تاریخ انتشار : شنبه 9 اردیبهشت 1402 - 7:31
کد خبر : 128718

دود سفید از عمان بلند شد

دود سفید از عمان بلند شد

آرمان شرق-گروه بین الملل:عمان در نگاه ایران و آمریکا سوسابقه ندارد و این کمک می‌کند تا طرفین بتوانند به این کشور اعتماد کنند. عمان به جایگاهی رسیده است که می‌تواند نقش دیپلماتیک فعالی در منطقه داشته باشد و در گذشته نیز این امر را ثابت کرده است. می‌توان در این برهه زمانی امیدوار بود تا مسیر احیای برجام فعال شود و در این راستا کشورهایی که به فکر ایجاد امنیت در منطقه هستند نیز می‌توانند فعال عمل کرده و گره‌گشایی کنند.

دود سفید از عمان بلند شد

آرمان امروز: امیرعبداللهیان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و گفت ‌و گوهای دوجانبه، به دعوت همتای عمانی خود سه شنبه وارد فرودگاه بین‌المللی مسقط شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.
دیدارهای پی در پی مقامات ایرانی و عمانی در روزهای اخیر به نظر می رسد که نتایج خاصی در پی داشته و گمانه زنی ها در این خصوص افزایش پیدا کرده است.
«حسین امیرعبداللهیان» از «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و دولت این کشور به خاطر نقش مثبت در زمینه رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و افزود نقش مسقط در این زمینه سازنده و مثمر ثمر بوده است.
وی درباره دیدارش با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان اظهار کرد، با همتای عمانی خود علاوه بر موضوعاتی که همکاری‌های دو کشور را توسعه می‌دهد، درباره پرونده ‌های منطقه‌ای و بین المللی به ویژه فلسطین، آشتی یمنی – یمنی و وضعیت سودان نیز گفت وگو کردم.
وی در جریان این سفر با بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان دیدار و گفت و گو کرد.
وزیر امور خارجه پیش از این و دی‌ماه سال گذشته از عمان دیدار کرده و در این سفر حامل پیام آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به پادشاه عمان بود.
دولت سیزدهم در راستای نگاه به منطقه در تلاش است تا ضمن تثبیت و تحکیم روابط خود با کشورهای همسایه، بیش از پیش در تحولات خاورمیانه و غرب آسیا نقش‌آفرین باشد. تلاشی که با توجه به رویدادهای اخیر در منطقه؛ عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و استقبال بی‌سابقه همسایگان از این موضوع به نتیجه رسیده تا بیش از هر زمان دیگری سیاست خارجی جمهوری اسلامی در راستای منافع کشور و مردم قرار گیرد.
نقش‌آفرینی عمان در پرونده هسته‌ای، مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل زندانیان، میان ایران و غرب از یک‌سو و گفت‌وگوهای تهران و ریاض از سوی دیگر، نشان‌دهنده ظرفیت مسقط در حل‌و فصل چالش‌های دیپلماتیک در منطقه است.
مرتضی مکی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در خصوص مراودات ایران و عمان در خصوص پرونده برجام می گوید: سفرهای دیپلماتیک تحت عنوان وساطت در عرصه بین‌المللی مرسوم است که ایران تجربه آن را در گذشته دارد.
در این میان دیدارها و گفت‌وگوهایی شکل می‌گیرد تا راهکاری در راستای حل مشکلات و تنش‌ها حاصل شود. ۸ سال پیش اقدام مشابهی برای ایران رقم خورد و عمان با کمال صداقت و با نیت خوب وارد این عرصه شد و نتیجه آن برجام شد و توافقی که حاصل شد و برای مدتی نیز منطقه آرامش را تجربه کرد.
چندی پیش نیز قطر وارد این عرصه شد تا شاید بتواند تجربه آن دوران را تکرار کند و بار دیگر تنش‌ها را در منطقه کاهش دهد. امروز هنوز به تبع دوران ترامپ گره‌هایی در روابط ایران و آمریکا وجود دارد که بر بسیاری از مسائل از جمله منطقه خاورمیانه تاثیرگذار است. در برهه‌ای از زمان که هر یک از طرفین خواهان برداشتن گامی از طرف مقابل در راستای اعتمادسازی هستند، این بار عمان می‌تواند در این عرصه موثر واقع شده و نگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کند.
مکی ادامه داد: این کشور مورد اعتماد طرفین است و امروز می ‌خواهد نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشد. عمان در نگاه ایران و آمریکا سوسابقه ندارد و این کمک می‌کند تا طرفین بتوانند به این کشور اعتماد کنند. عمان به جایگاهی رسیده است که می‌تواند نقش دیپلماتیک فعالی در منطقه داشته باشد و در گذشته نیز این امر را ثابت کرده است. می‌توان در این برهه زمانی امیدوار بود تا مسیر احیای برجام فعال شود و در این راستا کشورهایی که به فکر ایجاد امنیت در منطقه هستند نیز می‌توانند فعال عمل کرده و گره‌گشایی کنند.
وی افزود: باید توجه داشت که اراده طرفین نیز اهمیت دارد و به نظر می ‌رسد این اراده برای حل مشکلات و رفع تخاصمات وجود دارد و صرفا بر روی برخی مسائل اختلاف‌ نظر باقی مانده است. پس از توافق ایران و عربستان در کوتاه‌ مدت ما شاهد نتایج مثبتی خواهیم بود اما بایدن و ایران هر کدام نکاتی را برای خود مورد اهمیت قرار داده ‌اند و به ‌خصوص بایدن در داخل کشور خود با مشکلاتی مواجه است که شاید کار را کمی طولانی‌تر کند.
مکی تصریح کرد: باید توجه داشت که بعد از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مواضعی که دولتمردان او در مورد بازگشت به برجام داشتند، دولت‌ های اروپایی خیالشان از جانب آمریکا مبنی بر اینکه برجام ازهم پاشیده نخواهد شد، راحت شد و درصدد بودند با تغییر موضع بکوشند از فضای سیاسی بعد از پیروزی دموکرات‌ها حداکثر استفاده را برای فشار به ایران ببرند.
آن ها تلاش کردند شرایط را برای بازگشت آمریکا به برجام فراهم کنند تا حداکثر استفاده را از سیاست ‌های فشار حداکثری ترامپ ببرند. خواسته آن ها فراتر از موضوعات هسته‌ای بود اما در مذاکرات برجام درنهایت مجبور شدند برای دستیابی به اولین سیاست مدنظرشان، یعنی محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران به محدودیت ‌های برجام تن دهند.
شرایط برای اروپایی‌ها طوری ایجاد شد که می‌توانند در مسیر بازگشت آمریکا به برجام به خواسته‌های بیش از برجام دست پیدا کنند. با توجه به اینکه ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام در ۵ گام برنامه‌های هسته‌ای خود را به حالت تعویق درآورد، تا حدودی به اروپایی ‌ها نشان داد که برجام یک توافق چندجانبه و برد-برد است و دوپایه دارد، یکی لغو تحریم‌ ها و دوم تعویق برنامه هسته‌ای ایران.
پیش تر نیز عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشته بود که حسین امیرعبدالهیان، وزیرخارجه ایران از سفر پادشاه عمان به تهران در آینده‌ ای نزدیک و با خبری خوش نوشت.
این نماینده خبر خوش و اظهارات آقای امیرعبدالهیان را به گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای موسوم به برجام تعبیر کرده اما در چند هفته گذشته گزارش‌هایی از نزدیک شدن تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان و آزادسازی میلیاردها دلار از پول‌های ایران در کره جنوبی خبر داده بودند.
یک عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین درباره ورود بانک قطری به مناقشه ایران و آمریکا و ایفای نقش واسطه در این حوزه صحبت‌هایی را مطرح کرد. به گفته او در همین چارچوب مذاکرات غیرمستقیمی میان خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران به واسطه بانک مرکزی قطر در جریان است.
بر همین اساس شاید سال جاری با توجه به حساسیت هایی که دارد، منجر به اتفاقات متعددی در حوزه سیاست خارجی کشور باشد.
اتفاقاتی که شاید یکی از ان ها احیای برجام باشد زیرا همچنان برای طرفین منافعی دارد و می تواند حکم پیروزی در سیاست خارجی قلمداد شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.