تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اسفند 1402 - 19:51
کد خبر : 148969

انواع الکتروموتور و کاربرد آن در صنعت

انواع الکتروموتور و کاربرد آن در صنعت

موتورها کاربرد گسترده‌ای در مصارف خانگی و صنعتی دارند. به‌علت همین کاربرد گسترده، شناخت ویژگی‌ها و اجزای آن‌ها خالی از لطف نیست. اگر قصد خرید الکتروموتور را دارید، بهتر است ابتدا اطلاعاتی درباره‌ی آن‌ها داشته باشید. در ادامه‌ی این مقاله، به الکتروموتورها و شناخت اجزای آن‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

انواع الکتروموتور و کاربرد آن در صنعت

موتورها کاربرد گسترده‌ای در مصارف خانگی و صنعتی دارند. به‌علت همین کاربرد گسترده، شناخت ویژگی‌ها و اجزای آن‌ها خالی از لطف نیست. اگر قصد خرید الکتروموتور را دارید، بهتر است ابتدا اطلاعاتی درباره‌ی آن‌ها داشته باشید. در ادامه‌ی این مقاله، به الکتروموتورها و شناخت اجزای آن‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

موتور الکتریکی یا الکتروموتور چیست؟

موتورهای الکتریکی را می‌توان از مهم‌ترین دستگاه‌های قابل‌استفاده در وسایل نقلیه‌ی موتوری، دستگاه‌های خنک‌کننده، تهویه، لوازم‌خانگی و غیره دانست. کامیون، آسیاب، کلاچ، بالابر، و غیره ازاین‌گونه وسایل هستند که در آن‌ها از الکتروموتورها استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها را می‌توان از اصلی‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه‌ی مهندسی دانست. موتورهای الکتریکی انرژی الکتریکی واردشده را به انرژی مکانیکی جهت حرکت وسیله تبدیل می‌کنند. هرکدام از الکتروموتورها کاربردهای متفاوتی دارند. برای خرید الکتروموتور باید به کاربرد آن برای خود توجه داشته باشید.

کاربردهای الکتروموتور صنعتی

همان‌طورکه گفتیم الکتروموتور در وسایل گوناگونی کاربرد دارد. از کشتی‌سازی و ماشین‌سازی گرفته تا توربین‌ها، پمپ‌ها، فن‌ها و غیره. این وسیله را می‌توان یک عضو ضروری در مصارف خانگی و صنعتی دانست. در صنایع ساختمانی هم از الکتروموتورها استفاده می‌شود. بالابرها، پمپ‌های ویبره، آسانسورها، درهای ریموتی، دریل‌ها، چکش‌ها و غیره از موارد استفاده از الکتروموتور در صنعت ساختمان هستند. خرید الکتروموتور و استفاده از آن در صنعت خودروسازی هم وجود دارد.

انواع الکتروموتور

الکتروموتورها براساس کاربردشان انواع مختلفی دارند. برای خرید الکتروموتور توجه به نوع آن برای کاربردی خاص بسیار مهم است. می‌توان الکتروموتورها را به دو دسته‌ی اصلی الکتروموتور AC و الکتروموتور DC تقسیم‌بندی کرد. انواع دیگری از الکتروموتورها در دسته‌ی سومی قرار می‌گیرند که مصارفی خاص دارند. در ادامه‌ی این مطلب، هرکدام از این دسته‌ها را بیشتر شرح خواهیم داد.

الکتروموتور AC

این نوع الکتروموتور، قابل‌استفاده در صنعت است. دلیل نام‌گذاری آن به این دلیل است که از برق AC یا متناوب تغذیه می‌کند. این نوع الکتروموتور انعطاف‌پذیری بالایی در تأمین انرژی دارد. می‌توان گفت تعمیر این نوع از الکتروموتور بسیار آسان است. تمایل به خرید الکتروموتور AC نیز می‌تواند به همین دلیل باشد. موتورهای AC را ازنظر منبع تغذیه در دو نوع تک فاز و سه فاز دسته‌بندی می‌کنند.

الکتروموتور تک فاز در مصارف ساده و سبک، پرکاربرد است. این الکتروموتورها می‌توانند از گرم شدن بیش‌ازحد و خراب شدن تجهیزات متصل به خود جلوگیری کنند. دلیل استفاده از آن‌ها در پمپ‌ها، صنایع مواد غذایی، صنایع تجهیزات بسته‌بندی، نوار نقاله و غیره نیز همین امر است.

الکتروموتور DC

الکتروموتورهای DC را می‌توان مقابل موتورهای AC دانست. الکتروموتورهای DC جریان را به‌صورت مستقیم منتقل می‌کنند. به همین دلیل از روتور، استاتور، کموتاتور و جاروبک برخوردار هستند. برای نصب و راه‌اندازی این نوع از الکتروموتورها، به گشتاور بالا نیاز است. به همین دلیل در صنایعی که به گشتاور بالا نیاز دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. این موتورها، در گشتاورهای بالا راندمان بسیار خوبی دارند. به همین دلیل است که برای استفاده در جرثقیل‌های فوق سنگین، آسانسورهای هیدرولیکی و مواردی از این قبیل خرید الکتروموتور DC انجام می‌گیرد.

دیگر انواع الکتروموتور

دیگر انواع الکتروموتورها نیز از همان انواع موتورهای AC و DC هستند. تنها تفاوت ایجادشده در آن‌ها یک سری تغییرات در اجزا و راندمان آن‌ها است. انواع دیگر این الکتروموتورها شامل موارد زیر هستند:

  • هیسترزیس
  • پله‌ای
  • سروو
  • یونیورسال
  • دالاندر
  • کولری
  • ضد انفجار

الکتروموتور ضد انفجار

به موتورهایی که در مکان‌هایی با برخورداری از قابلیت انفجار، اشتعال و در کل مخاطره‌آمیز ازنظر نزدیکی به گازها، مواد محترقه و ماده‌های قابل اشتعال نصب شده‌اند، الکتروموتور ضد انفجار گفته می‌شود. در این محیط‌ها امکان ایجاد مثلث آتش با یک جرقه از سوی سیستم الکتریکی یک موتور تکمیل می‌شود. به همین دلیل نیاز است موتور دارای یک نوع حفاظت باشد تا کارکرد آن منجر به آتش‌سوزی نشود و یا اگر انفجاری رخ داد، آن را در خود خنثی کند. در هنگام خرید الکتروموتور باید به این نکته توجه شود.

اجزای الکتروموتور

برای خرید الکتروموتور بهتر است با اجزای آن آشنایی کلی داشته باشید. در ادامه اجزای یک الکتروموتور را معرفی می‌کنیم:

 روتور

قسمت متحرک موتور الکتریکی را روتور می‌گویند. روتورها دارای تیغه‌هایی رسانا هستند که وظیفه‌ی آن‌ها حمل و جابه‌جایی جریان است. روتورها باعث ایجاد نیروهایی به‌منظور راه‌اندازی و چرخش شافت می‌شوند. در بعضی موارد روتورها ساختاری به‌شکل آهن‌ربای دائم را دارا هستند.

 استاتور

استاتور یک قسمت ثابت در موتور الکتریکی است. استاتور دارای سیم‌پیچی و یا آهن‌ربایی است که از طریق ایجاد میدان مغناطیسی و تبادل این میادین با روتور باعث چرخش روتور می‌شود. در مرکز استاتور لمینت قرار دارد. لمینت ورقه مانند است. وظیفه یا همان کاربرد لمینت جلوگیری از هدر رفتن انرژی و تلفات آن است.

 بلبرینگ‌ها

در قسمت اول و آخر شافت، از بلبرینگ برای چرخش بهتر روتور حول محور همان شافت استفاده می‌شود. شافت به‌وسیله‌ی بلبرینگ نیروی مکانیکی را به خروجی خود انتقال می‌دهد.

شکاف هوایی

بین جز ثابت و متحرک الکتروموتور که همان روتور و استاتور هستند، باید یک فاصله هوایی وجود داشته باشد. این فاصله سبب افزایش جریان مغناطیسی در موتور می‌شود. با افزایش این فاصله‌ی هوایی، حد میدان مغناطیسی، افزایش می‌یابد. به همین خاطر شکاف هوایی باید بسیارکم و در کم‌ترین میزان ممکن در نظر گرفته شود.

 پوسته

تمامی قسمت‌های ثابت و متغیر الکتروموتور داخل محفظه‌ای به نام پوسته قرارگرفته‌اند. این قسمت‌ها درون این پوسته کاملا بسته هستند. این پوسته معمولا از جنس چدن و یا آلومینیوم است.

فن

در قسمت انتهایی موتورهای الکتریکی و انتهای شافت یک فن وجود دارد که وظیفه‌ی آن هدایت جریان هوا از بیرون به داخل محفظه و پوسته است. این نوع جریان ورودی هوا سبب خنک ‌شدن موتور الکتریکی و سیم‌پیچ می‌شود.

 منبع تغذیه

موتورهای الکتریکی، با انرژی الکتریکی آغاز به‌کار می‌کنند. بااتصال انرژی الکتریکی به تیغه‌های قرارگرفته در ترمینال باکس، موتور الکتریکی راه‌اندازی می‌شود. این نوع منبع تغذیه، می‌تواند حاوی برق جریان مستقیم در هر ولتاژ و یا برق جریان متناوب باشد.

خرید الکتروموتور صنعتی

اگر قصد خرید الکتروموتور صنعتی را دارید، بهتر است خرید خود را از فروشگاهی مطمئن انجام دهید. یکی از این فروشگاه‌های توزیع محصولاتی همچون الکتروموتور ضد انفجار، الکتروموتور معمولی، فن ضد انفجار، گیربکس صنعتی و غیره، فروشگاه محصولات صنعتی یا همان شاپ صنعتی است.

این فروشگاه تجهیزات صنعتی را برای مشتریان خود در کمترین زمان ممکن و باکیفیتی بالا تهیه می‌کند. برندهای موجود در فروشگاه شاپ صنعت موتوژن، الکتروژن، ABB، الکتروموتور زیمنس، الکتروموتور ضد انفجار و فن ضد انفجار REAL، استریم و غیره است. اگر قصد خرید انواع الکتروموتور صنعتی را دارید، می‌توانید برای تجربه‌ی یک خرید مطمئن به شاپ صنعتی مراجعه کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.