تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1400 - 9:03
کد خبر : 93233

پازل توافق وین چگونه تکمیل می شود؟/آیا باید منتظر نشست وزیران امور خارجه باشیم؟

پازل توافق وین چگونه تکمیل می شود؟/آیا باید منتظر نشست وزیران امور خارجه باشیم؟

آرمان شرق- گروه بین الملل:هر روز که می گذرد مذاکرات وین به ایستگاه پایانی نزدیکتر می شود. حالا فقط ۱۲ روز به پایان ماه فوریه باقی است و اکثر اعضای مذاکره کننده ،این تاریخ را روز پایانی مذاکرات و اعلام رسمی احیای برجام عنوان کرده اند؛ در یکسال اخیر مذاکرات پیشرفت محسوس داشته و تقریبا بسته توافق آماده امضا شده و اجماع کشورهای چین، روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره آن حاصل شده است. در چنین وضعیتی، این پرسش مطرح می شود که برای تکمیل پازل توافق وین چه قطعاتی باقی مانده است؟ بر اساس شواهد موجود، برگزاری نشست کمیسیون مشترک و نیز نشست وزیران امورخارجه اعضای ۵+۱،این پازل را تکمیل می کند و توافق نهایی آماده امضا خواهد بود

آرمان شرق- گروه بین الملل:هر روز که می گذرد مذاکرات وین به ایستگاه پایانی نزدیکتر می شود. حالا فقط ۱۲ روز به پایان ماه فوریه باقی است و اکثر اعضای مذاکره کننده ،این تاریخ را روز پایانی مذاکرات و اعلام رسمی احیای برجام عنوان کرده اند؛ در یکسال اخیر مذاکرات پیشرفت محسوس داشته و تقریبا بسته توافق ۲۰ صفحه ای آماده امضا شده و اجماع کشورهای چین، روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره آن حاصل شده است. در چنین وضعیتی، این پرسش مطرح می شود که برای تکمیل پازل توافق وین چه قطعاتی باقی مانده است؟ بر اساس شواهد موجود، برگزاری نشست کمیسیون مشترک و نیز نشست وزیران امورخارجه اعضای ۵+۱،این پازل را تکمیل می کند و توافق نهایی آماده امضا خواهد بود .آیا این اتفاق هفته آینده رخ می دهد یا باید منتظر ۱۰ اسفند بود ؛البنه اگر بپذیریم که توافق سرنوشت محنوم ایران و آمریکا است و راه گریزی از آن نیست.

در زیر، اخبار مرتبط که چنین تحلیلی را شکل می دهند و آن را تقویت می کنند با هم مرور می کنیم:

ارایه بسته جدید توافق به ایران
۲۲ بهمن ۱۴۰۰ – ۷:۱۷
دیروز وانگ کون، نماینده دائم چین در مقر اروپایی سازمان ملل از بسته پیشنهادی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان و معافیت اخیر آمریکا درمورد برنامه هسته ای ایران ابراز رضایت کرد و آنها را “گامی مثبت” به سوی توافق نهایی خواند. وانگ همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران “به طور رسمی بازخورد کتبی خود را در مورد بسته پیشنهادی برای بحث توسط همه طرف ها ارائه کند”.
چاینا دیلی نوشت: وانگ کون، نماینده دائم چین در مقر اروپایی سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت که چین از موضع اصولی ایران برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران از طریق مذاکره حمایت می‌کند.
همچنین بر اساس گزارش خبرنگار المیادین، پیش‌نویس یک سند ۲۰ صفحه‌ای تهیه شده است که چارچوب یک توافق سیاسی جامع را مشخص می‌کند. اجرای این پیش‌نویس با رفع تحریم‌ها و فرصتی برای بهر‌مندی ایران از انتقال درآمدهای خود آغاز می‌شود. به گفته خبرنگار شبکه المیادین، فضای مثبتی برای دست‌یابی به یک توافق طی چند روز یا شاید چند هفته آینده حاکم است.

گنجاندن مفاد مورد نظر ایران در متن توافق
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ – ۲۳:۰۲
یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: آنچه که از روند مذاکرات به اطلاع ما رسیده است، این است که تیم مذاکره کننده از موضع قدرت در صحنه حاضر شده و نتایج خوبی در پیش است و به ما اطلاع داده اند ، نتایج خوب مذاکراتی در پیش است

ارائه بسته پیشنهادی نهایی ایران برای احیای برجام
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ – ۲۰:۱۵
وانگ کوان عصر شنبه پیش از ورود به هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم ها به خبرنگاران گفت: همه اتفاق نظر داریم که به مرحله نهایی رسیده‌ایم به ویژه اینکه همکاران ایرانی بسته نهایی خود را ارائه دادند.

‌پیشنهاد ایران به کنگره آمریکا
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ – ۰:۴۹
آرمان شرق-گروه بین الملل:«توافق خوب از نظر ما باید همه تحریم‌هایی را که در سال ۲۰۱۵ برای برداشته‌شدن آنها توافق صورت گرفت و به JCPOA موسوم شد، شامل شود. امروز که ما داریم با هم صحبت می‌کنیم پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده اما همه آنچه باید ذیل برجام به آن برسیم محقق نشده است . اگر نمی‌توانید به صورت قانونی در مجلس خود این توافق را به تصویب برسانید، حداقل پارلمان کشورتان یا رئیس پارلمان‌های کشورهایی که طرف مذاکرات برجامی ما هستند می‌توانند در یک بیانیه سیاسی پایبندی خود را به این توافق و به بازگشت به اجرای توافق برجام اعلام کنند
وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با رسانه بریتانیایی فایننشال‌تایمز، ایده‌ای برای حمایت از برجام از سوی ایالات متحده آمریکا مطرح کرد که عملا حل مشکل را به خود مشکل واگذار می‌کند. حسین امیرعبداللهیان در این مصاحبه گفت: «تضمین حقوقی و قانونی نیز برای ما مهم است. طرف آمریکایی از طریق واسطه اتحادیه اروپا به ما در non-paper‌ها و پیام‌هایی که ارسال می‌کند، تأکید می‌کند که به هیچ وجه قادر نیست این توافق را در کنگره به تصویب برساند. برای ما تضمین قانونی طرف آمریکایی و طرف غربی هم مهم است. من حتی به همکارم آقای دکتر باقری گفتم در مذاکرات می‌توانند به طرف‌های غربی بگویند اگر نمی‌توانید به صورت قانونی در مجلس خود این توافق را به تصویب برسانید، حداقل پارلمان کشورتان یا رئیس پارلمان‌های کشورهایی که طرف مذاکرات برجامی ما هستند می‌توانند در یک بیانیه سیاسی پایبندی خود را به این توافق و به بازگشت به اجرای توافق برجام اعلام کنند»

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ – ۲۲:۱۳
چراغ سبز دولت بایدن به تضمین: بازگشت‌ به برجام با تایید کنگره خواهد بود
یک‌ سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره روند مذاکرات وین و برنامه دولت آمریکا برای به تایید رساندن هر گونه توافق در وین در کنگره آمریکا پاسخ داد.
جالینا پورتر معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه این کشور در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با توجه به نامه اخیر سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این که هر گونه توافق با ایران باید به تایید کنگره برسد و طبق قانون بازبینی‌توافق هسته‌ای ایران(INARA) باشد، دولت آمریکا چطور قرار است به اعضای کنگره این اطمینان را بدهد که هر گونه توافق در وین را به تایید قانونی کنگره خواهد رساند، توضیح داد، دولت آمریکا به دقت بررسی خواهد کرد هرگونه بازگشت این کشور به برجام(توافق هسته‌ای)، با در نظر گرفتن الزامات قانونی از جمله همین قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران باشد و دولت آمریکا نسبت به اطمینان یافتن از اجرای این قانون تعهد دارد.

تاکید تهران بر لغو تحریم ۳۰۰ فرد و نهاد غیر مرتبط با توافق هسته ای/لزوم بقای سانتریفیوژهای پیشرفته در کشور

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ – ۲۱:۵۴
یک رسانه غربی که معمولاً به نقل از منابع گمنام درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین فضاسازی می کند امروز دوشنبه به نقل از یک مقام ایرانی ادعا کرده تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران بر مهر و موم کردن و انبار سانتریفیوژهای پیشرفته خود در داخل کشور به جای تخریب آنها اصرار دارد.
بنابر ادعای رویترز، مقام ایرانی تصریح کرده که ایران به جای تخریب سانتریفیوژهای پیشرفته و ارسال آنها به خارج از کشور خواستار انبار این دستگاه ها در داخل کشور است.
خبرگزاری ایرنا به طور مستقل این خبر را تأیید نمی کند اما جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ پیشرفت ها و دستاوردهای هسته ای خود تأکید کرده است.
خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از مقام ایرانی مدعی شده تهران خواستار لغو تحریم ها علیه حدود ۳۰۰ فرد و نهادی است که ارتباطی با توافق هسته ای ندارند.
یک مقام دیگر ایرانی نیز در گفت و گو با رویترز تصریح کرده که در مذاکرات رفع تحریم ها در وین ۳۰ درصد از مسائل دشوار باقی مانده اند اما رسیدن به توافق تا اوایل ماه مارس (اسفندماه) امکان پذیر است.

احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ – ۱۴:۲۸
احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین
آرمان شرق- گروه بین الملل:ند پرایس در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید آیا احتمال دیدار مستقیم «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ وجود دارد گفت: «دست‌کم در مونیخ انتظار دیدار میان وزیران خارجه دو کشور را ندارم، اما چیزی که می‌گویم و همواره گفته‌ایم این است که به اعتقاد ما گفت‌وگوهای مستقیم میان ایران و ایالات متحده به نفع ما خواهد بود.»

۲۸ بهمن ۱۴۰۰ – ۲۱:۲۲
اجماع شش قدرت جهانی در مورد احیای برجام؟
احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار درباره مذاکرات وین در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:ژان ایو لودریان وزیر خارجۀ فرانسته گفته است: بریتانیا، فرانسه و آلمان با چین و روسیه و آمریکا به «همگرایی کافی» برای رسیدن به توافق با ایران دست یافته‎اند و می‌توان گفت؛ این توافق همین الان در دسترس است.سخن لوبریان به بیان آشکارتر این است که شش قدرت جهانی در مورد مفاد توافق با ایران به اجماع رسیده‌اند. چنین اجماعی بین چین و روسیه با آمریکا و اروپا بر سر برنامۀ اتمی ایران و نوع مواجهه با آن، از همان آغاز مذاکرات وین قابل پیش بینی بود، اما بسیاری از رسانه‌های فارسی‌زبان از طیف‌های مختلف، خبررسانی خود را در جهتِ مخالفِ این واقعیت سازمان دادند. برخی از حمایت قاطع چین از مواضع جمهوری اسلامی و مقابلۀ سرسختانۀ آن با آمریکا سخن به میان آوردند و برخی دیگر، روسیه را طرفِ مخالف شکل‌گیری توافق و کارشکنی در مسیر آن معرفی کردند!اگر شش قدرت جهانی توافق اجماعی خود را به طور رسمی در برابر هیئت ایرانی قرار دهند، رد آن از طرف جمهوری اسلامی تقریباً ناممکن به نظر می‌رسد چرا که نه گفتنِ علنی تهران به چین و روسیه دیگر به سادگی مقدور نیست.

امروز هر سه کارگروه هسته‌ای، ترتیبات اجرایی و رفع تحریم جلسه برگزار می‌کنند
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ – ۱۱:۲۱
بر اساس توافقات صورت گرفته، جلسات کمیسیون مشترک برجام برگزار نمی‌شود و مذاکره‌کنندگان، دیدارهای خود را به صورت دو جانبه و چندجانبه در وین ادامه می‌دهند.
این روزها جلسات کارشناسی به طور جدی‌تر در وین دنبال می‌شود و در همین زمینه روز جمعه هر سه کارگروه هسته‌ای، ترتیبات اجرایی و رفع تحریم با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ ترتیب جلسه دادند. به گفته میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه، کار فشرده‌ای بر روی برجام در وین در حال انجام است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.