تاریخ انتشار : سه شنبه 15 فروردین 1402 - 6:29
کد خبر : 127433

افراطیون «اتحاد ملی» را نشانه گرفته‌اند

افراطیون «اتحاد ملی» را نشانه گرفته‌اند

آرمان شرق-گروه سیاست:اظهاراتی که با ناآگاهی از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود در واقع خوراک رسانه‌های خارجی که همواره به‌دنبال ایجاد آشوب و اختلاف هستند، تهیه می‌کنند. این موضوع همواره به آنها گوش‌زد می‌شود ولی به نظر تاثیری نداشته است و به کار خود ادامه می‌دهند.

افراطیون «اتحاد ملی» را نشانه گرفته‌اند

آرمان امروز، گروه سیاسی: سال گذشته را باید یکی از بحرانی‌ترین سال‌های دولت و ملت در ایران بنامیم و همین موضوعات باعث شد تا اعتراضات در برخی شهرهای ایران به‌صورت سریالی ادامه داشته باشد و به‌نظر می‌آید که برخی از تندروها و چهره‌های افراطی خواستار برخورد بیشتر با شهروندان هستند و در این مورد فرصتی چند هفته‌ای را برای دولت در نظر گرفته‌اند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان دولتی از این چهره‌ها می‌خواهند که برای آرام کردن فضای داخلی از اظهاراتی که اختلاف به وجود می‌آورد خودداری کنند. با این حال به‌نظر می‌آید برخی ‌می‌خواهند تا وضعیت جامعه ایران در سال جاری را همانند سال گذشته غبار آلود کنند. در سال جاری مشاهده می‌کنیم که چهره‌های تندرو که حالا در مجلس حضور دارند از تریبون «خانه ملت» با ارائه بر طرح‌هایی که هرگز اجرایی نخواهد شد، قصد برهم زدن نظم عمومی را دارند. باتوجه به اینکه این تحرکات از هفته‌های پایانی سال گذشته از سوی چهره‌های تندرو آغاز شده است، باید بگوییم که در روزهای آغازین سال جدید شاهد تشدید این تلاش‌ها هستیم. دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگویی که با «آرمان امروز» داشت معتقد است فعالیت برخی از چهره‌های تندرو که خواستار افزایش برخورد با شهروندان هستند نه‌تنها باعث افزایش فاصله دولت و مردم خواهد شد بلکه برای رسانه‌های خارجی خوراک لازم جهت تخریب نظام را مهیا می‌کنند.
برای افزایش برخوردها منتظر دولت نمیمانیم
«احمد راستینه»، سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مورد طرح جنجالی برخی نمایندگان برای برخورد با آنچه بی‌حجابی خواند می‌شود، گفت:  «ما یک طرح جامع با جزییات زیاد را در اعمال تبصره یک ماده ۴۵ در کمیسیون فرهنگی مجلس آماده و به هیات رییسه تقدیم کردیم. پیشنهاد دادیم که ظرف سه هفته، قوه قضاییه و دولت اگر می‌خواهند لایحه‌ای دو فوریتی را به مجلس بیاورند. اگر دولت این وظیفه را انجام ندهد، مجلس راساً خودش اقدام می‌کند. این بسته، نقشه راه است و آقایان باید در لایحه آن را لحاظ کنند و به مجلس بدهند. ما آمادگی داریم تا آن را تصویب کنیم و به دولت و قوه قضاییه کمک دهیم. اگر دولت اقدام نکند، مجلس این طرح را به نظر نمایندگان می‌گذارد تا هر نظری هست روی طرح آورده شود و در کمیسیون فرهنگی، تصویب نهایی بشود و به صحن بیاید. درباره جزییات طرح، صحبتی نمی‌کنم، ولی چند اصل دارد. اصل اول این است که باید قانون را اثربخش کنیم. دوم باید ضمانت‌های لازم اجرایی برای متخلفان را تعریف کنیم. سوم، چون بحث کشف حجاب یک مقوله اجتماعی است، به جای جرم‌انگاری به سمت تخلف و هزینه‌های تخلفاتی حرکت کنیم، یعنی افراد باید سریعاً هزینه تخلف‌شان را پرداخت کنند. چهارم اینکه دولت ما یک دولت الکترونیک است و باید در بخش‌های مختلف، ظرفیت‌های دولت الکترونیک به خدمت ما بیایند و به واسطه بستر این دولت و سامانه‌های هوشمند، افرادی که در این عرصه به وظایف قانونی عمل نمی‌کنند، هزینه و مجازات و ضمانت‌های اجرایی که برایشان تعریف شده است را پرداخت کنند که این کار می‌تواند مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی را اثربخش کند. مولفه‌ها در کنار هم در این بسته به قدری جامع دیده شده است که فرد متخلف را به تمکین در برابر قانون هدایت می‌کند. در تمام دنیا، بستری را فراهم می‌کنند که متخلف شهامت شکستن قانون را نداشته و شکستن قانون برای او هزینه‌ساز باشد. هیچ‌کجای دنیا اجازه داده نمی‌شود که قانونی زیر پا گذاشته شود. این کار یعنی حرکت به سمت بی‌انضباطی و برهم زدن امنیت اجتماعی. قرار است در سال ۱۴۰۲، این کار با جدیت بیشتری پیگیری شود و مجلس به هیچ دستگاهی اجازه نمی‌دهد که نسبت به انجام وظایفش در خصوص کشف حجاب سکوت کند.
«حسین کنعانی‌مقدم»، فعال سیاسی و تحلیلگر مسایل سیاسی ایران در واکنش به افزایش تحرک برخی از تندروها در راستای تخریب «اتحاد ملی»، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «چنین اظهاراتی نه‌تنها نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات جامعه باز کند، بلکه باید بگوییم که باعث دامن‌زدن به اختلاف افکنی بین دولت و مردم خواهد شد. یکی از مواردی که در سال گذشته از سوی مجلس مشاهده کردیم این بود که برخی از آنها خواستار آرام کردن فضای جامعه بودند ولی برخی در جهت عکس آنها حرکت می‌کردند. در واقع باید بگوییم یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی به‌عنوان قوه قانون‌گذار ایجاد امنیت و آرامش برای شهروندان است ولی حالا می‌بینیم نه تنها به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند بلکه مشاهده می‌کنیم با اظهارت نسنجیده امنیت کشور را تهدید می‌کنند. اظهاراتی که با ناآگاهی از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود در واقع خوراک رسانه‌های خارجی که همواره به‌دنبال ایجاد آشوب و اختلاف هستند، تهیه می‌کنند. این موضوع همواره به آنها گوش‌زد می‌شود ولی به نظر تاثیری نداشته است و به کار خود ادامه می‌‎دهند. به این موضوع هم باید اشاره کنیم که با توجه به اینکه در پایان سال انتخابات حساس مجلس را در پیش داریم، برخی نمایندگان بدون در نظر گرفتن مسائل کشور با مطرح کردن ایده‌های غیر قابل اجرا قصد مطرح کردن خود را دارند تا هم خودشان را به هوادارن نشان دهند و هم می‌خواهند به مقاصد حزبی و جناحی خود برسند و متاسفانه هیچ اهمیتی هم به موضوعات کشور نمی‌دهند. با این روند باید بگوییم که نمایندگان افراطی به موضوعات انقلاب بی‌توجه هستند.»
این فعال سیاسی در همین مورد و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برخوردی باید با اینگونه چهره‌ها که حالا از جمله نمایندگان ملت محسوب می‌شوند ادامه می‌دهد: «آرمش و امنیت از جمله خواسته‌ها و مطالبات شهروندان محسوب می‌شود ‌و وظایف هر سه قوه در ساختار نظام جمهوری اسلامی برقراری این دو رکن در همه زمینه‌ها است. طبیعی است تا از نهادهای امنیتی بخواهیم با اظهارات خارج ار عرف برخی چهره‌های افراطی که برای رسانه‌های خارجی خوراک تهیه می‌کنند، برخورد قاطعی داشته باشد زیرا این روند می‌تواند برای کشور خطرات بسیاری داشته باشد. اهمیت جامعه‌ای که می‌خواهد روند توسعه خود را ادامه دهد این است که با توجه به افکار متعدد و بعضا مخالفی که در بین طیف‌های مختلف جامعه وجود دارد همه مسائل با اتحاد و همبستگی برطرف و به گفت‌وگو گذاشته شود تا اگر قرار است طرح از سوی مجلس برای اجرایی شدن ابلاغ شود رضایت همه طیف‌های جامعه را در بر بگیرد. در غیر این صورت همانند سال گذشته باز هم شاهده ناآرامی‌ها و ادامه اعتراضات و البته سوءاستفاده کشورهای خارجی خواهیم بود. آنچه از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود این است که بکوشند تا جامعه در مسیر آرامش و امنیت در ریل توسعه خود حرکت کند، نه اینکه خودشان مانع اتحاد و یکپارچگی محسوب شوند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.