تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 5:57
کد خبر : 130206

 رالی لاکچری‌ها در اتوبان‌ها و بازی با جان مردم

 رالی لاکچری‌ها در اتوبان‌ها و بازی با جان مردم

آرمان شرق-گروه جامعه:«از رالی‌های غیر قانونی شبانه که در ‌سطح تهران برگزار می‌شود، خبر داریم اما واقعیت این است که ما نمی‌توانیم نقش اجرایی در ‌جلوگیری از برگزاری این رالی‌ها داشته باشیم.» همچنین به گفته چندی قبل پلیس راهنمایی‌ورانندگی در این باره اعلام کرده بود: «شماری از جوانان اقدام به برگزاری کورس، رقابت‌های سرعتی و خطرآفرین شبانه در برخی معابر شهر می‌کنند، این اقدام موجب سلب آسایش و آرامش شهروندان می‌شود.

 رالی لاکچری‌ها در اتوبان‌ها و بازی با جان مردم

رالی خودروهای لاکچری

آرمان امروز – گروه جامعه: تقریبا همزمان با جنجالی که چند سال قبل در مورد دور دور کردن خودروهای لاکچری و گرانقیمت در خیابان های بالای شهر تهران به پا شد و دستور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی برای برخورد با این خودروها، پدیده دیگری  نیز در خیابان های تهران شکل گرفت که گرچه کمتر از دور دور کردن نبوده و نیست، اما همچنان یکی از چالش های جدی شهری در پایتخت محسوب می شود. پدیده ای به نام رالی های خیابانی با خودروهای لاکچری. همچنان شبهای پایتخت زیر چرخ های ماشین هایی است که خیایان و حتی اتوبان تهران- کرج با حجم زیادی از خودروها را تبدیل به پیست رالی می کنند و هیچ خبری هم از برخورد با آنها نیست. ماشین هایی از پراید و پژو ۲۰۶ گرفته تا ماشین‌های خارجی چند صد‌ میلیون تومانی که همه برای مسابقه آماده ‌شده‌اند. مسابقاتی که آنچنان حرفه ای شده اند که حالا کار به اجاره دادن خودروها به راننده های حرفه ای نیز کشیده است. رویه ای که براساس آن بسیاری از افرادی که در این مسابقات شرکت می‌کنند، ماشین‌های خود را به راننده‌های معروف و ‌حرفه‌ای اجاره می‌دهند و اگر بردی در میان باشد، صاحب ماشین و راننده بر اساس توافقی که کرده‌اند ‌جایزه را با همدیگر تقسیم می‌کنند.‌ جالب اینجاست که محدوده سنی اغلب آنهایی که تن به این ریسک‌های بزرگ می‌دهند تا به پول‌های ‏کلان و یک‌شبه برسند، بیشتر از ۲۵‌سال نمی‌شود ضمن آنکه به گفته پلیس، بلوار اندرزگو و محدوده سعادت آباد و تهران پارس رکورد دار رالی های شبانه هستند. البته رالی‌های پرخطر تهران که به‌ دور از چشم دوربین‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی ‌برگزار می‌شود، تماشاگران مخصوص به خود را هم دارد. گرچه این رالی‌ها با رعایت نکات امنیتی و ‌به‌ صورت کاملا سکرت برگزار می‌شود و فقط کسانی اجازه تماشای این مسابقات را دارند که ‌‌«خودی» باشند. این رالی‌ها در مسافت‌های ۲۰۰،۳۰۰ و ۴۰۰ کیلومتری برگزار می‌شود و ماشین‌های ‌شرکت‌کننده از طریق GPS کنترل می‌شوند تا مبادا از مسیر خارج شوند یا این‌ که تقلب کنند. علاوه براین، این روزها رالی سواری غیرقانونی در خیابان های پایتخت زوایای پیدا و پنهان بسیار دیگری نیز پیدا کرده است. برخلاف گذشته که خود راننده ها پول روی هم می گذاشتند و مسابقات را برگزار می کردند حالا اما  چند وقتی ‌می شود که برای مسابقات ورودیه گذاشته‌اند. مبلغی  که مقدار آن به تعداد ماشین‌ها و سطح ‌مسابقه بستگی دارد.‌ رقمی بین ۵ تا ۱۰ میلیون که هر یک از ۱۰ راننده شرکت کننده باید بپردازند.

خارج از دسترس همه مسئولان!

به نظر می رسد اما این رالی های زیر زمینی از آنچنان جاذبه هایی برخوردار است که نه پلیس و نه فدراسیون اتومبیلرانی نتوانسته جلوی آن را بگیرد. کما اینکه محمود صیدانلو، رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری درباره ‌برگزاری رالی‌های غیر مجاز در تهران در این زمینه می‌گوید: «از رالی‌های غیر قانونی شبانه که در ‌سطح تهران برگزار می‌شود، خبر داریم اما واقعیت این است که ما نمی‌توانیم نقش اجرایی در ‌جلوگیری از برگزاری این رالی‌ها داشته باشیم.» همچنین به گفته چندی قبل پلیس راهنمایی‌ورانندگی در این باره اعلام کرده بود: «شماری از جوانان اقدام به برگزاری کورس، رقابت‌های سرعتی و خطرآفرین شبانه در برخی معابر شهر می‌کنند، این اقدام موجب سلب آسایش و آرامش شهروندان می‌شود. پلیس در این خصوص گفته بود: اغلب مالکان این خودروها اقدام به تغییر در ارکان خودرو، پایین آوردن فنرها و همچنین تولید صدای ناهنجار و گوش خراش توسط اگزوز در کورس و حرکت‌های سرعتی می‌کنند که نارضایتی عمومی شهروندان را به دنبال داشته است.سرعت بیش‌از حد مجاز، ترمز ناگهانی و کشیدن دستی از دیگر تخلفات این قبیل رانندگان در کورس‌های شبانه هستند.» حالا با بالا گرفتن دوباره اخبار مرتبط با رالی های زیرزمینی در خیابان های شهر، باید دید پلیس آیا می تواند یکبار برای همیشه جلوی این سوارکاران ماشین های لاکچری را بگیرد یا مانند طرح مقابله با دور دورسوارانی که همچنان شبها در معابر پایتخت جولان می دهند، بعد از یک رشته تبلیغات رسانه ای، آنها نیز به حال خود رها می شوند؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.