تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 - 8:14
کد خبر : 148110

تازه ترین تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان

تازه ترین تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان

آرمان شرق-گروه سیاست:«جبهه اصلاحات به‌عنوان یکی از طیف‌های سیاسی ایران بنا بر تصمیم اعضا، قرار نیست که در تهران لیست بدهد. در مورد چگونگی تصمیم برای حوزه‌های شهرستان‌ها هم باید این نکته را اضافه کنم که بنا شده است تصمیم در این مورد به شوراهای استانی جبهه اصلاحات واگذار شود. با توجه به این مصوبه خودشان می‌توانند افراد مورد نظر را انتخاب و لیست‌های مورد نظر منتشر کنند. این نکته را هم اضافه کنم که هر نامزدی که بتواند دو/سوم آرای اعضای شورای استانی را کسب کند می‌تواند در لیست مورد نظر حضور داشته باشند.»

تازه ترین تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان

آرمان امروز: در فاصله ۲۴ روز مانده تا انتخابات ۱۱ اسفند، جبهه اصلاحات اعلام کرد که برای حضور در میدان انتخاباتی پایتخت لیست انتخاباتی نخواهند داشت. بنابر گفت‌وگوهایی که در روزهای اخیر از سوی چهره‌های شاخص اصلاحات منتشر شده است نشان می‌دهد که برخی از محدودیت‌ها و البته چالش نظارت استصوابی باعث شده است که نامزدهای این جریان سیاسی که البته هواداران زیادی هم دارند به حد نصاب نرسیده است و به همین دلیل نمی‌توانند لیستی در تهران ارائه دهند. البته پیش از این هم برخی از چهره‌های غیر اصولگرا مانند «محمدباقر نوبخت»، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه به همین دلیل که تعداد نامزدهای جریان اعتدال به اندازه یک لیست نمی‌رسد و حتی مقدمات ائتلاف هم فراهم نخواهد شد اعلام کرد که احتمالا تغییر حوزه می‌دهد و به رشت خواهد رفت. «حسین مرعشی»، دبیرکل حزب کارگزاران در آخرین نشست خبری خود گفت: «پیشنهاد ما حضور در حوزه های انتخابیه‌ای است که نامزد حزبی یا غیرحزبی تایید صلاحیت شده با سوابق روشن اصلاح‌طلبانه داشته باشد و بتوانیم در برابر مردم از عملکرد گذشته و آینده آنها دفاع کنیم.» البته ناگفته نماند که بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب برای گرم کردن کانون انتخابات وارد میدان شدند ولی با توجه به رد‌صلاحیت‌هایی که صورت گرفت نتوانستند در ادامه حضور داشته باشند. با این وجود ناگفته نماند که روز پنجشنبه ۱۹ بهمن آخرین غربالگری انتخاباتی توسط شورای نگهبان منتشر خواهد شد که شاید برخی از چهره‌ها به چرخه انتخابی بازگردند.

تهیه لیستهای شهرستان به خودشان واگذار شد                                                               

«حسن رسولی»، عضو جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به اعلام جواد امام، سخنگو جبهه آیا در ادامه ائتلافی برای تهران شکل خواهد گرفت؟ به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «جبهه اصلاحات به‌عنوان یکی از طیف‌های سیاسی ایران بنا بر تصمیم اعضا، قرار نیست که در تهران لیست بدهد. در مورد چگونگی تصمیم برای حوزه‌های شهرستان‌ها هم باید این نکته را اضافه کنم که بنا شده است تصمیم در این مورد به شوراهای استانی جبهه اصلاحات واگذار شود. با توجه به این مصوبه خودشان می‌توانند افراد مورد نظر را انتخاب و لیست‌های مورد نظر منتشر کنند. این نکته را هم اضافه کنم که هر نامزدی که بتواند دو/سوم آرای اعضای شورای استانی را کسب کند می‌تواند در لیست مورد نظر حضور داشته باشند.»

رسولی از چهره‌های نزدیک به «محمدرضا عارف» در مورد اینکه برخی از «لیست عارف» برای حضور شاخه‌ای از اصلاح‌طلبان در میدان انتخابات صحبت می‌کردند، ادامه می‌دهد: «این موضوع را رد می‌کنم چون دکتر عارف از ابتدا چنین بحثی را مطرح نکرده بود.»

لیست تهران نمیدهیم

«جواد امام»، سخنگوی جبهه اصلاحات در فضای مجازی با اشاره به مصوبه اخیر اصلاح‌طلبان نوشت: «باتوجه به شرایط موجود و به استناد راهبرد انتخاباتی و مصوبه مجمع عمومی مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۵، جبهه اصلاحات ایران در انتخابات اسفندماه در تهران امکان ارائه لیست ندارد. بدیهی است جبهه اصلاحات استان‌ها بر اساس راهبرد انتخاباتی جبهه تصمیم خواهند گرفت.»

در تهران ۱۰ یا ۱۵ نامزد بیشتر نداریم

«محمدصادق جوادی حصار»، سخنگوی حزب اعتماد ملی در مورد فضای انتخاباتی اردوگاه اصلاح‌طلبان به ایسنا گفت: «اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم لیست بدهیم، ممکن است یک لیست با حضور ۱۰ یا ۱۵ نفر در تهران ارائه کنیم ولی خیلی بعید است که در شرایط فعلی بتوانیم لیست کامل بدهیم؛ زیرا کاندیدای نام آشنا و رای‌آور خیلی کم داریم. ممکن است افراد فرهیخته‌ای باشند که تاییدصلاحیت شده باشند ولی آن‌ها تمایلی برای حضور در لیست نداشته باشند و احزاب هم با آن‌ها ارتباط نگرفته باشند. تصور می‌کنم دست‌مان خیلی برای ارائه لیست قوی و رقابتی باز نیست و بعید است که بتوانیم لیست کامل در تهران ارائه کنیم. اگر قرار به ارائه لیست مشترک باشد، باید بین این احزاب اساسنامه، مرامنامه و تفاهم‌نامه روشنی به امضا برسد تا اگر شکست خوردند، بدانند که به تنهایی شکست نخورده‌اند و اگر پیروز شوند هم بدانند به تنهایی موفق نشده‌اند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.