تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 آبان 1401 - 6:50
کد خبر : 115742

«جنگ» نزدیک است؟

«جنگ» نزدیک است؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:اتحادی که بین روسیه و چین و ایران در ماه‌های اخیر به وجود آمده در حوزه‌های اقتصادی است. این دو کشور همواره در پی منافع ملی خودشان هستند و اگر جنگی در منطقه شکل بگیرد ایران می‌تواند درحوزه‌هایی از حمایت این ابرقدرت‌ها استفاده کند ولی فراوش نکنید که این اتحاد نمی‌تواند به‌عنوان متحد جنگی محسوب شود.

«جنگ» نزدیک است؟

آرمان امروز: بامداد چهارشنبه سه مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیدتدپرس گفته‌اند طبق اطلاعاتی که ریاض در اختیار مقامات آمریکایی گذاشته ایران احتمالا برای حمله‌ای قریب الوقوع به عربستان آماده می‌شود.
یکی از این مقامات آمریکایی اول نوامبر با تایید دریافت اطلاعات از طرف عربستانی آن را یک «تهدید واقعی و احتمالا معتبر برای حمله قریب‌الوقوع ظرف ۴۸ ساعت» توصیف کرد.
پس از انتشار این خبر، «شورای امنیت ملی آمریکا» با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما نگران چشم‌انداز این تهدید هستیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با سعودی‌ها در تماس دائمی هستیم و در دفاع از منافع خود و شرکایمان در منطقه تردید نخواهیم کرد.»
ژنرال پت رایدر»، مسئول مطبوعاتی پنتاگون درباره گزارش‌ها از تبادل اطلاعاتی با عربستان با تاکید بر اینکه مقام‌های نظامی آمریکا نگران وضعیت تهدیدآمیز در منطقه هستند، گفت: «ما به طور منظم با شرکای سعودی خود در ارتباط هستیم تا اطلاعاتی که ممکن است در این زمینه داشته‌باشند را در اختیار ما بگذارند. اما آنچه پیش‌تر گفته‌ایم و آن را تکرار می‌کنم این است که ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که از خود محافظت و دفاع کنیم صرف نظر از اینکه نیروهایمان در کجا خدمت می‌کنند، چه در عراق و چه هر جای دیگری.» این اطلاعات در حالی منتشر شده که روابط واشنگتن و ریاض بواسطه تصمیم اخیر گروه اوپک پلاس در کاهش تولید نفت با روزهای اوج فاصله دارد و حتی کاخ‌سفید گزینه تجدید‌نظر در روابطش با پادشاهی سعودی را منتفی ندانسته است.
خشم‌ آمریکا از تصمیم اوپک‌ پلاس در کاهش‌ تولید نفت؛ «به‌نام عربستان، به‌کام روسیه؟»
تشدید نگرانی‌ها از احتمال حمله بالقوه به عربستان‌سعودی در حالی مطرح می‌شود که کاخ‌سفید، تهران را به‌دلیل ناآرامی داخلی و همچنین ارسال پهپاد به روسیه تحت انتقاد قرار داده و وضعیت نامعلوم مذاکرات احیای برجام بیش از هر زمان دیگری به حاشیه رانده شده است.
سپاه پاسداران عربستان را به دست‌داشتن و تحریک در ناآرامی‌های اخیر، به‌ویژه پوشش اعتراضات توسط شبکه تلویزیونی فارسی زبان مستقر در لندن که تهران آن را وابسته به ریاض می‌داند، متهم می‌کند.
«سردار حسین سلامی»، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بتازگی با اشاره به پوشش اعتراضات از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای «تحت حمایت ریاض»، علاوه بر هشدار دادن به «دشمن» گفت: که عربستان باید در انتظار پاسخ ایران باشد.
نماینده آمریکا در امور ایران با بیان اینکه واشنگتن توجه خود را به حمایت از معترضان معطوف نموده، تهدید کرد اگر لازم باشد به‌ عنوان آخرین راهکار، به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران متوسل می‌شوند.
از گزینه نظامی استفاده میکنیم
صبح روز گذشته و بعد از انتشار خبرهای مبنی بر تهدید نظامی ایران، «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، بعد از اذعان به اینکه موضوع احیای برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ایران حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست، این بار تمرکز بر توافق هسته‌ای را موجب اتلاف وقت توصیف کرد.
مالی طی سخنرانی در همایشی در «اندیشکده کارنگی»، گفت آمریکا روی مسائلی از ایران تمرکز دارد که برایش مفید باشد و در حال حاضر اگر قرار باشد هیچ اتفاقی در موضوع توافق هسته‌ای ایران رخ ندهد، واشنگتن هم وقت خود را روی آن هدر نمی‌دهد.
وبگاه شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از وی نوشت که آمریکا هنوز هم به مسیر دیپلماسی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران پایبند است اما در بحبوحه اعتراضات در ایران، توجه خود را از تلاش‌ها روی توافق هسته‌ای و تهران، به مسکو و جنگ اوکراین معطوف کرده است. او ادامه داد: «هر بار که ما نزدیک می‌شدیم، ایران درخواست‌های فرعی جدیدی مطرح می‌کرد که مذاکرات را از مسیر خارج می‌ساخت. این دقیقا نقطه‌ای بود که ما در ماه آگوست و اوایل سپتامبر در آن قرار داشتیم ولی از آن زمان تاکنون هیچ تحرکی انجام نشده است. هیچ اتفاقی درخصوص توافق هسته‌ای رخ نمی‌دهد، پس ما هم زمان خود را صرف آن نمی‌کنیم و وقتمان را برای هیچ چیز هدر نمی‌دهیم. ما وقتمان را جایی صرف می‌کنیم که فایده داشته باشد، از جمله حمایت از اعتراضات در ایران و تلاش می‌کنیم که انتقال تسلیحات از تهران به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین را متوقف کنیم. اگر دیپلماسی شکست بخورد، تقریبا همه گزینه‌ها را روی میز نگه داشته‌ایم. همزمان که از دیگر ابزارها استفاده می‌کنیم، به‌عنوان آخرین راه، گزینه نظامی را در صورت لزوم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی اجرا می‌کنیم. البته ما دست خود را با این خوش‌بینی نمی‌بندیم که شاید روزی توافق حاصل شود».
منطقه در آمادهباش جنگی است
«حسن هانی‌زاده»، تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که باتوجه به پیام‌هایی که بین مقامات «ایران» و «عربستان»، «آذربایجان» و … در مورد به وقوع پیوستن جنگ در منطقه منتشر می‌شود، آیا «جنگ» نزدیک است؟ به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «بعد از ادامه ناآرامی‌ها در ایران برخی بسته‌های خبری توسط گروه آمریکایی-سعودی-صهیونیستی بر علیه ایران منشر شد که حمله ایران به عربستان، حضور نظامی ایران در جنگ اوکراین و … را باید در این قالب تعریف کنیم. به تازگی هم عربستان مدعی است که ایران به زودی به بخش‌هایی از این کشور حمله خواهد کرد. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که خود عربستان هم به دلیل اختلافاتی که در «اوپک» با امریکا دارد و نقض آتش‌بس در جنگ یمن، وضعیت پایداری ندارد. باتوجه به اینکه هواپیماهای جنگی عربستان مناطقی را در یمن زیر آتش گرفته‌اند حالا در انتظار حملات تلافی‌جویانه «حوثی‌های یمن» هستند و به‌نوعی می‌خواهند تا با انتشار چنین خبرهایی اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.»
او با اشاره به آماده‌باش کشورهای منطقه بعد انتشار خبر حمله احتمالی ایران به عربستان، ادامه می‌دهد: «اکنون که با شماگفت‌وگو می‌کنم کشورهای حاشیه خلیج فارس «بحرین»، «امارات» و البته خود «عربستان سعودی» در آماده‌ باش هستند؛ این موضوع می‌رساند که تنش در منطقه به اوج خود رسیده است.آمریکا که از سیاست‌های عربستان در منطقه دفاع می‌کند در حال تلاش برای کشاندن پرونده ایران به سازمان ملل است. امریکا معتقد است ایران با ارسال کمک‌های نظامی به جنگ روسیه-اوکراین قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است. از سویی دیگر نیروهای تندرو در اسرائیل به قدرت نزدیک می‌شوند و به‌زودی کابینه تندرو متشکل از افراطی‌های مذهبی تشکیل خواهد شد و قطعا با حزب الله درگیری نظامی خواهد داشت. با این وضعیت باید بگوییم که جنگ در منطقه اجتناب ناپذیر است. ایران هم مجبور است با هم‌پیمانان منطقه‌ای خود و با همراهی روسیه و چنین به‌نوعی در آماده باش باشد.»
جنگ پرهیز ناپذیر است
«مهدی مطهرنیا»، کارشناس روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که باتوجه به پیام‌هایی که بین مقامات ایران و عربستان، آذربایجان و … در مورد به وقوع پیوستن جنگ در منطقه منتشر می‌شود، آیا «جنگ» نزدیک است؟ به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «در شرایط کنونی جنگ امری پرهیز ناپذیر است ولی اینکه کدام کشور بیشتر اشتیاق جنگ دارد به عقلانیت مسئولان سیاسی کشورها باز می‌گردد. مسئولان ایرانی در حالی از نزدیک بودن جنگ صحبت می‌کند که هر تنش نظامی با  هر کشوری می‌تواند برایش پرهزینه باشد و اگر آغازگر هر درگیری باشد باید بهای زیادی را بپردازد. کشور مقابل یعنی عربستان سعودی هم این موضوع را به خوبی می‌داند و به همین دلیل دست به تحرک ایران در منطقه می‌زند. نباید فراموش کنید که حاکمیت ایران در داخل با ناآرامی‌هایی روبه‌رو است که بیش از یک ماه به طول کشیده است. ایران می‌خواهد با آغاز جنگی در منطقه، در داخل کشور اتحاد ایجاد کند.»
این تحلیلگر با اشاره به اینکه نقش «روسیه» و «چین» و دیگر متحدان ایران در جنگ احتمالی منطقه‌ای چه خواهد بود، ادامه می‌دهد: «اتحادی که بین روسیه و چین و ایران در ماه‌های اخیر به وجود آمده در حوزه‌های اقتصادی است. این دو کشور همواره در پی منافع ملی خودشان هستند و اگر جنگی در منطقه شکل بگیرد ایران می‌تواند درحوزه‌هایی از حمایت این ابرقدرت‌ها استفاده کند ولی فراوش نکنید که این اتحاد نمی‌تواند به‌عنوان متحد جنگی محسوب شود. اگر جنگی در منطقه رخ دهد، شاهد آن خواهیم بود که این دو کشور سعی می‌کنند به نوعی از ایران حمایت کنند که منافع ملی آنها در جوامع بین‌الملل آسیبی نبیند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.