تاریخ انتشار : شنبه 26 آبان 1397 - 18:26
کد خبر : 48172

خبر داغ واشنگتن پست درباره اقدام غیر اخلاقی خاشقجی

خبر داغ واشنگتن پست درباره اقدام غیر اخلاقی خاشقجی

آرمان شرق: یک زن مصری ادعا کرده که چند ماه پیش از کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف آل سعود، در مراسمی مذهبی در آمریکا، با وی ازدواج کرده است. به گزارش آرمان شرق به نقل از ایرنا؛ روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا با انتشار این مطلب، افزود: افشای این ازدواج که ظاهرا خاشقچی

آرمان شرق: یک زن مصری ادعا کرده که چند ماه پیش از کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف آل سعود، در مراسمی مذهبی در آمریکا، با وی ازدواج کرده است.

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایرنا؛ روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا با انتشار این مطلب، افزود: افشای این ازدواج که ظاهرا خاشقچی آن را از نامزد ترک خود و حتی خانواده اش نیز پنهان داشته بود، به پیچیدگی سرنوشت وی در ماههای آخر پیش از کشته شدن توسط گروهی از ماموران سعودی در اکتبر در کنسولگری این کشور در استانبول می افزاید.
این زن به علت نگرانی از امنیت جانی و شغلی خود، به شرط معرفی شدن با نام اچ. عطر، حروف نخست نام و نام خانوادگی اش، با واشنگتن پست سخن گفته و پیام های متنی مبادله شده میان خود و خاشقچی و همچنین تصاویر دونفری شامل برخی از عکس های مراسم عروسی خود با خاشقچی را در ماه ژوئن در حومه شهر واشنگتن دی سی، در اختیار این روزنامه گذاشته است.
یک همکار خاشقچی که به عنوان شاهد در این مراسم حضور داشته است به شرط ناشناس ماندن سخنان این زن مصری را تائید کرد. اما اعضای خانواده خاشقچی از اظهارنظر در این باره خودداری کردند و خدیجه چنگیز نامزد ترک وی نیز با ابراز ناآگاهی از این موضوع، از انگیزه عطر از این اقدام سئوال کرد.
به نوشته واشنگتن پست؛ در صورتی که عطر بتواند ارتباط زناشویی قانونی خود را با خاشقچی اثبات کند، خواهد توانست مدعی بخشی از غرامت دریافتی خانواده اش از دولت سعودی شود. هر چند هنوز وضع حقوقی این ازدواج نامشخص است و ظاهرا سند و مدرکی در باره آن موجود نیست.
واشنگتن پست روز جمعه درمطلب دیگری نوشته بود: سازمان جاسوسی آمریکا ‘سیا’ به این نتیجه رسیده که شاهزاده محمدبن سلمان ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را داده است که اغلب درنوشتارهایش در این روزنامه و دیگر نشریات، از دولت سعودی و خانواده سلطنتی آن انتقاد می کرد.
به گفته آگاهان و براساس ارزیابی سیا، قتل خاشقچی به دستور محمد بن سلمان، بخشی از عملیات برای ساکت کردن وی بوده است.
خاشقچی ۶۰ ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت. وی روز دوم اکتبر (۱۰ مهر ماه) که برای طی مراحل ثبت ازدواج با’خدیجه چنگیز’نامزد خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، پس از ورود به آن ناپدید شد. نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشارهای بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، ۱۸ نفر از جمله ۱۵ مامور ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که این ۱۵ مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بوده و از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است که تاکنون از سوی مقامات سعودی رد شده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.