مجلس با آن برخورد می‌کنند. بنا بر این رسم هرگاه کسی در ابتدای مجلس بر صندلی ریاست تکه زد تا انتها آن مجلس در جایگاه خود باقی خواهد مانند و اگر کسی بخواهد در این مابین برای جایگاه ریاست مجلس اقدام کند قطعا شکست خواهد خورد. مانند رسم ۸ ساله‌ای که در مورد ریاست جمهوری وجود دارد و هرکسی بخواهد بعد از چهارسال با رییس جمهور مستقر رقابت کند شکست خواهد خورد. مانند حضور «مهدی کروبی»، «میرحسین موسوی»، «اکبر هاشمی رفسنجانی» و … که می‌خواستند با «محمود احمدی‌نژاد» رقابت کند ولی از دور انتخابات کنار رفتند. با این توضیح باید بگوییم که بی‌شک محمدباقر قالیباف حداقل تا پایان مجلس یازدهم رییس خواهد ماند. حتی برخی از چهره‌ها مانند «علی لاریجانی» و «علی‌اکبر ناطق نوری» مشاهده کردیم که توانستند چند دور رییس مجلس بمانند. اینکه پایداری‌ها بخواهند فردی مانند قالیباف را پایین بکشند دور از ذهن است.»

این تحلیلگر در پاسخ به سوال دیگر در مورد اینکه آیا موضوع شاسی‌بلندها می‌تواند برای رییس مجلس مشکل ساز شود، ادامه می‌دهد: «نمی‌خواهم در اینجا از شخص قالیباف حمایت کنم ولی او بیدی نیست که با این بادها بلرزد. پیش از این هم جریان‌هایی با موضوعاتی مانند «سیسمونی‌گیت» و … خواستند قالیباف را تخریب کنند ولی موفق نشدند. استفاده از رانت در مجلس همواره وجود دارد و در دوره‌های گذشته هم شاهد این بودیم که در کنار نمایندگان پاک دست و ساده زیست برخی همهِ تلاش خود را برای باندبازی و رانت‌خواری می‌کردند و اگر مطمعن می‌شدند که در دوره بعدی حضور نخواهند داشت، سرعت رانت‌خواری خودشان را بیشتر می‌کردند. به‌نظر این حاشیه و حاشیه‌های دیگری که احتمال برای حذف قالیباف یا تخریب او مطرح خواهد شد نمی‌تواند باعث پایین آمدن قالیباف از صندلی ریاست شود. بی‌شک او تا پایان بر مجلس یازدهم ریاست خواهد کرد و پایدارچی‌ها حتی نمی‌توانند به این جایگاه نزدیک شوند.»

متخلفان را قبل از انتخاب رییس مجلس معرفی کنید

«ابوالفضل ابوترابی»، عضو جبهه پایداری و نماینده نجف آباد در مجلس گفت: «کمیسیون اصل نود، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و حراست مجلس از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی مأمور شدند تا موضوع دریافت خودرو توسط عده‌ای از نمایندگان را مورد بررسی قرار دهند و گزارش خود در این باره را ارائه کنند. بخش‌های مأمورشده برای تهیه این گزارش هرچه زودتر گزارش خود در باره دریافت خودرو توسط عده‌ای از نمایندگان را نهایی و نتیجه کار را به اطلاع مردم و نمایندگان برسانند. کمیسیون اصل نود، حراست و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تلاش کنند تا این گزارش را قبل از انتخابات هیات رئیسه که بنا است در روز سه شنبه دوم خرداد ماه برای اجلاسیه چهارم برگزار شود، نهایی و اعلام کنند و اگر این امر محقق نشد، در مدت کوتاهی این کار را انجام دهند. باید هرچه زودتر گزارش مربوط به این موضوع به صورت شفاف ارائه شود و مردم و همه نمایندگان آنها در مجلس در جریان اصل ماجرا قرار گیرند. درخواست ما فقط تأکید بر تسریع در ارائه نتیجه بررسی‌ها و ایجاد شفافیت در موضوع دریافت خودرو توسط عده‌ای از نمایندگان است.

درگیری همهجانبه قالیباف و جبهه پایداری بر سر مجلس آینده

«علیرضا بیگی»، نماینده شهروندان تبریز در مجلس که برای اولین بار موضوع شاسی‌بلندها را مطرح کرد اصل افشاگری خود را غیرقابل مصادره به مطلوب توسط هر دو طیف مجلس اصولگرا می‌داند و درباره عملکرد بد جبهه پایداری در واکنش به این افشاگری گفت: «با این‌که کمیسیون اصل نود مجلس مسئول رسیدگی به این پرونده بوده و این پرونده آن‌جا سابقه داشته، اما آقای خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، همان ابتدا تکذیب کرد و اعلام کرد بیگی دروغ می‌گوید! در اتصال آقای خضریان به جبهه پایداری که کسی تردیدی ندارد. اگر افشاگری من موضوع هماهنگ شده‌ای با پایداری بود که ایشان می‌بایست از اول دامنه‌اش را بیشتر می کرد. نه که تکذیب کند و حتی قاطعانه اعلام کرد که نه این پرونده که حتی مشابه این پرونده هم در کمیسیون اصل ۹۰ سابقه‌ای ندارد.» از نظر علیرضابیگی «حالا که روند طوری پیش رفته تا دلایل و شواهد و مدارک حکایت از آن کند که من حرف حق گفتم و از جوانب مختلف دارد تاییداتش می‌رسد»، یکباره اصل موضوع فراموش شده و تبدیل به دستمایه‌ی سیاسی و انتخاباتی گشته است: «شده دستمایه‌ی جبهه پایداری که در انتخابات از آن استفاده کند و اثبات وجود کند.

به این کارها موج‌سواری می‌گویند.» او در توضیح بیشتر موج‌سواری، ادامه می‌دهد: «این‌ها اصالت ندارد. اگر ریشه‌ای بود، حتما وقتی این پرونده در کمیسیون اصل نود مطرح بود، خضریان به نمایندگی از ملت ایران طرح موضوع می‌کرد، پی‌گیری می‌کرد. به آگاهی مردم می‌رساند. نه که قاطعانه تکذیب کند و بعد از مدتی که همه شواهد رسید، همین آقای خضریان در مصاحبه با شبکه افق بگوید که بله اتفاق افتاده و به نام نماینده و اطرافیان نماینده اعم از فامیل و یا دوستان‌شان این موضوع رخ داده است. کار به موج‌سواری‌هایی که با هدف انتخابات صورت می‌پذیرد، ندارم. خود شفافیت در پیشگاه ملت ایران مدنظرم بود. وگرنه اگر طیفی اعتقادی به چیزی داشته باشد، که آن را تبدیل به بازی جناحی و سیاسی نمی‌کند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.