تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردین 1403 - 11:20
کد خبر : 151196

آرمان امروز رهنمودهای اقتصادی رهبرانقلاب را دردیدار با کارگزاران نظام بررسی می‌کند

ادراک مردم از آثار تحولات اقتصادی چگونه تغییر می‌یابد؟

ادراک مردم از آثار تحولات اقتصادی چگونه تغییر می‌یابد؟

آرمان شرق-گروه اتصاد: یکی از دلایل گرانی ها مسلما نوسان نرخ ارز است که با همین پرشی که انجام شده قیمت ها بهم ریخته است. بهانه بازار آزاد باعث شده تا این وضعیت بدتر شود. برای مثال خودروسازی را نگاه کنیم که اصرار به فروش با قیمت بازار آزاد دارد. عدم نظارت بر قیمت ها نیز وجود دارد. فردا شاهد خواهیم بود که لبنیات گران خواهد شد. این به طمع باز می گردد و نمی توان جلوی آن را گرفت.

ادراک مردم از آثار تحولات اقتصادی چگونه تغییر می‌یابد؟

آرمان امروز رهنمودهای اقتصادی رهبرانقلاب را دردیدار با کارگزاران نظام بررسی می‌کند

آرمان امروز_گروه اقتصادی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر روز سه‌شنبه گذشته در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، با تأکید بر ضرورت تمرکز همت و اراده همه مسئولان و دستگاه‌ها در همه طول سال برای «مهار تورم و رشد تولید»، به بیان الزامات تحقق شعار سال و چند توصیه مهم اقتصادی دیگر پرداختند و گفتند: اگر به این الزامات عمل شود، نتایج آن در کاهش تورم و احساس آسایش نسبی مردم در آخر سال دیده خواهد شد.

ایشان در بخشی از رهنمودهای خود بیان فرمودند: واقعیّتهای اقتصاد در کشور، همه یکسان نیستند؛ هم واقعیّتهای تلخ در اقتصاد کشور وجود دارد، هم واقعیّتهای شیرین. بخش تلخِ مربوط به اقتصاد، گرانی‌ها است، بی‌ثباتی بازار است، تنزّل ارزش پول ملّی است، فاصله‌ی طبقاتی است؛ خب اینها بخشهای تلخ مسئله است.

نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد

آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفت و گو با روزنامه آرمان امروز با اشاره به این نکات گفت: یکی از دلایل گرانی ها مسلما نوسان نرخ ارز است که با همین پرشی که انجام شده قیمت ها بهم ریخته است. بهانه بازار آزاد باعث شده تا این وضعیت بدتر شود. برای مثال خودروسازی را نگاه کنیم که اصرار به فروش با قیمت بازار آزاد دارد. عدم نظارت بر قیمت ها نیز وجود دارد. فردا شاهد خواهیم بود که لبنیات گران خواهد شد. این به طمع باز می گردد و نمی توان جلوی آن را گرفت.

او افزود: برخی از مسائل سیاسی را نمی توان پیش بینی کرد. برخی گفته بودند اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند دلار بالای ۶۰ نمی رود که رفت! این بخاطر عدم پیش بینی سیاسی است.

این اقتصاددان با اشاره به موضوع دیگری که مورد تاکید رهبری قرار گرفته بود، گفت: مساله تنزل ارزش پول ملی هم یکی از مهم ترین نکات اقتصاد ما است که یکی توسط بانک مرکزی صورت می گیرد. قبل مدیریت فعلی بانک مرکزی با نرخ آزاد حرکت می کرد. هرچند خود نرخ آزاد هم از بانک مرکزی بیرون می آمد.  حالا این اتفاق نیفتاده است. کاهش ارزش پول ملی هم بعد داخلی دارد که تورم است و هم خارجی که می شود افزایش نرخ ارز که باعث کاهش ارزش پول ملی شده اند.

او ادامه داد: در بازار آزاد خیلی ها منافع دارند و از این کاهش ارزش استفاده می کنند. بانک مرکزی وقتی ارز ارائه می کند و گران تر فروخته می شود، نشان می دهد نظارتی وجود ندارد.

مردم واقعیات را درک می کنند

رهبری در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مسوولان نظام فرمودند: یک نکته‌ای که در امر اقتصاد همیشه باید مورد نظر مسئولین باشد، این است که انتظار مردم آن است که تصمیم‌ها و اقدامهایی که مسئولین کشور در مسائل اقتصادی انجام میدهند، در زندگی آنها اثر محسوس و ملموس داشته باشد؛ این انتظار مردم است. کاری کنیم که این انتظار برآورده بشود؛ انتظار به‌جایی هم هست. اینکه میگوییم «انتظار به‌جایی است» به خاطر همین نکته‌ای است که آقای رئیس‌جمهور هم اشاره کردند: «ظرفیّتهای فوق‌العاده‌ی کشور» که من چند مورد را یادداشت کرده‌ام و طبق آمارهایی که به بنده داده‌اند، به نظر من قابل توجّه است؛ هم ظرفیّتهای طبیعی، هم ظرفیّتهای نیروی انسانی.

آلبرت بغزیان با اشاره به این بخش که چرا مردم تغییرات را در زندگی خود احساس نمی کنند گفت: این بخاطر این است که مردم واقعیات اقتصادی را در زندگی روزمره خود لمس می کنند.الان شما وقتی برای خرید وارد یک مغازه می شوید، آیا این تنها یک احساس است که پول بیشتری پرداخت می کنید؟ این یک واقعیت اقتصادی است که همه آن را درک می کنند.

این اقتصاددان ادامه داد: ما قرار بود تورم را منفی کنیم. اینکه نرخ رشد تورم کاهش پیدا کند، دستاورد نیست. شاهد آن هستیم که کاهش تورم هم تاثیری نداشته است. تا زمانی که نرخ تورم منفی نشود شاهد کاهش قیمت ها نخواهیم بود و این یک احساس نیست  واقعیت موجود در اقتصاد است.

مردم چند درصد تورم احساس می کنند؟

بیش از ۵۰ سال است که اقتصاد ایران درگیر تورم‌های مزمن و دائمی بوده و رشد افسارگسیخته سطح عمومی قیمت‌ها آثار مخربی بر زندگی ایرانی‌ها داشته است. آمارهای رسمی تورم از منابع آماری داخلی یعنی مرکز آمار و بانک مرکزی نیز تورم‌های بالا در اقتصاد ایران را تایید می‌کنند. به طوری که طبق همین آمارها، ایران در سال‌‌‌های بسیاری جزو کشورهایی با بیشترین تورم‌ها بوده است.

با این وجود اگر از مردم کوچه و بازار درباره نرخ‌های تورم اعلام شده بپرسیم، قطعا بخش زیادی از آنها، این آمارها را خلاف واقع می‌دانند و اعتقاد دارند که نرخ تورم واقعی بیش از آمارهای اعلام شده است. این موضوع سبب شده که مردم به دیگر آمارهای اعلام شده نیز اعتماد نداشته باشند. در مردادماه سال گذشته هم‌زمان با آمار رسمی تورم پنجاه درصدی، تورم احساس‌شده نیمی از مردم بیش از ۸۶ درصد بوده است. براساس افکارســنجی انجام‌شده در مرکز پژوهش‌های مجلس در مردادماه میانه نرخ تورم احســاس‌شده توسط مردم ۸۶ درصد بوده است. یعنی پنجاه درصد از نمونه آماری، تورمی بیش از ۸۶ درصد را احساس می‌کرده‌اند و پنجاه درصد آن‌ها کمتر از این عدد. این درحالی است که بانک مرکزی و مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه این ماه را به ترتیب ۴۶ و ۵۱ درصد اعلام نموده‌اند. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با ارائه نتایج افکارسنجی خود، می‌گوید «تفاوت در نرخ تورم احســاس‌شده و نرخ تورمی اعلامی نهادهای رسـمی در میان‌مدت خدشه جدی به اعتماد مردم به آمارهای رسمی کشور وارد می کند. همچنین با توجه به آنکه مطالعات مختلف نشان می دهد انتظارات تورمی شکل گرفته افراد متأثر از درک افراد از تورم گذشــته است سیاستگذار پولی برای اجرای سیاست پولی باید نرخ تورم احساس شده افراد را به طور مستمر رصد نماید.»

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.