تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 اسفند 1401 - 7:25
کد خبر : 126207

هزینه سفره نوروزی چقدر تمام می‌شود؟

هزینه سفره نوروزی چقدر تمام می‌شود؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:اگر سری به بازارها بزنید مظنه این هزینه ها دستتان می‌آید. ممکن است هنوز فرصت نکرده باشید مایحتاج عید را خریداری کنید و هزینه های نوروز ۱۴۰۲ را برای خانواده تان جمع بزنید. این گزارش به شما کمک خواهد کرد وقتی وارد بازارها می شوید و قصد خرید می کنید چندان از قیمت هایی که می شنوید حیرت زده و غافلگیر نشوید.

هزینه سفره نوروزی چقدر تمام می‌شود؟

آرمان امروز – مجتبی کاوه: نوروز زیبایی‌هایی دارد که برای همه آشناست؛ تغییر فصل، خانه تکانی عید، شکوفه کردن درختان، خرید لباس و کفش نو، مهمانی رفتن و دید و بازدید با خویشاوندان و دوستان، صرف میوه و شیرینی و آجیل و ناهار و شام در کنار عزیزان، سفر رفتن و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و … . واقعیت این است که زیبایی‌های عید هزینه‌هایی دارد و این هزینه ها امسال بیشتر از هر سالی که به یادتان بیاید، سر به فلک کشیده. اگر سری به بازارها بزنید مظنه این هزینه ها دستتان می‌آید. ممکن است هنوز فرصت نکرده باشید مایحتاج عید را خریداری کنید و هزینه های نوروز ۱۴۰۲ را برای خانواده تان جمع بزنید. این گزارش به شما کمک خواهد کرد وقتی وارد بازارها می شوید و قصد خرید می کنید چندان از قیمت هایی که می شنوید حیرت زده و غافلگیر نشوید.
پلو ایام عید ۷۰۰ تا ۵/۱ میلیون
برنج جزو اقلام همیشگی سفره های نوروزی است. اگر یک خانوار ۴ نفره در ایام ۱۳ روزه ابتدای سال و نوروز فقط مصرف خود را در نظر بگیرید حدود ۵ کیلو برنج نیاز دارد. این میزان اگر در و خانه باز باشید و در تعطیلات نوروزی چند وعده مهمان داشته باشید مصرف برنج شما ۲ یا حتی ۳ برابر می شود. برنج هندی  و پاکستانی کیلویی حدود ۷۰ هزار تومان و برنج ایرانی از کیلویی ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است. بر این اساس هزینه پلو سفره عید چیزی حدود ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می شود.
ماهی ؛ ۴۵۰ هزار تا ۱ میلیون تومان

رسم است که شب عید سفره ها مزین به سبزی پلو و ماهی باشد. اگر بخواهید این رسم را برای خانوار ۴ نفره اجرا کنید ارزان ترین ماهی که قزل آلا و ماهی شیر باشد کیلویی ۱۵۰ تا ۲۲۰ هزار تومان در بازار قیمت می خورد. شما حداقل به ۳ کیلو ماهی نیاز خواهید داشت که پاک کرده آن حدود ۲ کیلو خواهد بود. هزینه ماهی این شام حدود ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. اگر ۴ نفر مهمان برای این شام دعوت کنید هزینه ماهی شما حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان تمام می شود.
گوشت و مرغ؛ ۲ میلیون تومان
بسته به این که گوشت منجمد یا گرم دولتی – کیلویی ۱۶۰ هزار تا کیلویی ۲۵۵ هزار تومان – گیرتان بیاید و یا گوشت را از قصابی ها با قیمت آزاد – کیلویی ۳۸۰ هزار تومان – تهیه کنید هزینه ۶ کیلو گوشت یک خانوار ۴ نفره که چند وعده هم میزبان تعداد کمی مهمان باشند از حدود ۱ میلیون تومان تا حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان متغیر است. برای تهیه ۶ کیلو مرغ ایام عید هم باید ۳۶۰ الی ۴۰۰ هزار تومان بپردازید یعنی هر کیلو ۶۳ هزار تومان. جمع هزینه گوشت و مرغ شما در ایام عید واقع بینانه کمتر از ۲ میلیون تومان نخواهد بود.
میوه و شیرینی؛ یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان
زمان توزیع میوه شب عید به قیمت دولتی از ۲۰ اسفند امسال تا ۱۳ فروردین ماه سال آینده است. مسئولان سازمان میادین میوه و تره بار قیمت پرتقال شب عید را ۱۵ – ۱۶ هزار تومان و سیب را هم ۲۵ – ۲۶ هزار تومان اعلام کرده اند و مدعی شده اند برنامه‌ریزی آنها بر این قرار دارد که میوه شب عید کمتر از این قیمت عرضه شود اما سقف نهایی آن بیشتر از قیمت‌های اشاره شده نخواهد بود. بنابراین یک خانوار ۴ نفره با تعدادی محدود مهمان با فرض نیاز به ۱۵ کیلو پرتقال و ۱۵ کیلو سیب در ایام عید حدود ۲۵۰ هزار تومان باید بابت پرتقال و حدود ۴۰۰ هزار تومان بابت سیب بپردازد که جمع این مبلغ سر به ۶۵۰ هزار تومان می زند.  بررسی‌ها درمورد قیمت شیرینی شب عید نشان می‌دهد که در یک شیرینی فروشی در منطقه‌ فاطمی، یک جعبه شیرینی «مخلوط خانگی» با وزن حدودا یک کیلوگرم، به قیمت ۳۲۵ تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که در ایام اسفند ۱۴۰۰ قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌تر و خامه‌ای ۷۸ هزار تومان، شیرینی دانمارکی (گل محمدی)، زبان و پاپیونی ۶۵ هزار تومان و کیک یزدی ۴۹ هزار تومان برای شیرینی ‌فروشی‌های درجه یک تعیین شده بود همچنین به‌طور میانگین سال گذشته قیمت هر کیلوگرم شیرینی براساس درجه بندی و تنوع در تهران، قیمت هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی ۵۵ هزارتومان، پای سیب ۶۵ هزارتومان، کیک یزدی ۴۵ هزارتومان، نارگیلی ۹۵ هزارتومان، گردویی ۹۵ هزارتومان، کشمشی ۵۵ هزارتومان بود. این در حالی است که بسیاری از فعالان این صنف بر این باورند که امسال قیمت شیرینی در تهران تقریباً دوبرابر شده است. اگر مصرف شیرینی عید یک خانوار مهمان دار ۴ نفره را حدود ۴ کیلو فرض کنیم هزینه شیرینی کمتر از ۱ میلیون تومان نخواهد بود.
آجیل شب عید؛ ۱ تا ۲ میلیون
سازمان میادین میوه و تره‌بار اعلام کرده است که قیمت آجیل مخلوط شب عید در میادین میوه و تره بار تهران هر کیلوگرم آجیل شور ۲۹۹ هزار تومان و آجیل شیرین ۲۶۵ هزار تومان نرخ گذاری شده است. ترکیب آجیل شیرین که هر کیلوگرم با قیمت ۲۶۵ هزار تومان در میادین فروخته می‌شود نیز شامل ۱۰ درصد پسته احمد آقایی خام، ۱۵ درصد مغز بادام خام، ۱۵ درصد نخودچی دو آتیشه بی‌نمک، ۱۵ درصد کشمش سبز، ۱۰ درصد برگه قیصی، ۱۵ درصد فندوق با پوست خام و ۱۵ درصد انجیر خشک است. البته آجیلی که در میادین عرضه می شود را بسیاری افراد نمی پسندند و در این صورت باید آجیل را کیلویی حداقل ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنند. بر این اساس ۴ کیلو آجیل میادین حدود یک میلیون و ۴ کیلو آجیل مرغوب تر حدود ۲ میلیون تومان آب می خورد.
هزینه سفر؛ ۵ میلیون به بالا
هزینه های سفر بسیار متنوع است و بستگی به آن دارد که چطور سفری را بپسندید . اگر به کمتر از هتل رضایت نمی دهید یک شب اقامت در هتل ۴ ستاره در ایام برای دو نفر در ایام عید زیر ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تمام نمی شود. اقامتگاه های بومگردی ارزان تر هستند و می توانید با شبی ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در آنها اقامت کنید. بلیت اتوبوس از تهران به شهرهای شمالی مثل رشت حدود ۱۱۰ هزار تومان و به شهر مشهد ۲۴۸ هزار تومان است.
بلیط قطار هم در همین حدود است. این را هم بدانید که بلیط اتوبوس و قطار به این راحتی پیدا نمی شود و بلیط ها پیش فروش شده است. بلیت هواپیما به مقاصد پرتقاضا مثل مشهد و کیش ۵/۱ تا ۵/۲ میلیون است که آنها هم پیش فروش شده اند. هزینه یک وعده شام و ناهار در رستوران برای خانوار ۴ نفره کمتر از ۸۰۰ هزار تومان برآورد نمی شود.
هزینه سفره هفت سین
سفره هفت سین ارزان ترین هزینه ای است که برای شب عید خواهید داشت. این سفره را می توانید با ۱۵۰ هزار تومان هم جمع و جور کنید و اگر لوکس پسند باشید و دستتان به جیبتان برود سفره هفت سین های ۳ تا ۱۰ میلیونی و بیشتر از آن هم قابل تهیه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.