این رویکردها منجر به این شده است که رابطه مردم و روابط‌عمومی‌ها به رشته‌ای باریک و در حال گسستن تبدیل شود. روابط‌عمومی‌های ایران با مردم فرسنگ‌ها فاصله گرفته‌اند و با این فاصله گرفتن سازمان‌ها هم بالطبع گرفتار گمراهی در برداشت منصفانه و واقعی مشکلات مردم می‌شوند. اکنون شاید بتوان ادعا کرد یک روابط‌عمومی غیراخلاقی (همچون رویکرد ادوارد برنیز) در حال شکل‌گیری است. نوعی از روابط‌عمومی که مشغول شست‌وشوی مغزی و دست‌کاری افکار عمومی است، به‌راحتی مردم را نادیده می‌گیرد، اطلاعات کافی و شفاف (به هر دلیلی) برای تصمیم‌گیری در اختیار مردم قرار نمی‌دهد و گاهی اوقات اطلاعات نادرست به جامعه منتقل می‌کند. روابط‌عمومی غیراخلاقی را می‌توان روابط‌عمومی زرد نیز نامید (اصطلاحی که برای روزنامه‌نگاری نیز به کار گرفته شده است).

روابط‌عمومی زرد (Yellow PR) نوعی از روابط‌عمومی است که اصول حرفه‌ای و اخلاقی روابط‌عمومی را نادیده انگاشته و پنهانکاری را سرلوحه فعالیت‌های روزمره خود قرار می‌دهد. این روابط‌عمومی‌ها مردم و مشتریان را تا حد زیادی نادیده گرفته و بسیاری از اطلاعات را دستکاری و تحریف‌‌شده به جامعه تحویل می‌دهند. روند تولد چنین روابط عمومی، با جدا شدن روابط‌عمومی‌ها از مردم و تغییر مسیر روابط‌عمومی‌ها به حضور گسترده در رسانه‌ها و سپس توسعه بی‌حدوحصر تبلیغات آغاز شده است و با پنهانکاری ادامه یافته‌ است.  روابط‌عمومی زرد نه‌تنها مردمی نیست، بلکه ضربات مهلکی بر پیکر روابط سالم سازمان‌ها وارد می‌کند؛ به طوری که مردم از سازمان‌ها فاصله گرفته و اعتماد مردم به سازمان‌ها از دست می‌رود و مشارکت مردمی به حداقل می‌رسد.

خوشبختانه امروزه مشاهده می‌شود که مردم از نظر سواد و آگاهی رشد روزافزونی داشته‌اند، اما سازمان‌ها به قدر کفایت بلوغ نداشته و از مردم عقب‌تر هستند. این پیام یعنی روابط‌عمومی‌ها به جای توجه به مردم مشغول کارهایی غیرمردمی بوده‌اند. به ‌طور کلی امروزه شاهدیم که روابط‌عمومی‌ها هدف اصلی خود یعنی خدمت به مردم را گم گرده‌اند و با انتخاب اهداف زودگذر ارزش و جایگاه روابط‌عمومی را در سازمان‌ها فروکاسته و سازمان را به بیراهه هدایت می‌کنند، مردم را در پایین‌ترین سطح اولویت کاری می‌دانند و از تبلیغ و رسانه تنها برای اهداف یک‌سویه و عموما تجاری یا سیاسی استفاده می‌کنند.  باید گفت روابط عمومی در کشور ما  فلسفه اصلی‌اش را که مردمداری است نادیده گرفته است، در حالی که منافع مردم، اولویت اول روابط‌عمومی سالم و البته زنده است./دنیای افتصاد