تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 آذر 1401 - 8:22
کد خبر : 118546

روز پرحاشیه ؛ بذرپاش بالاخره پاستورنشین شد

روز پرحاشیه ؛ بذرپاش بالاخره پاستورنشین شد

آرمان شرق-گروه سیاست:مهرداد بذرپاش روز گذشته موفق شد با ۱۸۷ رأی، اعتماد مجلسی‌ها را به دست آورد و وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم شود؛ شخصی که همواره انتخاب و رأی‌آوری او برای پست‌ها و سمت‌های جدید با حواشی زیادی همراه بوده، اما به هر حال توانست با وجود مخالفت‌های جدی برخی نمایندگان، جایگزین رستم قاسمی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت سیزدهم شود.

روز پرحاشیه ؛ بذرپاش بالاخره پاستورنشین شد

بذرپاش بالاخره پاستورنشین شد

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، مهرداد بذرپاش روز گذشته موفق شد با ۱۸۷ رأی، اعتماد مجلسی‌ها را به دست آورد و وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم شود؛ شخصی که همواره انتخاب و رأی‌آوری او برای پست‌ها و سمت‌های جدید با حواشی زیادی همراه بوده، اما به هر حال توانست با وجود مخالفت‌های جدی برخی نمایندگان، جایگزین رستم قاسمی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت سیزدهم شود. جوانی که با عنوان انقلابی‌گری تاکنون توانسته از مجلس سیزدهم یک رأی موافق برای ریاست دیوان محاسبات و یک رأی اعتماد برای تصدی‌گری وزارت راه و شهرسازی دریافت کند. البته او گزینه بسیاری از صندلی‌های کابینه در یک سال اخیر بود. هرچند او برخلاف شعار دولت سیزدهم و وعده وزیر مستعفی راه و شهرسازی مسئولیت وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را از همان ابتدا نپذیرفت و انتقاد برخی نمایندگان را به جان خرید، باوجود‌این، باز هم موفق شد اعتماد اکثریت نماینده مجلس را جلب کند و وزیر جوان راه و شهرسازی دولت رئیسی شود.

طبق دستور جلسه این هفته صحن، صبح روز گذشته جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و نمایندگان صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی را بررسی کردند و در نهایت با ۱۸۷ رأی موافق،‌ ۶۴ رأی مخالف، هفت رأی ممتنع و پنج رأی باطله از مجموع ۲۶۳ رأی مأخوذه، سکان وزارت را به مهرداد بذرپاش سپردند. البته گفته شده بود که ابراهیم رئیسی برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود در این جلسه حضور خواهد یافت، اما از آنجا که رئیس‌جمهور برای شرکت در مراسم روز دانشجو به دانشگاه تهران رفته بود، نتوانست به مجلس بیاید و از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. امری که یک روال است و همیشه رؤسای جمهوری برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس حاضر شده و پشت تریبون به دفاع از گزینه مدنظر خود پرداخته و از نمایندگان می‌خواهند ضمن رأی‌دادن به گزینه پیشنهادی، او را در ادامه راه کمک کنند.به‌هر‌حال، این اولین بار نیست که ابراهیم رئیسی این روال را نقض می‌کند؛ پیش ‌از ‌این هم او در جلسه رأی اعتماد به صولت مرتضوی، وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، به مجلس نیامد، در‌حالی‌که پیش ‌از‌ این ۱۲ مهر برای دفاع از محمدهادی زاهدی‌وفا به‌عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به مجلس رفت ولی او موفق به کسب رأی اعتماد از بهارستان‌نشینان نشد. همین امر باعث شد که محمد سرگزی، نماینده زابل، از حاضرنشدن رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد مرتضوی گلایه کند و بگوید: «این نگرانی به وجود آمده که حضورنداشتن رئیس‌جمهور برای بررسی صلاحیت آقای مرتضوی به این دلیل است که ایشان مورد پذیرش جدی رئیس‌جمهور نبوده است». موردی که باعث شد صولت مرتضوی در زمان نطقش در واکنش به این نگرانی جمعی از نمایندگان توضیح دهد و بگوید: «رئیس‌جمهوری امروز باید در جلسه هیئت دولت حاضر می‌شدند و موارد مهمی را مورد بررسی قرار می‌دادند؛ به‌ همین ‌دلیل در این نشست حاضر نشدند». ناگفته نماند که رئیسی در جلسه استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت نیز برای دفاع از وزیر خود به مجلس نیامد؛ اما هم به صورت شفاهی و هم کتبی در نامه‌ای ضمن تشکر از نمایندگان اعلام کرد که به دلیل استقبال از نخست‌وزیر ارمنستان نتوانسته در جلسه استیضاح وزیر صمت در مجلس حضور یابد. روز گذشته سومین بار بود که رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس حاضر نشد. قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس در توضیح حضورنداشتن رئیس‌جمهوری در این جلسه گفت: «رئیس‌جمهور قصد داشت نیم‌ساعت انتهای جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مجلس حضور یابد که چون مراسم روز دانشجو ادامه یافت، نتوانست در مجلس حضور پیدا کند».

حاشیه‌های جلسه رأی اعتماد وزیر راه و شهرسازی

جلسه رأی اعتماد فوق مثل بسیاری از جلسات رأی اعتماد به وزرا، حاشیه‌هایی به همراه داشت. بعد از اینکه مجلسی‌ها منتظر حضور رئیس‌جمهور بودند تا وارد دستور بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شوند، ساعت ۹ با حضورنیافتن رئیسی، مجلس وارد بررسی صلاحیت «بذرپاش» شد. طبق آیین‌نامه داخلی دو نفر موافق و دو نفر مخالف به مدت ۱۵ دقیقه توضیحاتی درباره وزیر پیشنهادی بیان کردند. محمد‌جواد عسگری، مجتبی یوسفی و مجتبی توانگر به‌عنوان مخالف و کیومرث سرمدی، حسین حاتمی، مجتبی رضاخواه و مجتبی ذوالنور به‌عنوان موافق وزیر صحبت کردند. ‌زمانی که نوبت به مجتبی توانگر، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی رسید، توانگر با طرح انتقاداتی از معرفی «بذرپاش» این‌طور توضیح داد: «آقای نیکزاد نایب‌رئیس مجلس با تجربه و تخصص در حوزه مسکن به دلیل همکاری‌نکردن بانک‌ها در ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن پیشنهادهای تصدی وزارت راه را نپذیرفت، حالا بذرپاش که نه تخصص و نه تجربه دارد، چه چیزی در خود دیده که این پیشنهاد را پذیرفته است؟».

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: «وزارت راه و شهرسازی وظیفه تحقق وعده بزرگ دولت سیزدهم را دارد. پس از گذشت بیش از یک سال از عمر این دولت مشخص شد که آقای مهندس رستم قاسمی که ان‌شاءالله به حرمت این روزها خدا به ایشان سلامتی دهد، مدیری توانمند بود، ولی به دلیل اینکه تجربه و تخصص در حوزه مسکن نداشت، عملا اقدامی در این حوزه انجام نگرفت. آیا تجربه دکتر رستم قاسمی که زمانی وزیر وزارتخانه مهم نفت بود و شد وزیر راه، کافی نیست که مجددا بیت‌المال را هدر ندهیم و عنصری کارآمد، متخصص و با‌تجربه بر این وزارتخانه بگماریم؟ که متأسفانه آقای بذرپاش فاقد هر سه این موارد در حوزه راه و مسکن هستند». توانگر همچنین با انتقاد از نپذیرفتن شعار ساخت چهار میلیون مسکن از سوی بذرپاش، ‌بیان کرد:‌ «حتی در حوزه نظری آقای بذرپاش بعد از جلسات متعدد در کمیسیون‌های مجلس هنوز نمی‌دانند که چگونه می‌خواهند تأمین مالی چهار میلیون مسکن را انجام دهند و حتی نه در کمیسیون‌ها و نه در جلسه دیشب فراکسیون، حاضر نیستند این جمله را شفاف و روشن بگویند که «آیا در پایان چهار سال دولت آقای رئیسی می‌تواند چهار میلیون مسکن و حتی نصف آن را به مردم تحویل دهد یا نه؟».

فریادهایی که نظم جلسه را به هم زد

در جریان صحبت‌های توانگر تعدادی از نمایندگان خصوصا سید‌نظام موسوی، نماینده تهران، با فریادهای بلند به اظهارات توانگر واکنش نشان داد تا جایی که برخی از نمایندگان سعی در آرام‌کردن او داشته و موسوی را به سمت صندلی‌اش بردند. بعد از اینکه موسوی بر روی صندلی خود نشست، اردشیر مطهری، نماینده گرمسار، با فریاد به توانگر اعتراض می‌کرد تا جایی که قالیباف از او خواست نظم جلسه را رعایت کند.

بعد از اتمام صحبت‌های توانگر، آزادی‌خواه او را به سمت صندلی‌اش همراهی کرد؛ اما موسوی، نماینده اردبیل، با فریادهای بلند خطاب به توانگر گفت: «این حرف‌هایت برای مجلس بد است و آبروی مجلس و نظام را می‌برد». بعد از توانگر، رضاخواه، نماینده تهران، به‌عنوان موافق وزارت «بذرپاش» در پشت تریبون رفت و در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «بسیار متأسفم که از تریبون مجلس برای اغراض شخصی استفاده می‌شود؛ مخالف از سکوت آقای بذرپاش درخصوص اتفاقات اخیر سخن گفت، اما باید گفت آن بولتن‌نویس‌هایی که مطالب خلاف را به رهبری نسبت داده‌اند، به چه میزان به رهبری و نظام ضربه وارد کرده‌اند. شما اگر سکوت کنید، قطعا بهتر است». در زمان طرح این صحبت‌ها، شریفیان، نماینده تهران، با فریاد از رضاخواه خواست که به جای جواب‌دادن به توانگر از بذرپاش دفاع کند.

همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم

پس از اتمام صحبت‌های موافقان و مخالفان، بذرپاش پشت تریبون قرار گرفت و علاوه بر توضیح برنامه‌هایش، در پاسخ به نمایندگان منتقد گفت: «عده‌ای بدون مطالعه و بررسی برنامه‌ها، قضاوت می‌کنند؛ در کشور بن‌بست وجود ندارد بلکه ما دور هم نشسته و یکدیگر را متهم می‌کنیم. حال اینکه مردم از ما جلوتر هستند؛ پس باید سطح نگاه خود را بالاتر برد».

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ضمن تشریح برنامه‌هایش به‌خصوص در حوزه مسکن گفت: «ما همه با هم در یک کشتی نشسته‌ایم، همه ایرانی هستیم و برای یک کشور و یک نظام کار می‌کنیم. مگر می‌توان برای مردم کار نکرد؟».

بذرپاش همچنین با طرح سؤالاتی بیان کرد: «اینکه خودمان حکم صادر کنیم و ترویج کنیم و حتی حاضر نباشم پنج دقیقه مباحث را گوش کنیم و تنها در رسانه‌ها موضع بگیریم، انقلابی‌گری است؟ آیا من موضع‌گیری نداشته‌ام؟ شما که در سایت‌ها سیر می‌کنید، نگاه می‌کردید. آیا تنها توییت‌زدن انقلابی‌گری است؟».

بذرپاش با استقبال و بدرقه و آغوش نمایندگان وزیر شد

پس از دفاعیات بذرپاش، برخی نمایندگان موافق به استقبال بذرپاش رفتند و به نشانه حمایت او را در آغوش گرفتند. سپس رئیس مجلس از هیئت دولت همراه بذرپاش خواست که مجلس را ترک کنند تا مجلس وارد رأی‌گیری شود. در‌این‌بین بذرپاش با بدرقه برخی نمایندگان از صحن خارج شد. پس از آن مجلس وارد رأی‌گیری شد و برگه‌های رأی‌گیری با سه گزینه «موافق»، «مخالف» و «ممتنع» بین نمایندگان توزیع شد و بعد از جمع‌آوری آرا، فروردین، انویه‌تکیه و سرگزی آرا را شمارش کردند که در نهایت با اعلام قالیباف مهرداد بذرپاش با ۱۸۷ رأی موافق، از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضر در جلسه، وزیر راه و شهرسازی شد. حالا باید دید بذرپاش چه برنامه راهبردی‌ای برای حل مشکل مسکن ارائه خواهد داد تا بیش ‌از ‌این مردم با مشکل سرپناه دست‌و‌پنجه نرم نکنند و شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و اجاره‌‌بهای مسکن نباشیم.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.