تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 - 20:22
کد خبر : 49322

امروز مرگ بر تورم و احتکار از مرگ بر آمریکا ثواب بیش‌تری دارد/چالش‌های نظام مسائل داخلی است نه فشار بیرونی/چشمم آب نمی‌خورد اصولگرایان به وحدت برسند/لباسی که برش داده‌اند به قامت اصولگرایی نمی‌خورد/

امروز مرگ بر تورم و احتکار از مرگ بر آمریکا ثواب بیش‌تری دارد/چالش‌های نظام مسائل داخلی است نه فشار بیرونی/چشمم آب نمی‌خورد اصولگرایان به وحدت برسند/لباسی که برش داده‌اند به قامت اصولگرایی نمی‌خورد/

آرمان شرق– جواد مرشدی:نرم؛نرمک موسم و موعد انتخابات آینده مجلس فرا می رسد و طیف ها و نحله های مختلف سیاسی برای رقابتی نفس گیر از هم اکنون عزم جزم کرده و اسب ها را زین می کنند. نشانه های افزایش تحرک در اردوگاه های سیاسی از هم اکنون به چشم می آید در یک

آرمان شرق– جواد مرشدی:نرم؛نرمک موسم و موعد انتخابات آینده مجلس فرا می رسد و طیف ها و نحله های مختلف سیاسی برای رقابتی نفس گیر از هم اکنون عزم جزم کرده و اسب ها را زین می کنند. نشانه های افزایش تحرک در اردوگاه های سیاسی از هم اکنون به چشم می آید در یک سو اصلاح طلبان ساماندهی شورای عالی را در دستور کار قرار داده اند و در سوی دیگر اخباری مبنی بر تشکیل جلسات جمنا به گوش می رسد. اصولگرایان که در چند انتخابات اخیر به رغم مضایق فراوان اردوگاه مقابل از رقیب سنتی عقب مانده اند، برای جبران مافات می بایست آستین ها را دو چندان بالا بزنند. حال سئوال اینجاست که آیا این طیف جذابیت های لازم گفتمانی را برای جذب مخاطبان تازه دارند یا از آن مهم تر آیا اضلاع و اجزای مختلف این اردوگاه سیاسی می توانند بر خلاف چند دوره گذشته به اجماع و هم افزایی رسیده یا جذابیت های لازم برای مخاطبان را داشته باشند. اصولگرایان با این دست فرمان به کجا رهنمون شده و حالا که انتقاداتی به دولت وارد است آیا آنان می توانند با این سبک و سیاق عملکردی و گفتمانی به جایی رسیده و این خلاء را پر کنند، اینها نکاتی بود که آرمان شرق با ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی با سابقه اصولگرا مطرح کرد که در ادامه می خوانید.

مدت هاست وحدت رویه در اصول گرایان دیده نمی شود و البته آنان در این مسیر تلاش می کنند،به نظر شما اصولگرایان برای اینکه بتوانند در انتخابات آینده حرفی برای گفتن داشته باشند، باید چکار کنند ؟

حرف از وحدت رویه هست اما تا وقتی که به الزامالت رسیدن به وحدت رویه توجه نمی شود، نباید توقع داشت که این هدف اولیه برای رسیدن به هدف غایی محقق بشود ،رسیدن به وحدت باید ها و نباید هایی دارد .بنظر می آید کسانی که دارند مهندسی می کنند، می بایست احصاءکنند برای اینکه برای رسیدن به این اهداف اولیه از جمله وحدت یک وسیله و شاید بالاتر از آن یک هدف مقدماتی برای رسیدن به آن هدف نهایی است، باید این کارها را انجام داد و این کارها را هم نباید انجام داد و بعد هم اول به خودشان بگویند و خودشان را مقید کنند به اینکه ما این روش ها را اعمال می کنیم و از اعمال این روش هایی که در گذشته به جامعه اصولگرایی آسیب وارد کرده، پرهیز می کنیم ،اول باید این را بگویند و بعد خودشان هم عمل کنند ،من به عنوان یک فعال سیاسی که بیش از ۳۰ سال است که دارم فعالیت سیاسی می کنم و سال ۶۵ موسس جامعه اسلامی فرهنگیان کشور به عنوان یک نهاد مدنی، سیاسی و فرهنگی بودم، چشمم آب نمی خورد.این حرف ها همینطور زده می شود و از مصادقی هم  آنست که اینها که نوعا بعنوان سردمداران اصول گرایی مطرح هستند یا کسانی که حالا به نوعی یک چتر حمایتی وسیعی هم دارند، در وقت عمل متاسفانه اینگونه نبوده که به حرف هایشان عمل کنند .باز یک گعده محدودی را تشکیل دادند و چند نفری بعنوان برادر بزرگتر جمع شده اند و خودشان هم بریدند و دوختند بعد خواستند این لباسی که برش دادند و دوختند به تن اصول گرایی کنند و این لباس بر قامت بزرگ اصولگرایی جور در نیامده و چند دستگی به وجود آمده و به هر حال آن وحدت رویه هم حاصل نشده است . لذا چشم من آب نمی خورد مگر اینکه در ابتدا به قول معروف سوزنی به خود بزنند و بعد جوال دوزی به دیگران بزنند .خودشان عمل کنند و بعد از دیگران هم بخواهند که عمل کنند تا انشالله جواب دهد وگر نه آش همان اش و کاسه همان کاسه است .

آقای جلیلی گفته اند که هزینه سازش با آمریکا بیشتر از هزینه های چالش با آمریکا است ،آقای رئیسی و آقای جلیلی و سایرین همان گفتمان های قبلی ضد استکباری خودشان را مطرح می کنند .آیا این مواضع سلبی پاسخگوست و در وجه ایجابی چه چیزی در چنته دارند؟

تمام این صحبت ها شده و واقعا باید خودشان بیایند آسیب شناسی کنند و ببینند آیا همان چیزی که الان می اندیشند و همان دستاوردی که انتظار دارند از این نوع گفتمان به دست بیاورند و در گذشته هم همین صحبت ها بوده به دست آورده اند؟ .وضعیت کنونی جامعه  ما معلول چه علت هایی است و محصول چه چیزی است .مگر نه اینکه محصول همین نوع گفتمان ها و نوع عملکرد ها و روش هایی است که از حرف تا عمل فاصله زیاد است .خوب نکنید این کارها را . امروز مشکال جامعه ما چیست ؟به اعتقاد من امروز مرگ بر احتکار ،مرگ بر تورم و مرگ بر موانع تولید از مرگ بر آمریکا ثواب بیشتری دارد ،تاثیرش بیشتر از مرگ بر استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی است .ما اگر ده تا گلوله داشته باشیم باید یکی را به سمت استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی رها کنیم و بقیه را به کسانی که در داخل کشور متاسفانه به نوعی عمل کردند که اینطور شده . متاسفانه در مجلس ،دولت هم داریم نه تنها در این دوره، بلکه در دوره های گذشته هم بوده ،در بخش خصوصی و بین مردم هم داریم . در همه جا داریم . اینهاست که ما رسانده به آن وضعیتی که امروز در برون رفت از وضع موجود این همه دچارمشکل شدیم و با این چالش های بسیار ضمخت و سخت و چغر داخلی مواجه شدیم . اینها باید حل شود ،حالا کدام بیشتر هزینه تحمیل می کند .امام (ره)می گفتند من از آمریکا نمی ترسم از دعوای دو تا طلبه در این مملکت می ترسم .این اصطکاک هایی که بین الگو ها پدید می آید .من یک وقتی چند سال پیش در یک مصاجبه ای مطرح کردم که صحبت های فلان آقا و فلان اقا که دقیقا نام از آیت الله جنتی و آیت الله یزدی بردم، گفتم این صحبت ها اصطکاک برانگیز است و این اصطکاک ها که به وجود می آید نتیجه اش این می شود که شکاف بین مردم هم به وجود بیاید .همین مسئله یکی از دلایل مهم رد صلاحیت من در دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی بود .مشکلات ما بیشتر از داخل است ،آنچه که نظام هزینه می دهد این نیست که آمریکا یا اسرائیل برای ما این همه مشکل و چالش ایجاد بکند ،بیشتر این زمینه های چالش بر انگیز در داخل کشور است .قوه قضاییه امروز دارد با مفاسد اقتصادی شدیدا برخورد می کند و اعدام می کند و به نظر من این رفتار بسیار درستی است که می تواند در تغییر رفتار های دولتیان و مجلسی های موثر باشد ،تغییر رفتار های اجتماعی و می تواند فرهنگ ساز هم باشد .ایا قوه قضاییه نمی توانست همین برخورد را ۴ سال پیش کند ،این سلطان سکه که شهره پیدا کرد را نمی شناخت؟ مگر این مشاور عالی بانک مرکزی سال ۱۳۹۱ در زمان آقای احمدی نژاد نبود؟ .خوب اینکه می گویند اگر با تخم مرغ دزد در همان مرحله برخورد نشود؛ شتر دزد می شود اینها بی جهت نیست . من می خواهم به این مسئله برسم که واقعا مشکلات و مسائل ما و آنچه که نظام هزینه می دهد بیشتر از ناشی از این چالش های درون کشوری است تا مسائل برون کشوری .

یک رقیب ضعیف می تواند رقیب خود را هم ضعیف کند ،به عبارتی ضعف اصول گرایان ضعف اصلاح طلبان هم هست .برای اینکه اصولگرایان بتوانند با اقبال عمومی روبرو شوند و بتوانند محبوبیت ایجاد کنند آیا با همین چهره های قبلی می توانند در انتخابات سهمی داشته باشند و یا اصلا باید تغییر تاکتیک دهند . ایراد کار را در چه می بینید؟

یک آسیب شناسی جدی کنند و تجربه گذشته را تکرار نکنند ،حرف هایی که در گذشته به مذاق شان خوش نیامده و محکوم کردند و کسانی که این حرف ها را زدند از نظر آنها مردود اعلام شدند اینها را تحویل بگیرند . حرف مخالف خودشان را . مخالف هم نیستند دلسوز هستند ،این حرف ها را بر تابند سعه صدر داشته باشند و فکر نکنند که در آن حلقه محدود خود می توانند مشکلات جهان اسلام را حل کنند و یا مشکلات ایران اسلامی را حل کنند و یا مشکلات جبهه بزرگ اصولگرایی را حل کنند .واقعا آسیب شناسی کنند ،عدم تکرار تجربه گذشته رمز موفقیت این دوره از انتخابات است .

ایراد کار اصول گرایان را درچه می دانید ؟

قبلا هم گفتم یک جمع محدودی و چند نفری فکر می کنند که می توانند دور هم بنشینند وبرای کل مجموعه نسخه بپیچند اشکال کار است .اگر آمدند این حلقه تنگ را گسستند و خودشان را از این انحصار بیرون آوردند و به بیرون از این حلقه محدود یک نگاه جدی انداختند و شعاع دیدشان را وسیع تر کردند همه فعالان جبهه بزرگ اصول گرایی را در تصمیم گیری ها مشارکت دادند و در نهایت عقل جمعی را به عنوان تصمیم نهایی پذیرفتند قطعا موفق خواهند شد اما اگر آمدند و تجربه تلخ گذشته را تکرار کردند و یک عده دور هم نشستند و گفتند و بریدند و دوختند و بعد هم به بقیه گفتند حالا بیایید این نقشه راهی که ما ترسیم کردیم درست است ودر این مسیر حرکت کنید این همان تکرار تجربه تلخ گذشته است و قطعا نتیجه نخواهد داد .

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.