تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 تیر 1401 - 8:17
کد خبر : 107332

«پایکوبی» خودروسازان ؛ «آه» مصرف‌کننده

«پایکوبی» خودروسازان ؛ «آه» مصرف‌کننده

آرمان شرق-گروه اقتصاد:با توجه به اینکه تولید خودرو به صورت انحصاری صورت می گیرد و عملا امکان تولید برندهای مشخص از سوی واحدهای دیگر خودروسازی مهیا نیست شاهد انحصار در عرضه  خواهیم بود و خودروساز می تواند با مهندسی بازار قیمت ها را مطابق با سیاستهای خود تغییر دهد . البته در آن زمان پس از مخالفت وزارت صمت وزیر اقتصاد وعده پیگیری داد تا مجدد عرضه خودرو در بورس کالا از سر گرفته شود.

آرمان شرق-گروه اقتصاد:با توجه به اینکه تولید خودرو به صورت انحصاری صورت می گیرد و عملا امکان تولید برندهای مشخص از سوی واحدهای دیگر خودروسازی مهیا نیست شاهد انحصار در عرضه  خواهیم بود و خودروساز می تواند با مهندسی بازار قیمت ها را مطابق با سیاستهای خود تغییر دهد . البته در آن زمان پس از مخالفت وزارت صمت وزیر اقتصاد وعده پیگیری داد تا مجدد عرضه خودرو در بورس کالا از سر گرفته شود.

«پایکوبی» خودروسازان ؛ «آه» مصرف‌کننده

روزنامه آرمان امروز نوشت:اواخر خرداد ماه بود که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا که پیش از این از سوی برخی از شرکت های خودروسازی کلید خورده بود با مخالفت وزارت صمت متوقف شد . در آن زمان وزارت صمت ۷ دلیل را برای مخالفت خود اعلام کرده بود که مهمترین آن به سه قیمتی شدن و کاهش عرضه به واسطه انحصار شکل گرفته در عرضه مربوط می شد که بارها کارشناسان نسبت به تبعات آن هشدار داده بودند در اقع به اعتقاد تحلیلگران فارغ از انکه اساسا خودرو از ماهیت و ساختار لازم برای عرضه در بورس برخوردار نیست، با توجه به اینکه تولید خودرو به صورت انحصاری صورت می گیرد و عملا امکان تولید برندهای مشخص از سوی واحدهای دیگر خودروسازی مهیا نیست شاهد انحصار در عرضه  خواهیم بود و خودروساز می تواند با مهندسی بازار قیمت ها را مطابق با سیاستهای خود تغییر دهد . البته در آن زمان پس از مخالفت وزارت صمت وزیر اقتصاد وعده پیگیری داد تا مجدد عرضه خودرو در بورس کالا از سر گرفته شود. حال روز گذشته آخرین معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا خبر داده که وعده خاندوزی محقق شده و به زودی علاوه بر عرضه فیزیکی خودرو تامین مالی خودروسازان نیز از مسیر اوراق گواهی سپرده کالایی و سلف موازی استاندارد عملیاتی خواهد شد . موضوعی که نشان می دهد پس از نامه نگاری رئیس سازمان بورس به ریاست مجلس که نگرانی خود را از تسلط وزارت صمت اعلام کرده بود حال از یک سو احتمال خروج وزارت صمت از بازار بورس کالا قوت یافته و از سوی دیگر فشار خودروسازان بر سازمان بورس و بده بستان هایی که به نظر می رسد از طریق تامین مالی خودروسازان منافع زیادی را متوجه بورس می کند با وساطت و چانه زنی خاندوزی خودروسازان به آرزوی خود دست یافته و از این طریق اگرچه شاهد حذف بخشی از واسطه ها و دلالان خواهیم بود اما سود ناشی از شکاف قیمتی بازار و کارخانه البته با کمی کاهش به جیب ساکنان جاده مخصوص خواهد رفت . سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در خصوص آخرین جزییات تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا که در شورای عالی بورس به تصویب رسید، گفت: بحث عرضه خودرو در بورس کالا که طی هفته های اخیر با چالش هایی روبرو شده بود، یکبار در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امروز نیز در صحن شورا با حضور وزیر محترم اقتصاد، وزیر محترم صمت، ریاست سازمان بورس و سایر اعضا مورد بررسی قرار گرفت و با اعلام نقطه نظراتی که وزارت صمت درباره عرضه خودرو در بورس کالا داشت، این طرح مورد تصویب اعضا قرار گرفت. وی افزود: در همین راستا قطعا هماهنگی هایی با وزارت صمت در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا صورت خواهد گرفت. جهرمی ادامه داد: بحثی که وجود دارد این است که با یک کلاس خودرویی فرآیند عرضه آغاز شود و همه خودروسازان که آن کلاس را تولید می کنند اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا خواهند کرد و کلیه تولیدات خودروسازان در آن کلاس در بورس عرضه می شود و در مقابل تقاضا قرار خواهد گرفت. معاون بورس کالا خاطرنشان کرد: به صورت کلی وزارت صمت صلاحیت هایی در مورد بحث عرضه و الزام به عرضه خودروسازان و همینطور محدودیت هایی که در سمت تقاضا اعمال خواهد شد، دارد. این محدودیت‌ها شامل گواهینامه یا پلاک فعال می باشد که این موارد در زمان ثبت سفارش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی تصریح کرد: بحث ما درباره عرضه خودرو صرفا عرضه فیزیکی نبوده بلکه تامین مالی خودروسازان و اوراق گواهی سپرده و سلف موازی استاندارد از مواردی است که برای شرکت های خودروسازی در نظر گرفته شده که در هفته های آتی در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

دلایلی که خودرو را به بورس راه نمی‌دهد
شورای عالی بورس در حالی روز گذشته عرضه فیزیکی خودرو را در بورس کالا پس از مخالفت وزارت صمت مصوب کرد که پیش از این  وزارت صمت دلایل مخالفت خود را در هفت بند اعلام کرده بود که شامل «ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو»، «سه‌قیمتی شدن خودروها»، «نادیده گرفتن شروط قبلی عرضه خودرو در بورس کالا»، «عرضه اندک»، «نادیده گرفتن نقش شورای رقابت در تعیین قیمت»، «عدم‌دریافت مجوز فروش از وزارت صمت» و «تردید در شفافیت»، می شد به اعتقاد وزارت صمت وقتی سامانه یکپارچه فروش تشکیل شده، عرضه خودرو خارج از این پلتفرم، توجیه ندارد. رشد نجومی قیمت‌ها به دلیل عرضه اندک است همانگونه که در فروش تعلیق شده ۴۳۰ دستگاه خودروی گروه بهمن شاهد آن بودیم .
به گونه ای که این تعداد اندک با توجه به تقاضای زیاد برای خودروهای موردنظر، قیمت کشف‌شده آنها پس از عرضه در بورس، بسیار بالا خواهد بود. صمتی‌ها همچنین دلیل دیگر مخالفت خود بابت بورسی شدن خودرو را نیز به موضوع قیمت گره زده و خطر وقوع پدیده «سه‌قیمتی» را مطرح کرده‌اند. وزارت صمت می‌گوید عرضه خودروهای پرتقاضا و کم‌تعداد در بورس‌کالا منجر به افزایش نجومی قیمت آنها و همچنین سه‌قیمتی شدن‌شان می‌شود. منظور این وزارتخانه از سه قیمتی شدن، قیمت پایه، قیمت کشف‌شده در بورس و قیمت بازار است.
اما دیگر دلیل وزارت صمت برای مخالفت با بورسی شدن خودرو، «نادیده گرفتن شروط قبلی عرضه خودرو در بورس کالا» است، شروطی که به ادعای صمتی‌ها، نمایندگان مجلس با توجه به آنها به دنبال عرضه خودرو در بورس‌ کالا بودند. موضوع دیگری که وزارت صمت به عنوان یکی از دلایل مخالفت با بورسی شدن خودرو مطرح می کند عدم ‌اطلاع‌رسانی قیمتی به شورای رقابت است. در قانون ساماندهی خودرو آمده که «شرکت‌های خودروساز موظف هستند هنگام فروش قیمت تمام‌‌‌شده خودرو، ‌درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کنند» که در عرضه خودرو در بورس کالا رعایت نمی شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.